عدد خبر

عدد خبر

40 تن
رشد صادرات ایران به اعضای اکو
سیدروح‌ا... لطیفی، سخنگوی گمرک: توجه به همسایگان، روابط دو یا چندجانبه اقتصادی و سیاسی، عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و تقویت مناسبات دوجانبه، از سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم است که این سیاست باعث شده در مناسبات تجاری ایران شاهد تغییراتی رو به رشد باشیم. از ابتدای سال تا پایان مرداد، 9میلیون و 107هزار و 402‌تن کالا به ارزش شش میلیارد و 893 میلیون و 869‌هزار و 451‌دلار، بین ایران و 9 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو تبادل شد که این میزان نسبت به پنج ماه نخست سال قبل، 39‌درصد افزایش داشته است. از این میزان کالای تبادل شده، هفت میلیون و 315‌هزار و 928‌تن به ارزش چهار میلیارد و 118‌میلیون و 241‌هزار و 11‌دلار، صادرات کالای ایرانی به کشور‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو بوده که 20‌درصد در وزن و 40‌درصد در ارزش نسبت به دوره مشابه افزایش داشته است.
340 ‌هزار میلیارد تومان​​​​​​​
معافیت مالیاتی  تولیدکنندگان و صادرکنندگان
سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۴۰‌هزار میلیارد تومان مالیات از محل معافیت‌های قانونی اخذ نکرده است. این معافیت‌های قانونی از سوی دولت به شرکت‌های تولیدی و صادراتی کشور که در مناطق محروم یا مناطق آزاد فعالیت تولیدی و اقتصادی داشتند، اختصاص یافت. معافیت مالیاتی سال گذشته در مقایسه با ۳۰۰هزار میلیارد تومان مالیات وصولی این سال رقم بالایی است و این معافیت‌های قانونی به تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کشور اختصاص یافته است. اعداد و ارقام حاکی از این است که در هفته ابتدایی شهریور ماه امسال نیز نزدیک به ‌هزار میلیارد تومان بخشودگی به فعالان اقتصادی کشور تخصیص یافت و آن بخش از فعالان اقتصادی کشور که اصل بدهی خود را پرداخت کردند از این بخشودگی‌ها استفاده کردند. این تدابیر همچنان ادامه خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم بیشترین تسهیل و کمک را برای فعالان حوزه تولید و صادرات کشور داشته باشیم.
40 تن
صادرات خوراک آماده آبزیان به روسیه
عباس مختاری، سرپرست دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان: در شهریور ۱۴۰۱ برای اولین بار ۴۰ تن صادرات غذایی آماده (ماهی کپور) از طریق کارخانه گلیک دانه نوید از استان گیلان صورت گرفت. در حال حاضر تنها یک کارخانه ثبت شده خوراک آماده آبزیان در بحث صادرات وجود دارد که امیدواریم در آینده بتوانیم این تعداد را همانند کارخانه‌های فرآوری شده که بیش از ۳۴ کارخانه ثبت شده در کشور است، برسانیم تا امر صادرات با توجه به تقاضای کشور روسیه صورت گیرد. در پنج ماه اول امسال ۲۳‌هزار و ۵۹۰‌تن صادرات انواع خوراک آماده آبزیان به ۱۲ کشور صورت گرفته که ۱۶‌هزار و ۲۷۸‌تن از این صادرات به کشور عراق بوده و پیش‌بینی ما تا پایان سال افزایش ۲۰ تا ۳۰‌درصدی حجم صادرات است. امید است کارخانه‌ها بتوانند با ورود موقت نهاده‌ها خوراک آماده را تهاتر کرده و ارزش‌افزوده برای محصول صادراتی خوراک را ایجاد کنند.