چه خبر از نمایش‌های تئاترشهر

چه خبر از نمایش‌های تئاترشهر

ناآرامی‌های اخیر در حوزه‌های مختلف هنری تاثیراتی بسیار‌منفی گذاشته و باعث شده بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی به‌خصوص سینما، تئاتر و کنسرت‌های موسیقی لغو یا با کاهش جدی مخاطبان و تماشاگران خود مواجه شوند. این روزها بعضی از گروه‌های تئاتری ترجیح داده‌اند با لغو اجراهای خود، در فرصتی مناسب‌تر روی صحنه بروند.بر این اساس در شرایط عادی فروش بلیت آثار نمایشی از طریق سایت‌های اینترنتی فروش بلیت امکانپذیر است و مخاطبان برای تهیه بلیت نمایش‌های موردنظر خود از طریق این سایت‌ها اقدام می‌کنند، اما وضعیت به‌وجود آمده باعث شده تا فروش بلیت آثار نمایشی کمی با اختلال مواجه شود.

با وجود تمام این مسائل، مجموعه تئاتر شهر این روزها میزبان سه اثر نمایشی است که اجرای آنها تازه آغاز شده است. تالار قشقایی این شب‌ها پذیرای نمایش «پاره‌هایی‌ از چند زندگی» به نویسندگی کیانوش احمدی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی شیوا دیناروند است که اجرای آن از اول آبان آغاز شده و هر شب راس ساعت 20 و 15دقیقه به صحنه می‌رود. این اثر نمایشی روایت‌گر بخشی از زندگی شش زن است که خاطرات روز خواستگاری و ازدواج‌شان درکنار قسمت‌هایی از روزهای پر فراز و نشیب زندگی در کنار همسران‌شان را روایت می‌کنند.بازیگران این اثر نمایشی (به ترتیب ورود به صحنه) نسترن ابراهیم‌زاده، شهرزاد کیانی، نازنین میهن، فهیمه معین، سحر آقاسی و مهناز رودساز هستند.
شیوا دیناروند، کارگردان این نمایش از جمله هنرمندان فعال حوزه تئاتر است که طی سال‌های اخیر نمایش‌های «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند»، «محاق» و «خواستگاری» را در مقام کارگردان روی صحنه برده است. این هنرمند همچنین در آثاری چون «محاق»، «مده‌آ»، «فهرست»، «راپورت‌های دکتر مصدق»، «ترنا»، «لطفا با مرگ من موافقت کنید»، «بازیچگان» و «بازار عاشقان» به به عنوان بازیگر نیز حضور داشته است. 
تالار سایه نیز از یکی دو روز آینده میزبان نمایش «شراره» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی خاتمی می‌شود. این اثر نمایشی نگاهی به زنانی دارد که زندگی‌شان تحت تاثیر جنگ، دستخوش تغییراتی می‌شود. نمایش «شراره» با بازی نسرین نکیسا، تکتم اخجوانی، امینا خاتمی، مرجان علوی، مجتبی زادفر، سعید توکلی، امیر احسان امیری‌پور و غلامرضا عارف‌نژاد روی صحنه می‌رود.
محمدمهدی خاتمی درباره این نمایش نوشته است: «این اثر نمایشی روایت‌گر داستان زنی است که در روزهای آغازین جنگ نامزد خود را از دست می‌دهد و در طول سالیان سال با خاطرات او زندگی می‌کند. جنگ و تبعات آن مانند بسیاری از افراد دیگر همچنان برای این شخصیت وجود دارد و بر زندگی‌ او سایه انداخته است. بر همین اساس نمایش چند مقطع از زندگی این زن را به صورت رئالیستی به تصویر می‌کشد. تصویری که برای این زن با وجود کیلومترها فاصله از جنگ برایش ایجاد می‌شود. البته این کاراکتر به دلیل آن‌که دائم با شخصیت‌های ذهنی درگیر است گاهی نمایش از فضای رئال فاصله گرفته و ذهنی‌تر می‌شود.»
تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر هم پیش از این، میزبان نمایش «پدر» به نویسندگی فلوریان زلر و کارگردانی آروند دشت‌آرای بود که اجرای آن بعد از تعطیلات تئاتر در مقطع فعلی متوقف شد. همچنین تالار چهارسو این مجموعه میزبان نمایش «فرزند یک خنیاگرم» نوشته شکرخدا گودرزی است.