الکس پای چوبه‌دار

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به «جام‌جم» از تایید حکم اعدام قاچاقچی دختران خبر داد

الکس پای چوبه‌دار

شهروز سخنور، معروف به الکس، مادرش و مانلی سه ضلع مثلثی بودند که شبکه سازمان‌یافته فساد و قاچاق دختران به خارج از کشور را هدایت می‌کردند. الکس در حالی که تصور می‌کرد در مالزی، حاشیه‌ای امن برای خودش درست کرده، در تور اطلاعاتی پلیس اینترپل گرفتار شد و آبان سال 1399 تحویل پلیس ایران شد. بعد از آن مادرش و مانلی که دو بازوی او در اقدامات مجرمانه‌اش بودند، دستگیر شدند. حالا بعد از 21ماه از انهدام این باند، سرکرده شبکه به اعدام محکوم شده و با تایید این حکم در یک قدمی چوبه دار قرار دارد.

آخرین وضعیت این پرونده جنجالی، پرسش دیروز خبرنگار جام‌جم از سخنگوی دستگاه قضا بود که مسعود ستایشی در پاسخ به آن گفت: اتهام فرد مورد اشاره راه‌اندازی شبکه سازمان‌یافته فساد است. با توجه به این‌که در حوزه فساد و مقابله با آن با کسی تعارف نداریم و این موضوع مورد تاکید رئیس قوه‌قضاییه و بزرگان نظام در عرصه‌های مختلف است و رهبر معظم انقلاب نیز همواره به آن تاکید داشته‌اند، دستگاه قضا در حوزه مقابله با شبکه‌های سازمان‌یافته فساد، اقدامات مثبتی انجام داده و نمونه آن رایی است که برای این فرد صادر و به مجازات اعدام با رای قطعی محکوم شده است. وی گفت: متهم دیگر پرونده به اتهام فراهم کردن موجبات فساد به تحمل هشت‌سال حبس محکوم شده و حکم در حال اجراست ومتهم دیگر نیز در این پرونده هست که هنوز حکم او اجرا نشده و در شرف اجراست.شهروز از سال۹۰ اقدامات غیرقانونی‌اش را در آمریکا آغاز کرد و با افشای اقداماتش، از این کشور اخراج شد و به دبی مهاجرت کرد. او آنجا هم دست از جنایت‌های سیاه خود برنداشت و چند ماه بعد طی یک پرونده تجاوز به عنف شناسایی و دستگیر شد. یکی از دختران که طعمه‌های شهروز را برایش شکار می‌کرد، درباره اقدامات مجرمانه این فرد خطرناک می‌گوید: «شهروز همراه چند نفر دیگر در دبی اقدام به گروگانگیری اعضای یک خانواده کردند. آنها جلوی چشم پدر خانواده به مادر خانواده و دختر آنها تجاوز کردند. وی پس از دستگیری به خاطر این کار شش ماه زندانی و بعد هم دیپورت شد.» شهروز پس از اخراج از امارات راهی ایران شد و چندی بعد مادرش هم با ترک آمریکا نزد او آمد. مادر و پسر در ایران شبکه اسکورت دختران را راه‌اندازی کردند و برای شکار طعمه‌هایشان سراغ اینستاگرام رفتند. آن‌طور که همدستانش فاش کرده‌اند، او بیشتر طعمه‌هایش را از میان دخترانی که عکس‌های نیمه عریان از خود به اشتراک گذاشته بودند، انتخاب می‌کرد و در دایرکت با آنها وارد گفت‌وگو می‌شد. وی پس از شکار دختران، آنها را به مالزی می‌کشاند و از آنها سوءاستفاده می‌کرد.
از میلاد تا بابک
مهم‌ترین متهمانی که مسعود ستایشی،‌ سخنگوی دستگاه قضا دیروز آخرین وضعیت پرونده آنها را تشریح کرد: 
میلاد حاتمی: این پرونده ۲۲ متهم دارد. در ابتدای امر در دادسرا مورد بررسی دقیق قرار گرفت و با صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست از ناحیه مدعی‌العموم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شد.
بابک زنجانی: تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده است. مجموع رد مال متهم به شرکت نفت حدود یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است. سرنخ‌های بسیار خوبی از اموال متهم در خارج از کشور به دست آمده است. متهم در حال حاضر در زندان است.
مصطفی تاج‌زاده: اتهام این شخص تشویش اذهان عمومی و اتهام دیگر تبلیغ علیه نظام است.
حمید نوری‌: در سخت‌ترین شرایط نگهداری می‌شود و از دسترسی‌های اولیه همچون تماس با خانواده محروم شده و هیچ ارتباطی با خانواده ندارد. هنوز حکم دادگاه به زبان فارسی را به حمید نوری نداده‌اند و فرصت تجدید‌نظرخواهی رو به پایان است.