شمارش معکوس انتخابات

به روز موعود کمیته ملی المپیک نزدیک می‌شویم

شمارش معکوس انتخابات

دوره چهارساله ریاست صالحی امیری در حالی 30‌دی ماه سال گذشته به پایان رسید که بر اساس قوانین، مجمع جدید باید در همان موعد برگزار می‌شد. کمیته ملی المپیک اما در اقدامی عجیب اعلام کرد، چون آیین‌نامه برگزاری انتخابات با تغییراتی مواجه شده و این تغییرات باید موافقت کمیته بین المللی المپیک IOC  را  نیز به‌همراه داشته باشد، مجمع را برگزار نمی‌کند!

به ادعای بسیاری از کارشناسان، عقب انداختن انتخابات به دلیل تایید آیین‌نامه توجیه منطقی نداشت، چرا که معتقدند مباحثی نظیر آیین‌نامه، جزئیات کار است و IOC حساسیتی روی آن ندارد. به طوری که می‌شود با استفاده از مراودات بین‌المللی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، حتی با یک تماس تلفنی هم این تاییدیه را گرفت. به هر حال انتخابات در آن مقطع انجام شد و بعد از آمدن تاییدیه IOC برای بار دوم به بهانه در پیش بودن بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو برگزار نشد تا حالا که بعد از گذشت هفت ماه‌ روز ششم شهریور ماه برای انتخابات تعیین شده است.
  مجمع وجاهت قانونی ندارد
اکنون که تاییدیه آیین‌نامه برگزاری انتخابات رسیده و صالحی امیری هم می‌گوید این بار در برگزاری انتخابات مصر است، باز هم این احتمال وجود دارد که برخی تصمیمات ناگهانی مانع از برگزاری انتخابات هفته آینده شود، زیرا داستان بدون رئیس بودن تعداد زیادی از فدراسیون‌های المپیکی مساله‌ساز شده است. عدم برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون‌های ورزشی و شائبه همیشگی مهندسی کردن آنها که از دغدغه‌های همیشگی ورزش کشور بوده است. وزارت ورزش و جوانان که به خوبی در جریان روند امور کمیته ملی المپیک است و می‌داند کمیته ماه‌هاست در بلاتکلیفی به سر می‌برد، بی‌توجه به این جریانات از برگزاری انتخابات شش فدراسیون المپیکی سر باز زده است. طبق تبصره ۲ ماده ۴ اساسنامه کمیته ملی المپیک، تعداد فدراسیون‌هایی که رشته‌های آنها در بازی‌های المپیک قرار دارد و شش ورزشکار المپیکی باید حداکثر آرای مجمع را تشکیل دهند. در واقع باید رای اعضای المپیکی مجمع بر غیر المپیکی غالب باشد. در مجمع کمیته ملی المپیک 28فدراسیون المپیکی به اضافه 6 نماینده ورزشکاران حضور دارند که در واقع این 34 نفر، عضو المپیکی مجمع کمیته ملی المپیک را تشکیل می‌دهند. در مقابل 29 عضو غیر المپیکی هم در مجمع حضور دارند. در حال حاضر دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک، شمشیربازی فوتبال و وزنه‌برداری پنج فدراسیون المپیکی هستند که با سرپرست اداره می‌شوند و رئیس ندارند. به احتمال زیاد حمیده عباسعلی، نماینده کمیسیون ورزشکاران در انتخابات حضور نخواهد داشت و یک عضو دیگر المپیکی نیز از مجمع کم‌خواهد شد. عباسعلی که اقامت کانادا را دارد ماه‌هاست در این کشور به سر می‌برد. او تا الان هیچ واکنشی در خصوص حضورش در انتخابات نشان نداده و حتی فدراسیون کاراته هم از او بی‌اطلاع است. با این شرایط و به فرض حضور عباسعلی، اگر ستاد برگزاری انتخابات بخواهد طبق اساسنامه انتخابات را برگزار کند تعداد اعضای غیر المپیکی و المپیکی با هم برابر(29بر29) می‌شود که مجمع وجاهت قانونی ندارد. اگر عباسعلی در انتخابات غیبت داشته باشد اوضاع پیچیده‌تر و آرای غیرالمپیکی غالب می‌شود (29بر28) در این شرایط اما شنیده می‌شود چون فدراسیون‌های غیر المپیکی عزم خود را جزم کرده‌اند که انتخابات را هر طور شده برگزار کنند، بین خودشان به اجماع رسیده‌اند که چند نفر از نماینده‌های غیرالمپیکی را مجاب کنند رای ندهند تا مجمع وجاهت قانونی خود را از دست ندهد.
