مرز بین انتقام و بخشش

نگاهی به سریال «یادآوری» که از آی‌فیلم عربی پخش می‌شود

مرز بین انتقام و بخشش

«یادآوری» یکی از سریال‌های پربیننده و خوش‌ساخت حجت قاسم‌زاده‌اصل، درباره افرادی است که پس از مرگ فرصت زندگی دوباره‌ای پیدا می‌کنند. این سریال مدتی است از آی‌فیلم عربی پخش می‌شود. همین موضوع کافی است تا بدانید با یک داستان جالب روبه‌رو هستید. به این خاطر که وقتی فرصت دوباره‌ای به انسان‌ها پس از مرگ داده می‌شود، آدم‌ها هم دچار تحول می‌شوند.

فیلمنامه این سریال را رویا غفاری نوشته و نخستین‌بار سال 1394 از شبکه آی‌فیلم پخش شد و به خاطر فضای تازه و نگاه کارگردان که معمولا در روایت داستان‌هایش دارد، مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفت. نکته جالب و مهم این سریال شروعی طوفانی‌ بود که داستان آن داشت. داستان با قصاص و اعدام جوانی به نام علی اعلایی شروع می‌شد که یکباره در سردخانه زنده می‌شود و خانواده مقتول درصدد قصاص دوباره هستند. علی در این مدت با آدم‌هایی آشنا می‌شود و داستان‌هایی را می‌شنود که شخصیتش را متحول می‌کنند.
یکی از ویژگی‌های این مجموعه حضور بازیگرانی بود که برای نقش‌های اصل این کار انتخاب شده بودند و هرکدام بخشی از داستان را پیش می‌بردند. ازجمله روزبه حصاری که نقش اصلی سریال یعنی علی اعلایی را بازی می‌کرد، با این سریال به نوعی شناخته شد. او در سیر تحولی که این نقش داشت، توانست با توجه به سبقه تئاتری‌اش از پس آن به‌خوبی بربیاید و بعد از آن با پیشنهادهای خوبی در بازیگری مواجه شود.
فرخ نعمتی و سهیلا رضوی نقش پدر و مادر علی اعلایی را بازی می‌کردند که با هنری که این دو بازیگر باتجربه دارند، توانستند این نقش‌ها را به گونه‌ای بازی کنند که مخاطب با آنها به‌شدت همذات‌پنداری می‌کرد و می‌توانست این استیصال را در نگاه و بازی این دو هنرمند ببیند. 
​​​​​​​پدر و مادری که برای نجات تنها پسرشان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. در مقابل با رویا تیموریان مواجه بودیم، بازیگری که در نقش مادر مقتول به هیچ عنوان نمی‌توانست قاتل فرزندش را ببخشد. این تقابلی که دو خانواده داشتند و اتفاقی که باعث شده بود روابط خانوادگی‌شان تحت تاثیر قرار بگیرد، به قدری برای مخاطب باورپذیر بود که همین امر باعث شد سریال به یکی از آثار پربیننده تبدیل شود.
ویژگی دیگر این سریال ارتباط بین داستانک‌ها و شخصیت‌ها بود. این‌که داستان‌ها و کاراکترها به نوعی به هم زنجیروار وصل بودند و این نشان‌دهنده هنر نویسنده است. مثلا در کنار قصه اول که داستان علی اعلایی و قصاص و زنده شدنش است، قصه دوم داستان مرد جوان خلافکاری است که در زندان همبند علی بوده و حال پس از آزادی از زندان به‌دنبال سهمش از دزدی 
قبلی است.
قصه سوم داستان مهندس پولداری است که با همسرش اختلاف دارد و حالا با پسر خردسالش که بیماری دیابت دارد جدا از همسر خود زندگی می‌کند و... .
آخری هم قصه «شیدا» و «شیوا» خواهران جوان و ثروتمندی است که پس از مرگ پدرشان با هم زندگی می‌کنند. برای آنها هم در دریا حادثه‌ای رخ می‌دهد که با ناپدید شدن شیدا ماجرا آغاز می‌شود.
یادآوری، اولین سریالی است که انحصارا توسط شبکه آی‌فیلم تولید شد و یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های این شبکه محسوب می‌شود. حتی در بازپخش‌ها نیز توانسته با اقبال مخاطب روبه‌رو شود.

زینب علیپور طهرانی - 
گروه رسانه