واکنش پاریس به اقدام تحریمی تهران 

واکنش پاریس به اقدام تحریمی تهران 

فرانسه به اقدام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در تعطیلی انجمن ایران‌شناسی فرانسه بعد از پیام‌های موهن یک نشریه بدنام فرانسوی واکنش نشان داد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۱۵دی ماه اعلام کرده بود در واکنش به «اقدام‌ موهن نشریه بدنام فرانسوی در زیرپاگذاشتن موازین شناخته شده اخلاقی، تعدی ددمنشانه به مقدسات دینی، هتک ساحت مرجعیت سیاسی و مذهبی و نیز اهانت به نمادهای حاکمیتی و ارزش‌های ملی کشور» ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند.
یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته که پاریس هنوز اطلاعات رسمی درخصوص تعطیلی این مرکز دریافت نکرده است. او گفت: «در صورتی که [این گزارش‌ها] تأیید شود، مایه تأسف خواهد بود.»
وی در ادامه مدعی شد که در فرانسه بر خلاف ایران، «آزادی مطبوعات» وجود دارد. تلاش مقام‌های فرانسوی برای توجیه توهین به مقدسات دینی با مقوله «آزادی بیان» سابقه دیرینه‌ای دارد و همواره مورد انتقاد گروهی از کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفته است. این تحلیلگران، قوانین فرانسه درباره «هولوکاست» را با ادعاهای مقام‌های این کشور درباره آزادی بیان مغایر و ناهمسو می‌دانند.
پس از انقلاب فرانسه، سکولاریسم به یکی از ارکان دموکراسی‌های غربی بدل شد و قرار شد تا ممنوعیت‌های مذهبی و تقدس در امور حکومتی و قانونی تاثیری نداشته باشد اما هولوکاست اکنون در کشورهای غربی به یک امر مقدس یا تابو بدل شده که انکار آن به مثابه یک جنایت است.
تحلیلگران می‌گویند محاکمه مرحوم پروفسور روژه گارودی به جرم زیر‌سؤال بردن هولوکاست در کتاب مشهورش، بی‌شباهت به محاکمه گالیله در دوران قرون وسطی به جرم متحرک دانستن زمین نیست.
مشهورترین نمونه محاکمه منکرین هولوکاست، محاکمه پروفسور روژه گارودی، فیلسوف فقید و مسلمان فرانسوی است که مدت‌ها به طول انجامید. این محاکمه در حالی انجام می‌شد که گارودی پا به سن گذاشته بود و سال‌های عمرش از ۸۰ گذشته بود اما محاکمه روژه گارودی تنها نمونه از این دست نیست. در فوریه ۲۰۰۷، ارنست زوندل، یک شهروند آلمانی به‌خاطر آنچه افکار نئونازیستی خوانده شد، به پنج سال زندان محکوم شد.
در مارس ۲۰۰۶ نیز گرمار رودولف، یک شهروند آلمانی از ایالات متحده به آلمان عودت شد و به دو سال و نیم زندان محکوم گردید. جرم وی این بود که هولوکاست را انکار می‌کرد. باز هم در فرانسه وینسنت رینوگارد به یک‌سال زندان و ۱۰‌هزار یورو جریمه محکوم شد، چرا که در سال ۲۰۰۵ با چاپ جزوه‌ای، هولوکاست را انکار کرده بود.
به گزارش جام‌جم، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری هم در واکنش به توهین‌های اخیر یک نشریه فرانسوی نوشت: «نشریه‌ای که روزی با وقاحت و به نام آزادی بیان پیامبر عظیم الشأن اسلام را مورد هتک قرار داد، اهانت امروزش به رهبر انقلاب که پرچمدار و تداوم‌بخش مکتب و راه پیامبر اسلام است، عجیب نیست؛ چرا که این جریان در حال اضمحلال است و مصداق الغریق یتشبث به کل حشیش!..وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ». 

صفحه اینستاگرام رئیس‌جمهور غیرفعال شد 
روابط‌عمومی ریاست‌جمهوری از توقف فعالیت صفحه منسوب به رئیسی در اینستاگرام خبر داد.
مدیرکل روابط‌عمومی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد: «باوجود اطلاع‌رسانی در‌خصوص فرآیند دریافت تیک آبی صفحه دکتر رئیسی در اینستاگرام جهت تشخیص اصالت، هنوز برخی مشغول سناریوسازی هستند. در پی اغتشاشات و ایجاد محدودیت مراجع امنیتی برای اینستاگرام، دکتر رئیسی دستور به توقف فعالیت صفحه منسوب به ایشان داد و در این مدت، مطلبی بارگذاری نشده است.»
محمدمهدی رحیمی شهریور ماه هم در توییتی اعلام کرده بود رئیس‌جمهور هیچ حساب کاربری در توییتر ندارند و گفته بود: همان‌طور که پیش از این هم چند بار اعلام شده، ریاست محترم جمهور هیچ حساب کاربری در توییتر ندارند و حساب‌ها با اسم یا عکس حجت‌الاسلام رئیسی بی‌ارتباط با ایشان است.