تـب‌‌هـای آنـی!

نگاهی به گسترش شرط‌بندی در فضای مجازی

تـب‌‌هـای آنـی!

داستان این گزارش مشخصا شرط‌بندی و نرم‌افزارها و سایت‌های مربوط به آن است. داستانی كه شاید اولین چیزی كه با شنیدن این نام به ذهنمان خطور كند، شرط‌بندی مسابقات ورزشی و به‌خصوص ورزشی مانند فوتبال باشد كه این روزها بسیار هم رواج دارد و تقریبا همگان از آن مطلع هستند. البته شرط‌بندی تنها مختص ورزش و فوتبال نیست بلكه سایت‌هایی بسیار وجود دارد كه روی بالا رفتن قیمت دلار هم شرط می‌بندند و پول‌های كلان به جیب می‌زنند. اما نمی‌توان منكر شد كه در میان مردم عامه و جوانان شرط‌بندی بیشتر روی فوتبال است. اما چه اتفاقی می‌افتد كه نه‌تنها در ایران، بلكه در جهان نرم‌افزارهای شرط‌بندی فوتبال آمار بالایی در دانلود دارند و این آمار بالای دانلود گاهی به جنونی به سرانجام كشیده می‌شود؟

روی مرز اعتیاد
ارزش ورزش‌هایی مانند فوتبال به لحاظ سرگرمی، تفریحی، اجتماعی و حتی اقتصادی و سیاسی بر هیچ‌كس پوشیده نیست، تعداد کسانی كه در دنیا فوتبال نگاه می‌كنند، بیش از نیمی از جمعیت جهان است و این دقیقا همان اتفاقی است كه باعث می‌شود حقوق‌های نجومی بازیكنان بزرگ، پول 222‌میلیون یورویی انتقال نیمار یا حقوق سالانه 100 میلیون یورویی مسی اتفاق عجیبی نباشد. در این راه حامیان مالی هم وجود دارند و سالانه میلیاردها تومان به دست می‌آورند. تا اینجا هیچ مساله غیرعادی در كار نیست اما وقتی بدانیم كه همه اینها تنها بخشی از گردش مالی فوتبال است، ناگهان همه چیز تغییر می‌كند. این كه بخش دیگری از این گردش مالی جایی انجام می‌شود كه كسی نمی‌بیند و حتی نمی‌داند! این‌كه به غیر از داستانی به نام تبانی، مساله‌ای بزرگ به نام شرط‌بندی وجود دارد كه این روزها مردم ایران هم با آن درگیر هستند و نرم‌افزارهای مربوط را نصب کرده و روزانه با آن درگیر می‌شوند و این درگیری تا مرز اعتیادهایی جلو می‌رود كه آنها گاهی عشق به فوتبال را هم فراموش کرده و فقط به شرط‌بندی فكر می‌كنند!
عملی که هم از لحاظ شرعی حرام و به‌شدت نکوهیده است، هم از لحاظ قانونی، جرم.
انگلستان؛ ركورددار دانلود
حقیقت ماجرا این است كه شرط‌بندی و فوتبال تركیبی نیستند كه بتوانند راحت در كنار هم زندگی كنند و قمار و شرط‌بندی به غیر از این‌كه سلامت فوتبال را تهدید می‌كند، داستان عجیب دیگری برای مردم هم دارد. طرفداران فوتبال ابتدا تبدیل به طرفداران شرط‌بندی می‌شوند و این كار به قدری برایشان هیجان‌انگیز می‌شود كه به‌تدریج دیگر هیچ لذتی از از فوتبال نمی‌برند. شاید مستدل‌ترین این اطلاعات را بتوان درباره كشور انگلیس مثال زد. آماری در كشور انگلیس نشان می‌دهد كه بیش از 400 هزار نفر معتاد شرط‌بندی شده و در این بین نرم‌افزارهای شرط‌بندی فوتبال بیشترین تعداد دانلود را داشته‌اند. تا اینجا هم اما داستان كاملا شخصی است و مربوط به افرادی می‌شود كه شخصا روی تیم مورد علاقه‌شان شرط می‌بندند اما شرط‌بندی وقتی خطرساز می‌شود كه وارد زمین فوتبال شود!
