مشاركت گسترده مردم سوریه در انتخابات

انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه دیروز برگزار شد

مشاركت گسترده مردم سوریه در انتخابات

 انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه دیروز برگزار شد و مردم این كشور برای انتخاب رئیس‌جمهور از میان سه كاندیدا یعنی بشار اسد، عبدا... سلوم عبدا... و محمود احمد مرعی، پای صندوق‌های رای رفتند.
عبدا... سلوم عبدا... از اعضای حزب اتحاد سوسیالیست و محمود احمد مرعی از چهره‌های معارض داخلی سوریه در این انتخابات با بشار اسد به رقابت پرداخته‌اند و فرد پیروز در انتخابات، برای یك دوره هفت‌ساله، ریاست‌جمهوری سوریه را عهده‌دار خواهد بود.
تصاویری كه دیروز از مراكز رای‌گیری در سوریه منتشر شد، حكایت از حضور گسترده مردم این كشور پای صندوق‌های رای داشت كه از همان ساعات اولیه آغاز رای‌گیری یعنی 7صبح به‌وقت محلی، برای انداختن رای خود به صندوق‌ها به حوزه‌های انتخابات مراجعه كرده بودند.
عماد ساره، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام كرد: شمار خبرنگارانی كه اخبار انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه را پوشش می‌دهند و به سوریه آمده‌اند، 125 خبرنگار از كشورهای مختلف از جمله آمریكا، روسیه، ایران، مصر، عراق، لبنان، دانمارك و اتریش هستند. علاوه‌بر آن خبرنگاران مستقر در سوریه هم 165 نفر هستند كه در مجموع 290 خبرنگار انتخابات ریاست جمهوری سوریه را پوشش می‌دهند.
وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام كرد: این وزارتخانه همه خدمات لجستیك و تسهیل‌كننده كار خبرنگاران عربی و خارجی را فراهم كرده و جابه‌جایی آنها را آسان كرده است تا بتوانند تصویری واقعی از سوریه ارائه كنند.
 تعداد حوزه‌های اخذ رأی
صندوق‌های رأی در ساعت 6 صبح با حضور اعضای كمیته عالی قضایی انتخابات سوریه و نمایندگان نامزدها و اصحاب رسانه به‌منظور اطمینان از خالی بودن صندوق، طبق قانون انتخابات شماره 5 سال 2014 گشوده شد.
بنابر اعلام محمد الرحمون وزیر كشور سوریه، برای برگزاری انتخابات 12 هزار و 102 مركز رأی‌گیری در تمام شهرها و سرتاسر مناطق كشور ایجاد شده بود.
تعداد شهروندان سوری مقیم داخل و خارج كه براساس قانون اساسی واجد شرایط رای دادن هستند، به 18 میلیون و 107 هزار و 109 نفر می‌رسد.
با توجه به این‌كه شمار قابل‌توجهی از سوری‌ها در خارج از این كشور به‌سر می‌برند، با تصمیم مقام‌های سوریه این انتخابات در دو مرحله برگزار شد؛ به این شكل كه مرحله نخست آن برای سوری‌های خارج‌نشین و مرحله دوم برای سوری‌های داخل این كشور برگزار شد و سوری‌های خارج از كشور 20 می ‌(30 اردیبهشت) پای صندوق‌های رای رفتند، اما انتخابات در داخل سوریه دیروز برگزار شد.
انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه تحت نظارت كمیته عالی قضایی انتخابات برگزار می‌شود. پارلمان سوریه از هیات پارلمانی دیگر كشورها از جمله ایران هم برای نظارت بر این دور از انتخابات دعوت كرده است.
 رای‌گیری در مناطق تحت اشغال
محمد الرحمون، وزیر كشور سوریه در مورد رأی‌گیری در مناطق آزادنشده گفت: در مناطقی كه تحت كنترل گروه‌های تروریستی است، مراكزی در مجاورت آن مناطق ایجاد شد تا به شهروندان اجازه برخورداری از حق‌شان را بدهد.
در مناطق تحت اشغال تركیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن مانند «رأس‌العین»، «عفرین» و دیگر مناطقی كه تحت كنترل آنان است و نیز مناطق تحت اشغال گروه‌های تروریستی در ادلب انتخابات برگزار نخواهد شد.
در شمال شرق سوریه هم در مناطق تحت كنترل دولت سوریه به‌ویژه در حسكه و قامشلی انتخابات برگزار شد؛ اما در مناطق تحت كنترل شبه‌نظامیان «قسد» وابسته به آمریكا، این شبه‌نظامیان اعلام كردند كه مشاركتی در این انتخابات نخواهند كرد.
ویژگی انتخابات دیروز برگزاری آن در مناطقی است كه در سال 2014 در كنترل تروریست‌ها بود و در این دوره، انتخابات در آن برگزار شد.
ساكنان مناطق گسترده از استان‌های حمص و حماه پس از این‌كه در سال 2014 به‌علت شرایط خاص نتوانستند در انتخابات شركت كنند، دیروز پای صندوق‌های رای رفتند.
آنچه انتخابات ریاست‌جمهوری را امسال متمایز با دوره قبل در این منطقه كرده بود بازگشت حومه شمالی حمص و شرقی آن به دامان سوریه و بیشتر روستاها و شهرك‌های حومه شمالی حماه و هم‌مرز ادلب است كه در رأی‌گیری مشاركت كردند.
 حضور بشار اسد پای صندوق رای
بشار اسد، رئیس‌جمهوری و نامزد این دور از انتخابات ریاست جمهوری سوریه دیروز با حضور در شهر دوما در غوطه شرقی واقع در ریف دمشق، رای خود را به صندوق انداخت.
رئیس‌جمهوری سوریه پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: درود و تبریك به اهالی مردم دوما كه از چنگال تروریسم رها شده‌ و به آغوش كشور بازگشته‌اند.
وی افزود: تروریست‌ها با اشغال دوما به دنبال خدشه وارد كردن به وجهه آن برآمدند، اما بیشتر ساكنان آن با دولت بودند. برخی اهالی دوما و غوطه در كنار ارتش سوریه جنگیدند و در این راه جانفشانی كردند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: حضور در دوما و برگزاری انتخابات در آن نشان‌دهنده این است كه در سوریه منطقه‌ای علیه دیگری نیست و طایفه‌ای علیه دیگری اقدام نمی‌كند. واكنش مردمی تاكیدی بر تصمیم آزاد و مستقل سوریه است. تحرك مردمی در جریان انتخابات واكنش كافی به موضع‌گیری كشورهای غربی درباره این انتخابات بود. آنچه در سوریه رخ داد، جنگ داخلی آنگونه كه غربی‌ها ادعا می‌كنند، نیست.
 انفجار در نزدیكی یك مركز رأی‌گیری در «درعا»
منابع رسانه‌ای از وقوع یك انفجار در شهر «درعا» واقع در سوریه خبر دادند.
خبرگزاری «اسپوتنیك» در خبری فوری اعلام كرد كه این انفجار در شهر درعا و در نزدیكی یك مركز رأی گیری، تنها ساعاتی پس از آغاز رأی‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه روی داد. تا زمان تنظیم این گزارش، جزئیات این انفجار و آمار قربانیان احتمالی آن منتشر نشده بود.