ادعای معطل‌شدن غرب برای پاسخ ایران فقط تبلیغ سیاسی است

عبدالرضا فرجی راد، سفیر اسبق ایران در نروژ در گفت‌وگو با «جام‌جم»: 

ادعای معطل‌شدن غرب برای پاسخ ایران فقط تبلیغ سیاسی است

عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم درباره مواضع اروپا در مذاکرات اخیر وین اظهار کرد: حضور اروپا در مذاکرات وین نشان داد آنها حتی نیازی ندیده‌اند به محل مذاکرات بروند و از قبل با جوزپ بورل هماهنگ بوده‌اند.

وی با بیان این‌که به اعتقاد اروپایی‌ها قرار نبوده در وین هیچ چیز آن‌قدر تغییر کند که نیاز به حضور آن سه کشور باشد، ‌افزود: اروپایی‌ها با این عمل خود می‌خواستند نشان دهند مذاکرات همین است که هست و متن پیشنهادی‌شان هم قابل تغییر نیست. 
سفیر اسبق ایران در نروژ ادامه داد: در چهار روز مذاکرات اخیر ظاهرا روی مسائل فنی و موضوع پادمانی بحث و بررسی صورت گرفته و به طرف ایرانی گفته شده که باید مسائل پادمانی خود را با آژانس حل کند،‌ از سوی دیگر هم طبق ادعای وال‌استریت‌ژورنال، طرف اروپایی و آمریکایی به نحوی اعلام موافقت کردند که بعد از گفت‌وگو با آژانس این مسأله به نوعی حل شود. وی در عین حال با تاکید بر این‌که مسأله پادمان چیزی نیست که توافق را بر هم بزند،‌ گفت: البته این موضوع یکی از اصلی‌ترین مسائل اختلافی فعلی است اما با این حال فکر نمی‌کنم این موضوع بخواهد توافق را کان لم یکن کند و اگر ایران به این نتیجه برسد که خواسته‌هایش در متن پیشنهادی تا حدودی برآورده شده است، طبیعتا چراغ سبز نشان خواهد داد.
فرجی‌راد تاکید کرد: انجام توافق با ایران ‌برای اروپا و غرب بسیار ضروری است چراکه به دلیل بحران‌هایی که با آن روبه ‌رو هستند؛ از جمله بحران جنگ روسیه و اوکراین و فصل زمستان و نگرانی در خصوص سوخت و انرژی، آنها به این توافق نیاز دارند و از سوی دیگر روسیه امیدوار است که بحران انرژی در زمستان در اروپا تشدید شود.
این کارشناس مسائل بین‌الملل موضوع بعدی را مسأله چین عنوان کرد و گفت: در روزهای اخیر تنش‌ها بالا گرفته و حتی اروپایی‌ها نسبت به چین هم دچار بحران شدند و سه کشور اروپای شرقی و کشورهای حوزه بالتیک از پیمان 1+16 که با چین داشتند، خارج شدند و این نشان می‌دهد که بحران غرب در حال انتقال به چین است و در این شرایط آمریکا و اروپا نمی‌خواهند که یک بحران دیگر در منطقه غرب آسیا باقی بماند.  
وی با بیان این‌که غربی‌ها ادعا می‌کنند که ما بیشتر از این نمی‌توانیم معطل ایران شویم و می‌خواهند نشان دهند مذاکرات کافی است،‌ گفت: در هر مذاکره سیاسی طرف‌ها سعی می‌کنند  تبلیغات را به نفع خود تمام کنند اما حالا دیگر از این مسائل گذشته که بخواهند ایران را در سطح جهانی از لحاظ تبلیغاتی مغلوب کنند؛ چرا که دنیا منتظر حل این مسأله است و از آن طرف نیز روسیه و چین از مواضع ایران حمایت می‌کنند.