این چپ‌دست‌های عجیب

این چپ‌دست‌های عجیب

این‌که در اقلیت باشید هرچند دلیل تمایزی برای افراد محسوب می‌شود اما تفاخری ندارد! حکایت چپ‌دست‌ها اما حکایت متفاوتی است! آنها اقلیتی در جهان هستند که آمارهای مستند نشان می‌دهد گاه خصایص ویژه‌ای دارند. هرچند هنوز هم نمی‌توانیم به‌ قطع بگوییم چون مارک زاکربرگ، بیل گیتس و استیو جابز چپ‌دست بوده‌اند پس چپ‌دست‌ها همگی نابغه هستند اما مولفه‌های علمی مستندی هم وجود دارد که باید به آن دقت کنیم. به‌عنوان‌مثال آنها که فقط 10درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند تا 11برابر بیشتر از راست‌دست‌ها دچار حساسیت‌های فصلی می‌شوند و این میزان تفاوت (11برابری) چیزی نیست که بتوان به‌راحتی از آن چشم پوشید. به‌هرحال هرچه‌هست امروز در تقویم جهانی به‌نام روز جهانی چپ‌دست‌ها نام گرفته است. دلیل اختصاص یک روز جهانی برای آنها، رسیدگی به مشکلات و چالش‌های روزمره آنان به‌عنوان یک اقلیت است، چراکه می‌دانیم عموما طراحی تمامی ابزارها و امکانات بدون در نظر گرفتن افراد چپ‌دست تهیه می‌شود!

شیطان‌های دیروز و نابغه‌های امروز
داده‌های بسیار و البته شگفتی در رابطه با چپ‌دست‌ها وجود دارد. اول از همه باید بگوییم به‌طور متوسط ​​12درصد از مردم جهان چپ‌دست، 87درصد راست‌دست و یک‌درصد دودست هستند. بااین‌حال، درصد چپ‌دست‌ها در سراسر جهان به آرامی در حال افزایش است. باور کنید یا نه، تا به امروز برخی کشورها هنوز سعی می‌کنند کودکان را مجبور کنند که نوشتن را با دست راست خود یاد بگیرند! به‌عنوان‌مثال، سال 1860 زمانی که یک فرد چپ‌دست اساسا به‌عنوان طرفدار شیطان تلقی می‌شد، تخمین زده می‌شود که تنها 2درصد از جمعیت چپ‌دست بودند. و داده منفی دیگر این است که در کتاب تحقیقاتی «تسلط مغزی: مبانی بیولوژیکی» نشان داده شده افراد چپ‌دست 11برابر بیشتر از راست‌دست‌ها در معرض آلرژی قرار دارند. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که چپ‌دست‌ها تا 5/2برابر بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات خودایمنی هستند. 
چپ‌دستی و لگدپرانی! 
از شانس دوبرابری این افراد به میگرن که بگذریم به نظر می‌رسد که چپ‌دست‌بودن ممکن است کیفیت خوابی که شما تجربه می‌کنید را هم ازبین‌ببرد! اختلال حرکت دوره‌ای اندام وضعیتی است که در آن اندام‌های شما در طول خواب به‌طور غیرارادی حرکت می‌کنند. در یک مطالعه در سال2011 با عنوان «ارزیابی حرکات دوره‌ای اندام در بیماران راست‌دست در مقابل چپ‌دست»، مشخص شد 69درصد از شرکت‌کنندگان راست‌دست در مقایسه با 94درصد بیماران چپ‌دست، حرکات دوطرفه اندام داشتند! بنابراین اگر چپ‌دست هستید احتمال لگدپرانی در خواب شما بسیار بیشتر است. از 9رئیس‌جمهور اخیر آمریکا هم پنج نفر از آنها چپ‌دست بوده‌اند. باراک اوباما، بیل کلینتون، جورج بوش پدر و البته رونالد ریگان. با این تفاوت که رونالد ریگان چپ‌دست بود اما مجبور شد با دست راست خودش بنویسد!
چپ‌دست‌ها باهوش‌ترند؟
اما مهم‌تر از لگدپرانی این سؤال تاریخی است که آیا چپ‌دست‌ها باهوش‌ترند؟ این یکی بسته به تاریخ منبع شما متفاوت است. یک مطالعه در سال 2007 با عنوان «تاثیر چپ‌دستی بر سطح هوش دانش‌آموزان» نشان می‌دهد چپ‌دست‌ها احتمال بیشتری دارد که ضریب هوشی بالاتری داشته باشند اما مطالعه دیگری در سال 2010 با عنوان «رابطه بین ترجیح دست، عملکرد دست و توانایی شناختی کلی» دقیقا خلاف این را نشان می‌دهد. پس کدام درست است؟ برای حل این بحث، دو محقق از دانشگاه آتن نتایج چندمطالعه فردی را جمع‌آوری کردند تا داده‌های نمونه بسیار بزرگ‌تری را جمع‌آوری کنند. نتایج این تحقیق نشان داد افراد راست دست به‌طور متوسط ​​باهوش‌ترند اما فقط در حد کمی. با فرض این‌که یک چپ‌دست متوسط ​​ضریب هوشی 100 داشته باشد، میانگین راست‌دست‌ها 101.5خواهد بود. 
آنها زودتر می‌میرند؟! 
می‌توانید نفس راحتی بکشید، چراکه این آمار بعدها رد شد، گرچه هنوز در اینترنت گسترده است. یک مطالعه ناقص در دهه1980 که روی 1000فرد فوت شده از کالیفرنیا بررسی شد، نشان داد میانگین سنی که افراد راست دست فوت کرده‌اند 75سال بوده، در حالی که برای چپ‌دست‌ها فقط 66 سال است. مشکل این است که این مطالعه فرض می‌کند تعداد افراد چپ‌دست در طول زمان ثابت مانده است. بسیاری از افرادی که در اوایل دهه1900 به دنیا آمده‌اند، مجبور بودند با دست  راست بنویسند بنابراین هنگام مرگ به‌عنوان چپ دست شناخته نمی‌شدند. اما آمار معتبر این است که چپ‌دست‌‌ها ورزشکارهای خوبی هستند.  نکته جالب توجه در میان تنیسورها این است که رافائل نادال، قهرمان تنیس در واقع راست‌دست است اما یاد گرفت با دست چپ بازی کند تا به خودش برتری دهد.