الو دکتر

الو دکتر

در این ستون پاسخ سوالات پزشکی شما را که از طریق پیامک به شماره 30001124  روزنامه جام‌جم ارسال‌کرده‌اید، از متخصصان مربوط پیگیری‌می‌کنیم.

سوال: تینا. ج هستم از شیراز تماس می‌گیرم. 43 سال دارم. برای اختلال در عادت ماهانه به متخصص زنان مراجعه کردم. تشخیص دادند که به تخمدان پلی‌کیستیک (PCO) مبتلا هستم. مصرف داروی «دوفَستون» را تجویز کردند اما پس از مصرف آن دچار افزایش آنزیم‌های کبدی و فشار خون شدم. می‌خواستم بپرسم این مسأله ارتباطی به مصرف این دارو دارد یا نه؟ 

 پاسخ: دوفستون از دسته پروژسترون‌های نسل جدید است که می‌توان گفت هیچ عارضه‌ای ندارد. چون گروه هدف مصرف این دارو ــ همان‌طور که در سؤال شما هم گفته شد ــ بیمارانی است که دچار عارضه PCO هستند. افراد مبتلا به این عارضه معمولا دچار افزایش وزن بوده اختلال متابولیک داشته و چربی دور شکم دارند و کلا مقاومت به انسولین در آنها بالاست، بنابراین مستعد افزایش آنزیم‌های کبدی و افزایش فشار خون هستند. بنابراین مصرف دوفستون باعث ایجاد عارضه‌هایی که به آن اشاره کردید، نمی‌شود بلکه احتمالا بالا بودن وزن -با این‌که در سؤال به آن اشاره نکردید - و دیگر اختلال‌های زمینه‌ای که باعث شده دچار تخمدان پلی‌کیستیک شوید، همان‌ها نیز زمینه‌ساز بالا رفتن فشار خون و اختلال در آنزیم‌های کبدی شما شده‌اند. بنابراین لازم است برای تنظیم مجدد آنزیم‌های کبدی و کاهش فشار خون، علاوه بر مراجعه به پزشک، سبک زندگی را تغییر داده، رژیم‌غذایی کم کربوهیدرات را انتخاب کنید. ورزش منظم و کاهش اندازه دور شکم نیز بسیار مهم است. بنابراین مصرف داروی دوفستون عامل ایجاد اختلال‌هایی که اشاره کردید، نیست. مصرف دوفستون مانع افزایش بی‌رویه دیواره رحم در افراد مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک شده و درنتیجه مانع ابتلا به سرطان‌‌های اندومتررحم می‌شود.

تهیه و تنظیم: مهتاب خسروشاهی
دکتر الهام‌السادات هاشمیان نائینی - متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی