ارزش خانه‌داری از دیدگاه اسلام 

ارزش خانه‌داری از دیدگاه اسلام 

«کار خانه‌داری تمامی ندارد.» این جمله پر‌تکرار خانم‌هایی است که علاقه‌مند به داشتن خانه‌ای همیشه مرتب هستند. واقعیت این است خانه‌داری هنری پر‌دردسر است و بدی‌اش اینجاست که زن یا مادر خانواده اگر در این امور همه‌جانبه دست تنها بمانند کم‌کم انرژی و توان خود را از دست می‌دهند، عصبی و بهانه‌گیر می‌شوند و فکر می‌کنند کارهای بیهوده‌ و سطحی انجام می‌دهند که زمانبر است و از همه بدتر این‌که کسی بابت این کارها آن‌طور که باید قدردانی نمی‌کند. مدام از خودشان می‌پرسند چرا آنها باید مسئول این همه کار ناتمام، تکراری، تمام‌نشدنی و البته بی‌قدر و ارزش در نگاه جامعه باشند؟

از نظر دین مبین اسلام، زن در خانه همسر وظایفی دارد که در حیطه تمکین عام و تمکین خاص قرار می‌گیرد. انجام کار خانه، نگهداری از فرزندان به‌عهده زنان نیست و در این زمینه حکم قانونی و شرعی وجود ندارد. این به آن معناست که زن در قبال انجام این وظایف می‌تواند اجرت‌المثل دریافت کند. 
اجرت‌المثل به حقوقی گفته می‌شود که معادل هزینه کار انجام شده در امور خانه و رسیدگی به فرزندان است. البته دریافت این حقوق با شروطی همراه است که به‌طور کامل در استفتائات و شرع و همچنین قانون از آنها یاد شده اما آنچه که باید مهم تلقی شود، این است که از دیدگاه اسلام، خانه‌داری، نگهداری از فرزندان و شیردادن و تهیه کردن غذا برای فرزندان از وظایف زن نیست و این محبت و ایثار تمام‌نشدنی زنان خانه‌دار تنها از سر عشقی است که به همسر و فرزندان خود دارد.
امام خمینی(ره) خطاب به نوه دختری خود که از شیطنت فرزندش گلایه می‌کرد، فرمودند‌: «من حاضرم ثوابی را که تو از تحمل شیطنت فرزندت می‌بری را با ثواب تمام عبادات خود عوض کنم‌.» همین یک جمله گویای این است که از نگاه دین مبین اسلام، کار زنان تا چه اندازه دارای اجر و پاداش است. پس بر همه ما واجب است که تکریم زنان خانه‌دار را به‌جا آوریم، قدردان زحمات همسران و مادران خود باشیم و تا آنجا که می‌توانیم در این امور سخت و روزمره یاری‌رسان آنها باشیم‌.