شرایط بحرانی در انگلیس پس از طرح اقتصادی دولت جدید

شرایط بحرانی در انگلیس پس از طرح اقتصادی دولت جدید

انگلیس که از چند ماه قبل شاهد اعتراضات مردمی به وضع اقتصادی و گرانی سرسام‌آور بود، این روزها با ارائه طرح اقتصادی لیز تراس، نخست‌وزیر جدید این کشور با مشکلات جدیدی روبه‌رو شده و کارشناسان، اوضاع آشفته‌ای را برای ماه‌های آینده در انگلیس پیش‌بینی می‌کنند.

تظاهرات اعتراضی در ماه‌های گذشته، خیابان‌های لندن و شهرهای دیگر انگلیس را متاثر کرده بود و این کشور شاهد فوران خشم تظاهرکنندگانی بود که در برخی نقاط به پمپ‌بنزین‌ها حمله کردند. 
معترضان چند هفته قبل با امضای متنی اعلام کرده بودند از اول پاییز امسال دیگر صورت‌حساب‌های برق و گاز خود 
را نمی‌پردازند تا دولت و شرکت‌های انرژی را به پای میز مذاکره بکشانند. 
پس از انتخاب لیز تراس به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس که در برخی محافل سیاسی از او به‌عنوان مارگارت تاچر دوم یاد می‌شود، معترضان در انتظار برنامه‌های اقتصادی او بودند اما اکنون با ارائه این برنامه‌ها، پوند انگلیس در یک سقوط تاریخی به پایین‌ترین حد خود نسبت به دلار رسیده و هر پوند انگلیس با 1.03دلار مبادله می‌شود. هفته گذشته، دولت جدید به رهبری لیز تراس برنامه‌ای را برای تقویت رشد اقتصادی از جمله از طریق کاهش مالیات و لغو برنامه افزایش نرخ مالیات شرکت‌ها به ۲۵درصد اعلام کرد. در مجموع، تخمین زده می‌شود این طرح تا سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷، ۴۵ میلیارد پوند (بیش از 48.2میلیارد دلار)هزینه داشته باشد.
اگر پوند در برابر دلار در همین سطح بماند، واردات کالاهایی از جمله نفت و گاز که در عرصه بین‌المللی با دلار، قیمت‌گذاری می‌شوند پرهزینه‌تر خواهد بود و سایر کالاهای وارداتی نیز به میزان قابل توجهی گران‌تر شوند و تورم را که در حال حاضر به بالاترین نرخ خود طی دهه‌ها رسیده است، بیشتر کند. چنین وضعیتی باعث نگرانی از شرایط آینده انگلیس شده تا جایی که کریس میسون، سردبیر سیاسی بی‌بی‌سی به نقل از یکی از نمایندگان محافظه‌کار نوشته: وضعیت فعلی بسیار نگران‌کننده است و شاید همه چیز از هم بپاشد. 
نگرانی از شرایط فعلی وقتی بیشتر می‌شود که برخی منتقدان، اقدامات اقتصادی فعلی را به نفع ثروتمندان می‌دانند و همین مسأله می‌تواند بر آتش خشم معترضان به وضعیت اقتصادی فعلی انگلیس بیفزاید. 
در همین ارتباط دیروز ده‌ها هزار نفر از کارکنان شبکه ریلی انگلیس، در اعتراض به شرایط کاری و دستمزد خود در آنچه بزرگ‌ترین حرکت اعتراضی یک قرن گذشته خوانده می‌شود، دست از کار کشیدند. در این اعتصاب که برای نخستین‌بار با هماهنگی جمعی اتحادیه‌های کارکنان راه‌آهن صورت گرفت، بسیاری از خطوط ریلی متوقف شده است.
هیچ قطاری در بسیاری از مناطق حرکت نمی‌کند و خدمات بین شهری نیز متوقف شده است. همچنین منابع رسانه‌ای گزارش دادند سیاست‌های اشتباه لیز‌ تراس در اولین ماه نخست وزیری‌اش در انگلیس محبوبیت او را کاهش داده و کار به جایی رسیده که در یک نظرسنجی جدید، حدود نیمی از انگلیسی‌ها خواستار کناره‌گیری او شده‌اند.
بر اساس نتایج نظرسنجی شرکت یوگاو که روز جمعه برگزار شد از ۴۹۱۸ فرد بزرگسال ، فقط یک چهارم انگلیسی‌ها از باقی ماندن او در نخست‌وزیری کشورشان حمایت کردند. طبق نتایج این نظرسنجی بیش از نیمی از پاسخگویان گفتند، کوارتنگ نیز باید از سمتش کنار برود. فقط 3درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این عقیده بودند که بودجه کوچک جنجالی رونمایی شده توسط دولت تراس دارای ایده‌های درست و سنجیده بوده است.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل