نسخه Pdf

حوضچه فاضلاب قاتل

مرگ تلخ مالکان انبار دپوی ضایعات و دو کارگرشان بر اثر گازگرفتگی

حوضچه فاضلاب قاتل

حوضچه فاضلاب انبار دپوی ضایعات پلاستیک در روستای قمصر باقرشهر شهرری، این‌بار قتلگاه چهار مرد افغانستانی شد که برای خارج کردن کف‌کش، یکی پس از دیگری وارد حوضچه شده بودند اما هر چهار مرد به فاصله کوتاهی، جان خود را در اثر استنشاق گازهای سمی مرگبار از دست دادند. حادثه‌ای که چهارشنبه هفته پیش رخ داد و با خروج اجساد توسط آتش‌نشانی، تحویل‌کلانتری منطقه شد.

گازگرفتگی از حوادثی است که همواره جان ‌کارگران را تهدید می‌کند. خطری که در کمین چهار کارگر افغانستانی در حوضچه فاضلاب بود و باعث مرگ آنان شد. محمد محمدی 29 ساله، تکنیسین برق صنعتی‌که با این کارخانه همکاری دارد، در مورد حادثه به خبرنگار تپش می‌گوید: «حوالی ساعت 6 بعد‌از‌ظهر پنجشنبه هفته گذشته، این حادثه رخ داد. از طریق یکی از دوستانم از موضوع مطلع شدم. محل کسبم تا کارخانه تنها هفت دقیقه فاصله دارد. این کارخانه 15 سالی است که در روستا فعالیت دارد و حوضچه محل حادثه نیز داخل کارخانه قرار دارد. آن روز، کارگران پمپ کف‌کش را داخل حوضچه انداختند تا لجن را بالا بکشند که کف‌کش داخل استخر گیر کرد. صاحب کارخانه با اطلاع از موضوع، ابتدا خود به حوضچه رفت اما متاسفانه دچار گازگرفتگی شد. پس از او، شریکش وارد حوضچه شد اما او هم گرفتار شد و پس از آنها، دو کارگر هم به حوضچه ورود کردند اما همگی دچار گازگرفتگی و فوت شدند. این چهار نفر بین 25 تا 40 سال داشتند و زمانی به محل حادثه رسیدم که ماموران آتش‌نشانی در حال خارج کردن اجساد از حوضچه بودند.»
او در مورد حوضچه توضیح می‌دهد: «اندازه این حوضچه‌ها معمولا یک متر در یک متر یا دومتر در یک متر و عمق آن معمولا یک متر و نیم است. یک دریچه 40 در 40 هم به عنوان تصفیه برای حوضچه تعبیه می‌شود که آب و فضولات را بالا بکشد. این اولین باری است که این حادثه انسانی در حوضچه رخ می‌دهد، تا به‌حال سابقه نداشت. البته کار اشتباهی انجام دادند و اگر کمی فکر می‌کردند، هرگز این اتفاق تلخ رخ نمی‌داد. آنها باید پمپ دیگری داخل حوضچه انداخته و پس از تخلیه کامل محل، پمپ گیر کرده در پایین حوضچه را خارج می‌کردند. وقتی نفر اول وارد حوضچه شد، باید به او طناب می‌بستند تا اگر اتفاقی برایش افتاد، به‌سرعت او را بالا می‌کشیدند و با این روش، چهار نفر قربانی نمی‌شدند.»
به گفته محمدی، در این منطقه کارخانه‌های بازیافت متعددی وجود دارد و بسیاری از مشاغل موجود در منطقه مانند نانوایی، آرایشگاه، راننده تاکسی، خدمات برقی و... از همین کارخانه‌ها ارتزاق می‌کنند و نبود آنها، ضربه سنگینی به مردم روستا وارد می‌کند.
گازگرفتگی علت مرگ چهار  کارگر
حسن قضاتلو، شهردار باقرشهر با اشاره به فوت چهار کارگر توضیح داد: «این حادثه در حوضچه فاضلاب انبار دپو ضایعات پلاستیک در روستای قمصر انتهای خیابان سادات رخ داد. فوتی‌ها از اتباع کشور افغانستان بودند که برای نجات یکدیگر، یکی بعد از دیگری وارد حوضچه فاضلاب شده و به علت تولیدگاز توسط فضولات و نداشتن آگاهی از این موضوع دچار خفگی شدند. ساعت 18 و 40 دقیقه پنجشنبه و با تماس شهروندان، ایستگاه‌های شهید عبدالمحمد و شهیدان سفلایی آتش‌نشانی باقرشهر به محل حادثه اعزام شدند و آتش‌نشانان بعد از حضور در محل، اجساد را خارج کردند. این حادثه فقط یک مصدوم داشت که وی را تحویل اورژانس دادند و اجساد چهار فوتی هم تحویل‌کلانتری شد.»
مرگ  با گاز سمی
این روزها خبرهای تلخی درباره مسمومیت افراد در هنگام حفر چاه یا حوضچه های فاضلاب منتشر می شود که گاهی با مرگ چند کارگر همراه است. کارگرانی که بدون اطلاع از خطرات گاز سمی در چاه و حوضچه ها وارد آنجا شدند . دلیل گاز چاه فاضلاب بیشتر به دلیل وجود باکتری های بی هوازی هستند که درون چاه به دلیل نبود اکسیژن زنده هستند و با خوردن انواع فاضلاب این باکتری ها گازهایی را از خود خارج می کنند و باعث می شوند چاه همیشه از این نوع گازها انباشته شوند و خطرهایی را در پی داشته باشند. اصلی ترین گاز سمی وآتش گیر با بویی متعفن شبیه تخم مرغ گندیده ، هیدروژن سولفوره است. با ورود مقنی یا کارگر به چاهی که این گاز در آن وجود دارد،  بلافاصله بیهوش می شود و خطر مرگ برای وی بسیار زیاد است و خطر اصلی که مقنی با آن روبه روست استنشاق و تنفس کمترین مقدار از آن فرد مقنی را دچار بی حسی و مسمومیت می کند. تماس با غلظت‌های بالاتر آثار جدی بر سلامت به جا گذاشته و منجر به مرگ می شود. در بعضی از چاه ها ممکن است گازهای مسموم کننده وجود نداشته باشد اما بخارات (دم) و گازهای بی اثر جایگزین اکسیژن شده و درصد آن را پایین می آورد و شخص را دچار خفگی کامل یا ناقص می کند.
اما بعد از این‌که فرد دچار گازگرفتگی در چاه شد ، چه باید کرد؟ قرار دادن افراد مسموم شده با گاز چاه در هوای آزاد بسیار ضروری است تا از طریق هوای آزاد اکسیژن کافی را به‌دست آورند. سریع باید با اورژانس تماس گرفت و درخواست کمک کرده و اطراف فرد مسموم را نباید شلوغ کرد.