دریـغ از یک عذرخواهی

دریـغ از یک عذرخواهی


با این‌که ماجرای لو رفتن فایل‌صوتی مصاحبه وزیرخارجه، یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر بوده‌است اما همچنان
نه تنها هیچ اثری از عذرخواهی افراد دخیل در این ماجرا دیده نمی‌شود بلکه عمده مطالب منتشر شده از سوی این افراد با لحنی طلبکارانه همراه بوده‌است.
حسام‌الدین آشنا در مطلبی که پس از استعفا منتشر کرده، نوشته‌است برخی راهزنان حرفه‌ای با شبیخونی سیاسی، با سرقت و انتشار نابهنگام فایلی‌صوتی، موجب شده‌اند تا یک برنامه‌سازی آموزنده، روشمند و غیرمحرمانه مورد
سوء استفاده سیاسی و رسانه‌ای قرار گیرد و در قامت یک معضل سیاسی و امنیتی جلوه‌کند.
وی همچنین تلویحا خود را «حکیم‌باشی» خوانده و نوشته‌است: امیدوارم مسؤولان ذی‌ربط به جای دراز کردن حکیم‌باشی، حداقل یک مسیر نفوذ را شناسایی کنند.
محمدجواد ظریف هم پس از انتشار این فایل‌صوتی با انتشار مطالبی در اینستاگرام به ماجرا واکنش نشان داده‌است. وی در اولین واکنش خود نوشته‌بود: خیلی نگران تاریخ نباشید نگران خدا و مردم باشید.
او همچنین در دل‌نوشته‌ای که بعدا منتشر کرد بیشتر تلاش کرد ماجرای مصاحبه خود را توجیه کند و مطالب طرح‌شده در این مصاحبه را مسائلی کارشناسی دانست که سانسورپذیر نیست.  جالب‌تر از این مواضع، فیلمی است که وزارت خارجه از صحبت‌های گذشته وزیر خارجه منتشر کرده و عملا پاسخی است به انتقاداتی که این روزها از وزیرخارجه مطرح می‌شود. ظریف در بخشی از این فیلم می‌گوید: آنچه در فضای کشور اتفاق می‌افتد به دلیل جهل و نادانی نیست بلکه به دلیل کفر و به معنای پوشاندن است. احساس نکنید که نمی‌دانند بلکه نمی‌خواهند که بدانند.
شاید مهم‌ترین پیام رفتار آشنا و ظریف بعد از این رسوایی تأمل در همین نکته است، این‌که چگونه افرادی در عالی‌ترین سطوح اجرایی لطماتی جبران‌ناپذیر به حیثیت و منافع ملی وارد کنند و بعد بدون این‌که هزینه آن را بدهند از موضع طلبکارانه با ملت سخن بگویند.
واکنش سعید لیلاز که این مصاحبه را انجام داده نیز از همه جالب‌تر است. او در گفت‌وگویی در واکنش به سوال مجری در خصوص انتشار فایل‌صوتی عنوان کرد: می‌خواهم ببینم آیا دستگاه اطلاعاتی کشور عرضه دارد کسی که فایل صوتی را منتشر کرده پیدا کند یا مثل ماجرای نطنز بعد از این‌که پوکید، می‌خواهد اسم طرف را رسانه‌ای کند.
لیلاز همچنین افزود: البته از دستگاه اطلاعاتی که فقط تلفن‌های لیلاز را شنود می‌کند بیشتر از این انتظار نمی‌رود.