امباپه در صدر، آرژانتینی‌ها در فهرست فروش

گزارش تازه از ارزش بازیکنان بعد از جام‌جهانی

امباپه در صدر، آرژانتینی‌ها در فهرست فروش

تا چند هفته دیگر، پنجره نقل و انتقالات زمستانی فوتبال اروپا باز می‌شود و تیم‌ها به دنبال این می‌روند که با خرید بازیکنان شاخص، خود را در میانه لیگ تقویت کنند. انجام بازی‌های جام‌جهانی 2022 قطر در میانه فصل فوتبالی، این فرصت را در اختیار تیم‌ها قرار داده که برای تقویت خود گزینه‌های بیشتری پیش رویشان وجود داشته باشد.

در این میان، برخی از بازیکنان با درخشش و عملکرد خود در قطر، ارزش و قیمت بیشتری پیدا کرده‌اند. سایت ترانسفرمارکت که معتبرین سایت در زمینه نقل و انتقالات بازیکنان است، روز گذشته در گزارشی به بازیکنانی پرداخت که طی یک ماه اخیر قیمت بیشتری پیدا کرده‌اند. کریستین شوارتز، مدیر بخش بین‌الملل ترانسفر مارکت در این مورد می‌گوید:«جام‌جهانی در واقع پنجره نمایشی است که از طریق آن تمام دنیا می‌تواند بازیکنان را زیر نظر داشته باشد. ما سعی کرده‌ایم در این گزارش به بازیکنانی توجه کنیم که در طول این جام، پیشرفت قابل توجهی از خودشان نشان دادند». 
   
امباپه، هالند را کنار زد
در گزارش قبلی ترانسفر مارکت در این مورد که مربوط به فاصله زمانی 3 نوامبر تا 23 دسامبر بود، ارلینگ هالند، مهاجم نروژی منچسترسیتی با 170 میلیون یورو با ارزش‌ترین بازیکن دنیا لقب گرفته بود. هالند توانسته بود امباپه را کنار بزند و خودش به این عنوان برسد. اما ستاره تیم‌ملی فرانسه با بازی‌های درخشان خود در جام 2022، در کمتر از یک ماه جایگاهش را از هالند پس گرفت. امباپه با زدن هشت گل، کفش طلای جام‌جهانی را از آن خود کرد و نقش مهمی در رسیدن تیم‌ملی کشورش به فینال بازی‌ها داشت. همین مساله موجب شد تا ارزش او 20میلیون یورو بیشتر شود و به 180 میلیون یورو برسد. دومین بازیکن این فهرست، جود بیلینگام هافبک تیم‌ملی انگلیس و باشگاه دورتموند است. ارزش بیلینگام تا پیش از شروع جام‌جهانی، 100 میلیون یورو برآورد می‌شد. گرچه سه شیرها تا مرحله یک چهارم بیشتر در جام جلو نرفتند، اما بیلینگام یکی از ستاره‌های تیم ساوت‌گیت بود. بنا بر این گزارش، ارزش او 10 میلیون یورو افزایش داشته و به 110 میلیون یورو رسیده است. 
   
عملکرد درخشان یاران مسی 
شاگردان لیونل اسکالونی در تیم‌ملی آرژانتین با کسب قهرمانی در قطر، ارزش خود را در بازار نقل و انتقالات بیشتر کردند. در مجموع 7 بازیکن آلبی سلسته در این فهرست قرار گرفتند و به همین دلیل عملکرد بهتری نسبت به بقیه تیم‌ها داشتند. شاخص‌ترین بازیکن آرژانتینی‌ها انزو فرناندز بود که جایزه پدیده جوان جام‌جهانی را نیز به دست آورد. همین مساله باعث شد تا ارزش او از 35 میلیون به 55 میلیون یورو برسد. با این حساب، فرناندز بیشترین افزایش ارزش را بین بازیکنان دنیای فوتبال در سال 2022 داشته است. او در تابستان گذشته با 12 میلیون یورو از ریورپلاته به بنفیکا پیوست و در همین مدت کوتاه، به ستاره تیم پرتغالی تبدیل شد. رقم فسح قرارداد این بازیکن 21 ساله 120 میلیون یورو است و با توجه به عملکرد او، اصلا بعید نیست که باشگاه‌های بزرگ اروپایی در همین زمستان برای خرید او دست به کار شوند. ارزش خولین آلوارز، دیگر ستاره تیم‌ملی آرژانتینی که او هم تابستان از ریورپلاته جدا شد و به من‌سیتی پیوست، افزایشی 18 میلیونی داشت و به 50 میلیون یورو رسید. الکس مک‌الیستر، رودریگو دی پائول، امیلیانو مارتینز، کریستین رومرو و ناهوئل مولینا دیگر بازیکنان آرژانتین هستند که ارزش‌شان بعد از جام بیشتر شد. 
     
گواردیول، گرانترین مدافع جهان 
در تیم‌ملی کرواسی که در قطر به مقام سوم رسید، یک بازیکن بیش از همه مورد توجه قرار گرفت. جاشکو گواردیول، مدافع
20 ساله این تیم که یکی از ستاره‌های تیم زلاتکو دالیچ بود و خیلی‌ها می‌گفتند ارزش او بعد از این مسابقات چند برابر می‌شود. گزارش ترانسفرمارکت نشان داد این گفته‌ها تا چه اندازه درست بوده است. او در تابستان 2021 با رقمی نزدیک به 19میلیون یورو از باشگاه دیناموزاگرب جدا شد و به عضویت باشگاه لایپزیش در آمد. حالا ترانسفرمارکت ارزش این مدافع میانی را 75میلیون یورو اعلام کرده است. با این حساب، گواردیول با کنار زدن روبن دیاز، مدافع پرتغالی باشگاه منچسترسیتی، به گرانترین مدافع وسط دنیای فوتبال تبدیل شده است. قرارداد این مدافع کروات با لایپزیش تا تابستان 2024 است و بند فسخ او نیز 110 میلیون یورو اعلام شده است. به همین دلیل اصلا جای تعجبی ندارد که از همین حالا برخی باشگاه‌های اروپایی به دنبال او باشند. در این میان، واکنش مکس ایبر، مدیر ورزشی لایپزیش نسبت به پیشنهادهای این مدافع در نوع خودش جالب است: «تمام ایمیل‌های مربوط به خرید گواردیول را نخوانده به قسمت اسپم‌ها می‌فرستم.»