جلسه بی‌سابقه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی

جلسه بی‌سابقه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی

جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره اقدام تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی در یورش غیرمنتظره به مسجدالاقصی برگزار شد، با این تفاوت که این‌بار هیچ‌یک از طرفداران سنتی این رژیم حاضر نشدند از این اقدام حمایت کنند.

حتی نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه هم در این نشست از این اقدام رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کردند و از این رژیم خواستند از اقدامات تنش‌زا بپرهیزد. گرچه ناظران سیاسی انتظار زیادی از نتیجه این نشست ندارند اما همین که نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی در هفته اول روی کار آمدنش باعث شده است شورای امنیت به دلیل اقدام تحریک‌آمیزش جلسه فوری تشکیل دهد، حتی در رسانه‌های داخل خود رژیم صهیونیستی نیز بازتاب بسیاری داشته و با انتقادات زیادی همراه 
بوده است. نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل به درخواست مشترک فلسطین و اردن و با حمایت امارات عربی متحده و چین برگزار شد و در این نشست علاوه بر اعضای شورای امنیت، نمایندگان اردن، فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز سخنرانی کردند. این نشست پس از آن برگزار شد که نیروهای رژیم صهیونیستی به همراه ایتامار بن گویر، وزیر‌امنیت داخلی کابینه رژیم‌صهیونیستی روز سه‌شنبه گذشته به مسجدالاقصی یورش بردند که این مسأله واکنش‌های فلسطینی و عربی قابل‌توجهی را به همراه داشت و علاوه بر چهره‌ها و گروه‌های مقاومت فلسطین کشورهای عربی از جمله قطر، اردن، امارات، عربستان، سازمان همکاری اسلامی و وزارت خارجه ترکیه آن را محکوم و تحریک‌آمیز ارزیابی کردند.
محمد خالد الخیاری، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در ابتدای نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین، گفت: ما نگران رویدادهای هفته گذشته در بیت‌المقدس و تنش‌ها و خشونت‌های گسترده‌تر در کرانه باختری اشغالی هستیم. این مقام سازمان ملل گفت: گرچه دیدار وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی با خشونت همراه نبود اما با توجه به حمایت قبلی بن گویر از تغییر وضعیت موجود در این مکان مقدس، این دیدار تحریک‌آمیز تلقی می‌شود.
 
نگرانی آمریکا از ادامه تنش‌ها
رابرت وود، دیپلمات آمریکایی هم در این نشست فوق‌العاده گفت: آمریکا به راهکار دو دولتی که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، متعهد است. ما نگران هرگونه اقدام یکجانبه‌ای هستیم که این راهکار را به خطر می‌اندازد.
این مقام آمریکایی افزود: در این راستا آمریکا با همه اقدامات غیرقابل قبولی که وضعیت تاریخی در اماکن مقدس را تغییر می‌دهد مخالف است. ما از دولت اسرائیل انتظار داریم که به تعهد خود برای حفظ وضعیت در اماکن مقدس عمل کند.
ژانگ جون، سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد در این نشست با بیان این‌که آنچه اکنون شاهد آن هستیم راه خوبی برای شروع سال جدید نیست، گفت: به مقامات اسرائیل که وارد صحن‌های مسجدالاقصی شدند، می‌گویم در مورد هر گونه اقدام یا هر اقدام یکجانبه‌ای که به تشدید تنش منجر شود، نگران هستیم. دیپلمات ارشد کشور چین ادامه داد: اسرائیل به‌طور خاص باید از انجام هر اقدامی که به افزایش تنش‌ها و تحریک‌آمیز و بی‌احترامی تلقی شود، خودداری کند.
واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست  گفت: بازدید مقام اسرائیلی از مسجد‌الاقصی نگران‌کننده است.
دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد، مسکو بار دیگر با اقداماتی که وضعیت تاریخی این اماکن مقدس را تغییر می‌دهند، مخالفت می‌کند و این اقدامات می‌تواند به وقوع جنگ منجر‌شود.
   
تاکید فلسطین بر ضرورت نقش‌آفرینی سازمان ملل
ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد در سخنانی این سؤال را مطرح کرد که اسرائیل باید از چه‌خط قرمزی عبور کند تا شورای امنیت به تجاوزات و اهانت آن پاسخ دهد؟  سفیر فلسطین تاکید کرد که شورای امنیت حرف‌های خوبی می‌زند اما در حاشیه است. 
وی با بیان این‌که وزیری افراطی در یک دولت افراطی، تنش‌ها را شعله‌ور کرده است درباره تحرکات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه بیت‌المقدس هشدار داد و گفت اگر این رژیم در این هدف موفق شود، موضوعی برای بحث باقی نخواهد ماند. وی ادامه داد که رژیم صهیونیستی از اعضای شورای امنیت انتظار دارد که نبینند و نشنوند و این نسخه مدرن از حکومت نژادپرستانه و استعماری را بپذیرند.
 
خشم نماینده رژیم صهیونیستی
گیلعاد اردان، سفیر رژیم غاصب صهیونیستی در سازمان ملل که از تشکیل نشست شورای امنیت خشمگین بود، مدعی شد جلسه فوق‌العاده شورای امنیت در این شرایط غیرضروری بوده است.