فرصتی برای هند جهت ابراز علاقه به فرهنگ ایران

فرصتی برای هند جهت ابراز علاقه به فرهنگ ایران

هند در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان مهمان ویژه حضور دارد. به همین مناسبت سید اختر‌حسین کاظمی، ایران‌شناس، پژوهشگر زبان فارسی و استاد گروه مطالعات فارسی و آسیای میانه دانشگاه جواهر لعل نهرو گفت: این برای نخستین‌بار است که هند به‌عنوان مهمان ویژه به نمایشگاه کتاب تهران دعوت شده و توجه ایران را جلب کرده است.

این گام بسیار مهمی است که در جهت گسترش روابط فرهنگی دیرپای دو کشور دوست و هم‌فرهنگ و تا حدی همزبان برداشته شده و روابط دیرینه فرهنگی دو کشور را مستحکم‌تر خواهد کرد. حضور به‌عنوان مهمان می‌تواند برای هند بهانه‌ای باشد تا علاقه خود را به فرهنگ ایران نشان بدهد و آثار ارزنده‌ای را که در زمینه ایران و ایران‌شناسی هم در زمان گذشته و هم در دوران معاصر تولید کرده، در معرض دید مخاطبان قرار دهد و دوستان ایرانی از آن کتاب‌ها و ارمغان هند استفاده کنند. علاوه بر این‌که ناشران هندی کتاب‌های‌شان را به نمایش می‌گذارند و به فروش می‌رسانند، می‌توانند تابلوهایی را هم برای ایرانیان به نمایش بگذارند که آیینه فرهنگ دو کشور است؛ مثل اشعار بسیار نابی که شاعران هندی با توجه به ایران سروده‌اند. 

«تیرنگ» راهی بازار شد
کتاب «تیرنگ» دربرگیرنده چهار نمایشنامه از چهار نویسنده جوان کشورمان در انتشارات سوره ‌مهر به چاپ رسید. تیرنگ عنوان کتابی است که چهار نمایشنامه با عناوین «سرخ او»، «کسی در گور می‌گرید»، «میراِشکار» و «میان‌بر» را در خود جای داده است. ‌سرخ او‌ به قلم مهیار هزارجریبی، برداشت آزادی از یک زندگی واقعی است که با محوریت شخصیت‌های «ننه حوا»، «گل نسا»، «آقای مهندس»، «خسرو» و «صبور» نوشته شده است. ‌کسی در گور می‌گرید، از محمد فخرایی‌مطلق به بیان واگویه‌های مردمان جنوب به‌خصوص ناخداهای این خطه در مواجهه با توفان و دیگر خطرات دریانوردی و نجات آنها توسط پریان دریایی می‌پردازد که در لحظه به لحظه آن با مراسمی قدیمی به اسم «زار» بیشتر آشنا می‌شویم. نمایشنامه سوم با عنوان ‌میراِشکار، از بهناز دوستی پاشاکلایی تصویری از مقاومت و تلاش یک زن مازندرانی برای حفظ بقا و موقعیت و حریم خود است. زنی به نام شوکا در روزهای حماسه قیام مردم آمل و در دل شب با چریکی از گروه سربداران جنگل، در میانه‌جنگل مواجه می‌شود. آخرین نمایشنامه با نام ‌میان‌بر، از سجاد بحری نمایشی از روزهای پایانی جنگ تحمیلی و تصمیماتی است که مردم سرزمین ما گرفته‌اند؛ تصمیماتی مانند رفتن یا ماندن.  

«آلاء» راهی تونس می‌شود
نمایش‌«آلاء» تولید حوزه هنری در ادامه اجراهای بین‌المللی خود این‌بار در هفته دوم اردیبهشت ماه در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس به روی صحنه می‌رود. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم‌تباراست که طراحی آن با استفاده ازشیوه‌های مرتبط با حرکات اریال یوگا انجام شده است. این نمایش، داستان دختری عراقی به نام ‌آلاء را روایت می‌کند که در نوجوانی به دنبال اختلاف شدید باپدرش که سرهنگ ارتش رژیم بعثی عراق است،به ایران می‌گریزد.درایران عاشق جوانی ایرانی به نام آرش می‌شود وازدواج می‌کنند.همزمان با جنگ تحمیلی در پی آرش به میدان‌های جنگ می‌رود ودرعملیاتی به اسارت عراقی‌ها در‌می‌آید.