بایدن و پوتین در ژنو دیدار می‌كنند

بایدن و پوتین در ژنو دیدار می‌كنند


نخستین دیدار میان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریكا و همتای روس او، ولادیمیر پوتین، ۱۶ژوئن در ژنو انجام خواهد گرفت. این دیدار در حالی صورت می‌گیرد كه تنش میان دو كشور با اتكا بر اتهامات و نیز برقراری مجازات‌های متقابل در هفته‌های اخیر رو به افزایش گذاشته است.
به گزارش رادیو فرانسه، كاخ سفید با اعلام دیدار آینده میان روسای جمهوری آمریكا و روسیه تصریح كرد كه گفت‌وگوهای میان دو طرف «مجموعه‌ای از موضوعات فوری» را دربر خواهد گرفت. جین‌ساكی، سخنگوی كاخ سفید، گفت كه آمریكا «مایل به برقراری ثبات در مناسبات خود با روسیه» است.
در همین حال، منابع آمریكایی تاكید می‌كنند كه هدف دیدار جو بایدن با ولادیمیر پوتین، اعطای امتیاز به رئیس‌جمهوری روسیه نیست، بلكه این اقدام بهترین راه برای مدیریت روابط دشوار كنونی با این كشور است. به گمان آنان این مناسبات همچنان پر تنش خواهد ماند. به گفته منابع آگاه، موضوع بازگشت ایالات متحده به برجام و نیز وضعیت سوریه در دستور مذاكرات میان جو بایدن و ولادیمیر پوتین قرار دارد.
بر این اساس، رئیس‌جمهوری آمریكا در دیدار با همتای روس خود درباره دولت الكساندر لوكاشنكو در بلاروس سخن خواهد گفت و ناخرسندی خود را از سیاست مسكو در حمایت از بلاروس، به وی اعلام خواهد داشت. همین منابع می‌گویند كه موضوع كنترل سلاح‌های اتمی نیز جای ویژه‌ای در گفت‌وگوهای دو طرف خواهد داشت. ایالات متحده آمریكا و روسیه در فوریه گذشته پیمان كاهش تسلیحات هسته‌ای دوجانبه میان خود موسوم به «استارت نو» را برای مدت پنج سال دیگر تمدید كردند. این پیمان كه سال ۲۰۱۰ امضا شده بود، شمار سلاح‌های هر یك از دو كشور را به ۱۵۵۰ كلاهك اتمی محدود می‌كند. آخرین وضعیت پرونده كره شمالی و تغییرات آب و هوایی نیز از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو میان رهبران آمریكا و روسیه خواهد بود.