جنگ روسیه و اوکراین به‌سادگی پایان نخواهد یافت

جنگ روسیه و اوکراین به‌سادگی پایان نخواهد یافت

سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح دیروز در همایش هندسه نظم جدید جهانی طی سخنانی بیان کرد: از یک سال قبل که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشگاهیان ضرورت بررسی تغییرات این نظم جهانی و نظم آینده و تعیین جایگاه کشور در این نظم محتمل را تبیین کردند، این دانشگاه مقدمات برگزاری این همایش را پیگیری کرد.

  باقری ادامه داد: از ابتدای قرن 20 دو بلوک شرق و غرب به‌دنبال دستیابی منافع بیشتر و تسلط بر منطقه غرب آسیا و سایر ظرفیت‌های راهبردی آن بودند. رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: اما شواهد نشان می‌دهد نظم تک‌قطبی هیچ وقت شکل پایدار به خود نگرفته و جهان در آستانه یک نظم جدید است. ظهور انقلاب اسلامی در ایران و به‌عنوان گامی در مسیر حاکمیت امر الهی یک استثنای مهم در حال رشد و توسعه در این مسیری محسوب می‌شود. باقری تصریح کرد: ما حق حاکمیت مردم فلسطین را به رسمیت شناخته و با تمام توان به آن کمک می‌کنیم. اسرائیل غاصب فلسطین از سودای در اختیار گرفتن نیل تا فرات و تجربه پیروزی در جنگ با اعراب و در اختیار داشتن قدرت نظامی، در سراشیبی افول قرار گرفته و پس از شکست در جنگ 33روزه در عرصه‌های گوناگون دچار مشکلات اساسی است  اما در مقابل ملت مظلوم فلسطین و محور مقاومت در اوج قدرت و هماهنگی و حرکت روبه‌رشد در مسیر آزادی فلسطین است. وی گفت: قدرت‌گیری اقتصادی چین و گرفتن قدرت اول اقتصادی در جهان از آمریکا و سرمایه‌گذاری در سراسر آسیا و بخشی از قدرت آفریقا و اروپا و افزایش قدرت نظامی نشانه مهم دیگری از تغییر در هندسه نظم و قدرت جهان است. باقری ادامه داد: عبور روسیه از اعتماد به غرب و ایستادگی در برابر توسعه ناتو به ‌سمت شرق حتی به‌ قیمت درگیر شدن در یک جنگ و از سوی دیگر اصرار آمریکا بر ادامه جنگ حتی به ‌قیمت انهدام زیرساخت‌های اوکراین و اصرار روسیه بر ایجاد یک منطقه حائل، به‌نظر می‌رسد این جنگ به‌سادگی پایان نخواهدیافت و با مسدود شدن مسیرهای انتقال کالا و انرژی به اروپا موجب ایجاد نگاه به شرق در روسیه خواهدشد. 

شرط تبدیل شدن جهان اسلام به قطب قدرتمند 
 سرلشکر سیدیحیی صفوی، مشاور عالی فرماندهی کل قوا در همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، گفت: در تاریخ معاصر، (حدود ۵۰۰سال اخیر) یعنی در دوره زمانی افول تدریجی قدرت در شرق و برآمدن استعمار و نظم اروپایی و امپریالیستی، همواره «کانون قدرت جهانی»، در غرب عالم مستقر بوده‌است. در پناه این نظم استعماری، اندیشه و جهان‌بینی غرب، امکان توسعه و فراگیر شدن در گستره جهانی را یافت. مشاور عالی فرماندهی کل قوا، قرار گرفتن کشورهای اسلامی در مسیر و گلوگاه‌های مهم انتقال انرژی جهان را از دیگر دلایل قدرت جهان اسلام اعلام کرد و افزود: اهمیت آبراهه‌های مهم مالاکا، هرمز، باب‌المندب و سوئز در زمینه ترانزیت انرژی بر کسی پوشیده نیست؛ به‌گونه‌ای که میانگین روزانه انتقال نفت از تنگه هرمز قریب 17.5میلیون بشکه است. موضوع حائز اهمیت دیگر در ارتباط با نقش کشورهای اسلامی در ژئوپلیتیک انرژی، موضوع ایفای نقش در قالب نهادهای بین‌المللی حوزه انرژی و به‌طور خاص اوپک و اوپک گازی است. وی خاطرنشان کرد: شرط تبدیل شدن جهان اسلام، به یک قطب قدرت در نظام بین‌الملل، شناخت، مفاهمه و درک مشترک نسبت به ظرفیت‌های فراوان ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک است.

«مشارکت» در انتخابات جزو برنامه‌های ماست
 وزیر کشور گفت: بحث مشارکت به عنوان یکی از مهم‌ترین محورها در انتخابات جزو برنامه‌های ما است. در چهار مؤلفه‌ای که رهبر انقلاب مطالبه کردند؛ سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت، طبیعتا مشارکت یک محور بسیار عمده است که باید همگان این وظیفه را به درستی انجام دهند. احمد وحیدی، درباره جزئیات برنامه وزارت کشور و هیأت‌های اجرایی در انتخابات امسال گفت: در هیات‌های اجرایی هم قانون یک ضوابطی را مشخص کرده‌است اما باید بگویم از طرف وزارت کشور و هیات‌های اجرایی برای تایید صلاحیت‌ها هیچ برنامه سختگیرانه‌ای نخواهد بود، ولی طبیعتا رعایت ضوابطی که در قانون ذکر شده و تطبیق آن شرایطی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده‌است، با داوطلبان بررسی خواهدشد.