رئیس‌جمهور: استان جنوبی کرمان تشکیل می‌شود

رئیس‌جمهور: استان جنوبی کرمان تشکیل می‌شود

سفرهای استانی سید‌ابراهیم رئیسی حالا به ۳۱استان در سال اول ریاست‌جمهوری رسیده است که این حضور در مناطق مختلف ایران و ارتباط بی‌واسطه با مردم در این مدت به نوعی یک رکورد محسوب می‌شود. حالا رئیس‌جمهور به کرمان دیار کریمان رفته و در این سفر که وزیران و معاونان رئیس‌جمهور هم حضور داشتند، بررسی میدانی، مشکلات و موانع پیش‌روی توسعه این استان شناسایی و تلاش برای حل آنها در دستور کار قرار گرفته است.

روز اول سفر استانی دولت به پهناورترین استان کشور با حضور رئیس‌جمهور در بین فعالان اقتصادی این استان و ملاقات مردمی با اقشار مختلف مردم همراه بود و رئیس‌جمهور صبح جمعه و در دومین روز سفر خود به کرمان با حضور در گلزار شهدای کرمان به مقام شامخ سپهبد شهید سلیمانی و دیگر شهدای این گلزار ادای‌ احترام کرد.
رئیس‌جمهور در دومین برنامه خود به جیرفت رفت و با بالگرد از منطقه بازدید هوایی کرد که برخی مسئولان استانی از‌جمله استاندار،‌ رئیسی را در این بازدید هوایی همراهی کردند. رئیسی پس از بازدید هوایی، در برخی روستاهای جنوب کرمان از‌جمله تنگ‌شاه در عنبرآباد و کروچان در رودبار جنوب حضور یافت و در جمع صمیمی اهالی این روستاها مسائل و مشکلات آنان را از نزدیک شنید.
دیدار در جازموریان 
دیدار رئیس‌جمهور با اهالی بخش جازموریان در حالی بود که توفان شن به‌شدت می‌وزید و این شرایط جوی هم مانع انجام این دیدار نشد. بسیاری از اهالی منطقه در این دیدار خواسته‌های خود را در حضور رئیس‌جمهور بیان کردند؛ از‌جمله مطالبات، ارتقای جازموریان به شهرستان بود که رئیسی گفت این موضوع با نگاه مثبت در دولت در حال بررسی است. رئیسی بعد از دیدار با روستاییان جنوب کرمان در جمع مردم در مصلای جیرفت اعلام کرد که استان جنوبی کرمان تشکیل خواهد شد و این موضوع در دستور کار و بررسی دولت قرار دارد.
رئیس‌جمهور عصر دیروز نیز در مسجد جامع شهر بم هم اظهار کرد: اگر در جایگاه‌های اداری، اجرای عدالت نباشد، ارزشی ندارد. وی گفت: در بودجه۱۴۰۱ نیز اصل را در تقسیم ظرفیت‌های کشور با محوریت عدالت گذاشتیم و تصمیم‌گیری‌ها مستند به آمایش سرزمینی بود تا هرجا محرومیت است، بیشتر توجه شود.
رئیسی با بیان این‌که خدمات‌رسانی ادارات به‌ویژه در بخش بهزیستی برای معلولان برجامانده از زلزله و نیز بخش کشاورزی به‌علت ظرفیت‌های موجود اینجا باید ارتقا یابد، گفت: حتما باید در این بخش‌ها خدمات‌رسانی در سطحی مناسب ارائه شود.
رئیس‌جمهور افزود: در شهری که آن‌قدر معلول برجامانده از زلزله دارد یا ظرفیت‌های کشاورزی آن فراوان است باید ادارات این بخش‌ها فعال‌تر از دیگر نقاط استان باشند. وی با اشاره به گوشه‌هایی از محرومیت در جنوب کرمان تاکید کرد: ما از محرومیت‌ها بی‌خبر نیستیم و حتما باید توجه کرد که این اولویت ماست.
باید تصدیگری دولت کاهش یابد
رئیسی در ادامه بر حمایت از بخش خصوصی نیز تاکید و اظهار کرد: باید تصدیگری دولت کاهش یابد و نقش مردم تقویت شود. رئیس‌جمهور با تشریح ظرفیت‌های فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و کشاورزی بم و مردم این خطه که در زلزله سال۸۲ صبوری بسیار داشتند، اظهار کرد: مردم این سامان را به نام ایستادگی، مقاومت، صبوری و تحمل سختی‌ها می‌شناسیم؛ تحمل سختی زلزله و ساختن دوباره بم کار ساده‌ای نبود اما مردم بم در ویرانه‌های زلزله، بم دیگری ساختند بسیار باشکوه‌تر از بم سابق و مردم این شهرستان مردمی دوراندیش با صبر، تحمل و بردباری هستند.
وی یادآور شد: در عین حال بم را به‌عنوان یک منطقه تولید‌کننده محصولات کشاورزی می‌شناسیم که نه‌تنها بم و کرمان که کشور از محصولات تولیدی در این شهرستان بهره‌مند هستند و محصولات و زحمات این منطقه در سر هر سفره‌ای دیده می‌شود.  این دومین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان کرمان است؛ زمستان پارسال در جریان سیل مخرب جنوب این استان، وی در سفری کوتاه با مردم جنوب استان دیدار کرد و از نزدیک در جریان مشکلات ناشی از سیل این منطقه قرار گرفت.