بت زدن!
بیایید تمركز خود را روی شرط‌بندی فوتبال بگذاریم.فكر كنید كه چه چیزی می‌تواند از این فریبنده‌تر باشد؟ شما در سایت شرط‌بندی ده هزار تومان بگذارید، اگر برنده شدید، این پول‌ میلیونی خواهد بود، ولی اگر بازنده شوید فقط ده هزار تومان باخته‌اید! اگر بازهم جذب‌تان نكرد، بیایید دورهمی و به صورت زنده فوتبال ببینیم، حتی لیگ دسته دوم ایران یا لیگ پرو! وقتی شما از همین سایت، بازی را زنده دنبال ‌كنید، ضرایب جلوی چشم شما بالا و پایین می‌شود. تصور كنید كه دقیقه 88 بازی بارسلونا با پاری سن‌ژمن در لیگ قهرمانان اروپاست؛ سایت به كاربرانش پیشنهاد می‌دهد كه اگر بارسلونا صعود كند، هرآن چیزی كه شرط ببندید 38 برابر خواهد شد! ماجرا در شرط‌بندی همین‌قدر جذاب و فریبنده است، اما لازمه شرط‌بندی چیست؟ لازمه «بِت زدن» این است كه شما پس از ثبت‌نام در سایت آن هم با نام و مشخصات حقیقی كارت ملی، باید حساب خود را شارژ كنید. برای شارژ اكانت خود راه بسیارساده‌ای برای كاربر تعریف شده است. كاربر به دو سایت خرید و فروش پول مجازی راهنمایی می‌شود و در قبال پرداخت ریال از درگاه شتاب می‌تواند، پول مجازی بخرد و حساب خود را در سایت شرط‌بندی شارژ كند. برداشت وجه از واریز، راحت‌تر پیش‌بینی شده است و كاربر با وارد كردن شماره شبا و شماره كارتی كه در همان ابتدا پول واریز كرده است، می‌تواند وجه خود را برداشت كند. حالا او می‌تواند در 24 ساعت از شبانه‌روز روی هر آپشنی كه می‌خواهد شرط ببندد؛ ولی آنچه این سایت‌ها را برای شرط‌بندی جذاب‌تر كرده، وجود امکانات بی‌شماری برای شرط‌بندی است. این‌كه كاربران یك سایت شرط‌بندی، می‌توانند با حضور در كانال تلگرام برخی از این سایت‌های شرط‌بندی، روی بخش‌های حاشیه‌ای از بازی نیز از تعداد كرنر وكارت زرد هر تیم تا این‌كه چه كسی گل می‌زند؛ پنالتی دارد یا نه؟ پنالتی گل می‌شود یا نه؟ شرط ببندد
به تلگرام سری بزنید!
در برخی از سایت‌های شرط‌بندی، پس از بت زدن، افراد با حضور در كانال‌های تلگرام و اینستاگرام آن سایت، آپشن‌های بیشتری دریافت و حتی مشمول تخفیف می‌شوند تا فرد کم‌کم به این تفریح حرام معتاد شود و زندگی‌اش را بر سر آن بگذارد. برای اطلاع بیشتر از این نوع تخفیف‌ها كافی است عبارت بت یا شرط‌بندی را در اینستاگرام سرچ كنید و هشتگ‌های مربوط را ببینید تا بتوانید درست قضاوت كنید. امیر جوان 27 ساله‌ای است كه درخصوص شرط‌بندی‌های خود به جام‌جم این‌طور گفت: «شرط‌بندی اوقات فراغت مرا جذاب می‌كند و این همه دلیلی است كه من با اشتیاق به سمت آن می‌روم. البته نمی‌خواهم و نمی‌توانم كه بگویم شرط‌بندی كار خوبی است اما من آن را دوست دارم. البته كه باخت‌های بسیاری هم داده‌ام و یك بار وام ده میلیونی خودم را هم باختم، الان پشیمان نیستم اما كاش گاهی حساب‌شده‌تر عمل می‌كردم. دوست اینستاگرامی من مرا با یكی از سایت‌ها آشنا كرد و از آن روز هر دو با هم به این كار مشغول هستیم. جوانی به همین راحتی آلوده جرم و حرامی به نام قمار می‌شود.»