این در حالی است که راه حل ساده‌تری هم برای مرتفع کردن این مشکل وجود دارد و آن عدم رای دادن وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک به عنوان دو عضو بی‌طرف در انتخابات است. اگر این دو مدیر ورزشی، بنا بر گفته‌های خود دنبال برگزاری انتخابات و جلوگیری از آفت تاخیر در انتخابات هستند با رای ندادن آنها نه تنها بالانس تعداد المپیکی‌ها و غیرالمپیکی‌ها درست خواهد شد، بلکه ورزش کشور از این سردرگمی نجات پیدا خواهد کرد.
 تعلل سوال برانگیز وزیر ورزش 
در خصوص به تعویق انداختن انتخابات کمیته ملی المپیک نباید همه انتقادها را متوجه کمیته‌ای‌ها دانست. بدون تردید باید گفت که یکی از دلایل این بی‌برنامگی‌ها وزارت ورزش و در راس آن حمید سجادی است. وزیری که به شدت داعیه نشستن روی کمیته ملی المپیک را هم در سر داشت و می‌خواست همزمان دو نهاد اول ورزش کشور را اداره کند. پیش از این گفته می‌شد چون سجادی در مجلس میلیمتری به وزارت ورزش رسید، شانسی برای ادامه حضور در این وزارتخانه ندارد. کما این که همین چند روز پیش هم از مجلسی‌ها کارت زرد گرفت. سجادی بدون این که مقاومتی در برابر کمیته ملی المپیک داشته باشد، هیچ وقت اعتراضی به تعویق انتخابات نکرد. منتقدان او می‌گویند وزیر نیز با بهره بردن از این فرصت به وجود آمده و برگزار نکردن انتخابات فدراسیون‌های المپیکی به دنبال این بوده تا مجوزهای لازم را برای ورود خودش به کمیته بگیرد که اگر زمانی صندلی وزارت را از دست داد حضورش در ورزش کمرنگ نشود. با پایان مهلت نام‌نویسی کاندیداها معلوم شد دولت علاقه‌‌ای به‌حضور همزمان حمید سجادی در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ندارد و به او مجوز نام‌نویسی نداده است. سجادی اخیرا در مصاحبه‌ای که با ایرنا داشت، به این موضوع اشاره کرد. به هر شکل باید منتظر ماند و دید که نتیجه تایید صلاحیت‌ها تا روزهای آینده چه می‌شود.

انصراف سعیدی به نفع خسروی‌وفا
در فاصله 4 روز تا انتخابات کمیته ملی المپیک، یک کاندیدای دیگر از کاندیداتوری انتخابات انصراف داد. او کیکاووس سعیدی است که با کناره‌گیری از پست ریاست، با سمت رئیس آکادمی ملی المپیک، برای پست نایب رئیسی رقابت می‌کند. وی پس از انصراف اعلام کرد: با توجه به این‌که برای دو پست ریاست و نایب رئیسی در انتخابات کمیته ملی المپیک ثبت‌نام کرده بودم، با عنایت به حضور محمودخسروی‌وفا که فردی کارآزموده، کاربلد، توانمند و با تجربه طولانی در مدیریت ورزش است، ضمن احترام به سایر کاندیداها، انصراف خود را از پست ریاست به نفع ایشان اعلام می‌کنم. پیش از این آرش میراسماعیلی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست و هاشم اسکندری از نایب رئیسی انصراف داده بودند.

سارا گودرزی - گروه ورزش