نسخه Pdf

دانش‌بنیان‌ها ۴۰میلیارد سرمایه جذب کردند

دانش‌بنیان‌ها ۴۰میلیارد سرمایه جذب کردند

گزارش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری «اینوتکس۲۰۲۲» هفته گذشته منتشر شد. در این گزارش به جذب سرمایه 400میلیارد ریالی برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نتایج این نمایشگاه اشاره شده است.

آمارها نشان می‌دهد در جریان نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ بیش از ۴۵‌میلیارد ریال جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها به صورت تامین مالی جمع‌آوری شده؛ میزان جذب سرمایه در جلسات رویداد کافه سرمایه نیز حدود ۱۵ میلیارد ریال برآورد شده است. 
ضمنا در بخش ریورس پیچ، میان صنایع بزرگ کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان، قراردادهایی به ارزش 360 میلیارد ریال بسته شد. جمع این موارد به جذب سرمایه 400 میلیارد ریالی برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌رسد. برگزارکنندگان نمایشگاه اینوتکس هدف اصلی برگزاری این رویداد در 11 دوره از برگزاری این گردهمایی را حضور شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ‌های منطقه جنوب‌غرب آسیا در پارک فناوری پردیس برشمرده‌اند. در این راستا در 11دوره برگزاری این نمایشگاه بیش از 130 هزار نفر از این رویداد بازدید کرده‌اند. تهران، اصفهان، کرج و اهواز به ترتیب بیشترین مشارکت‌کنندگان در این رویداد را داشته‌اند و مشارکت‌کنندگانی که بیشتر آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی بودند و بازه سنی‌شان 24 تا 25 ساله بوده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد نسبت حضور زنان به مردان در این نمایشگاه هر سال در حال افزایش است، اما زنان سهم 25درصدی و مردان سهم 75درصدی در این رویداد داشته‌اند. این آمار هم بیانگر آن است که همچنان زنان در حوزه فناوری و تکنولوژی به سهمی برابر از نقش‌آفرینی دست پیدا نکردند و سهم اصلی این حوزه در اختیار مردان است.  براساس آمارها متخصصان بیش از 20 کشور جهان از این رویداد بازدید کرده‌اند، بیش از 400شرکت حوزه فناوری نیز در این دوره حضور داشته‌اند و 20تفاهم‌نامه همکاری هم در اینوتکس 2022 امضا شده است. بر‌اساس این گزارش، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مختلفی در بخش ریورس پیچ انجام شده که نتیجه کامل آنها معمولا چند ماه آینده نمایان می‌شود اما در حال حاضر مجموع رقم قراردادها و تفاهم‌نامه‌های اینوتکس امسال ارزشی بالغ بر ۳۶۰میلیارد ریال دارد.  59‌درصد از مشارکت‌کنندگان این رویداد برای اولین بار، 21‌درصد برای بار دوم و 10‌درصد هم برای بار سوم در این نمایشگاه حضور داشته‌اند. حضور 59‌درصد از شرکت‌کنندگان در اینوتکس برای بار اول، رشد تعداد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها در حوزه فناوری را هم گوشزد می‌کند. رقابت علمی کنز، تامین مالی جمعی، فروم حکمرانی، اینوتکسیکاپ، جینو و رویدادهای دانشگاه آزاد بخش‌های جدیدی بودند که در رویداد اینوتکس 2022 برای اولین بار شکل گرفتند. رویدادهایی که مولود سه حلقه اصلی همکاری و مشارکت، سرمایه‌گذاری و گفت‌وگو و شبکه‌سازی بودند. در دومین دوره رقابت علمی کنز 658 اثر از 25 کشور اسلامی توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی‌(ص) دریافت شد که پس از داوری 20 طرح از کشورهای ایران، مالزی و بنگلادش انتخاب شدند و در نهایت شش اثر به‌عنوان طرح‌های منتخب دومین دوره رقابت علمی کنز معرفی شدند.