مشت نمونه خروار
 این‌كه در ایران نمونه‌های بسیاری از شرط‌بندی را می‌بینیم، نمونه‌ای از مشت نمونه خروار است و باید گفت كه این مساله تقریبا جهانشمول است و تاكنون رسوایی‌های بسیاری در فوتبال جهان هم داشته است. نمونه آخر داخلی آن كه جنجال‌های فراوان داشت، در هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال و بازی سپیدرود رشت و تراكتورسازی تبریز بود. دو تیم در حالی مقابل هم قرار گرفتند كه تبریزی‌ها در كورس قهرمانی لیگ برتر قرار داشتند، اما نتوانستند در این بازی امتیازی كسب كنند و سپیدرود میزبان با نتیجه ۳ بر یك از سد تراكتورسازی گذشت. ماجرا اما به همین جا ختم نشد و بعد از بازی، هواداران تراكتورسازی به عملكرد محسن فروزان بسیار اعتراض داشتند و بلافاصله بعد از این بازی شائبه‌هایی در مورد بازی دروازه‌بان پر اشتباه تراكتورسازی مقابل سپیدرود بیان كردند، مسؤولان باشگاه تراكتورسازی تبریز بعد از شكست مقابل سپیدرود محسن فروزان دروازه‌بان تیم خود را اخراج كردند. این موضوع كاملا جو تبریز را تحت تاثیر قرار داد، هواداران تراكتورسازی در فضای مجازی شدیدا به عملكرد فروزان اعتراض كردند و اشتباهات او را به شرط‌بندی ارتباط دادند.
بی‌پایان!
هرچند بارها و بارها درخصوص شائبه تبانی و شرط‌بندی در فوتبال ایران در برنامه‌های ورزشی صحبت شده است مساله‌ای كه تنها گریبانگیر بازیكنان و هواداران هم نیست و حالا به نظر می‌رسد حضور بعضی گزارشگران، بازیكنان، مربیان و داوران بازار این بنگاه‌های شرط‌بندی و پیش‌بینی را داغ‌تر نیز كرده است! اتفاقی كه این سوال را به وجود می‌آورد كه مسؤولان امنیتی و مسؤولان فدراسیون فوتبال به چه دلیل نظارتی بر فعالیت‌های این بنگاه‌های شرط‌بندی و مجازی ندارند؟ آیا فقط فیلتر كردن آنها مانع از گسترش دامنه نفوذشان می‌شود؟ البته كه طبق گفته‌های برخی كاربران، فیلتر شدن چنین وبگاه‌هایی هم معمولا شش ماه است و مدیران آنها قبل از فیلتر شدن، آدرس سایت جدید را به كاربران می‌دهند. این اما در حالی است كه حالا پلیس فتا اعلام كرده بیش از 30 سایت و نرم‌افزار شرط‌بندی فیلتر شده‌اند، اما آیا به غیر از هواداران و مردم با فیلتر شدن این اپ‌ها، پای دلالان هم قطع می‌شود؟ آیا به جز از فوتبال، قیمت دلار و مسائل اقتصادی هم اتفاق كوچكی است كه در سایت‌های شرط‌بندی به آنها رسیدگی نمی‌شود؟