هنوز نمی‌توانیم نفس بكشیم

در اولین مراسم سالگرد قتل جرج فلوید توسط پلیس آمریكا چه گذشت؟

هنوز نمی‌توانیم نفس بكشیم

نام جرج فلوید پس از یك سال، همچنان به عنوان نماد آشكارساز تبعیض نژادی سیستماتیك در ایالات متحده آمریكا است. حمایت نظام‌مند ساختار امنیتی، قضایی و سیاسی آمریكا از قاتل جرج فلوید و صدها پلیس نژادپرست دیگر كه بدون دلیل و صرفا به علت تنفر نژادی از رنگین‌پوستان آنها را هدف گلوله قرار می‌دهند، منجر به خشم و نارضایتی شهروندانی شده كه تصور می‌كردند آپارتاید و نژادپرستی جایی در قاموس كشورشان ندارد! یك سال پس قتل جورج فلوید كه میلیون‌ها نفر را در سراسر آمریكا و دیگر نقاط جهان برای برگزاری بزرگ‌ترین اعتراضات مردمی به خیابان‌ها كشاند، نابرابری نژادی و خشونت پلیس در ایالات متحده همچنان قربانی می‌گیرد. مردم شهر «مینیاپولیس» سه‌شنبه چهارم خرداد در حالی برای برگزاری مراسم سالگرد مرگ جورج فلوید به خیابان‌ها آمدند كه مبارزه علیه نابرابری نژادی در آمریكا هنوز راه دشواری در پیش دارد. جورج فلوید، روز دوشنبه ۲۵ مه ۲۰۲۰ در حین بازداشت، پس از آن‌كه درك شووین، پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس به مدت ۹ دقیقه و ۲۹ ثانیه با زانوی خود به گلوی او فشار داد، جان باخت.

حمله نژادپرستان به مراسم سالگرد جرج فلوید
معترضان به نژادپرستی در آمریكا، حتی در روز برگزاری مراسم سالگرد جرج فلوید نیز امنیت نداشتند! صدای شلیك چندین گلوله در میدان مینیاپولیس، مكان قتل جورج فلوید و همزمان با سالروز كشته‌ شدن او شنیده شد. یكی از خبرنگاران صدای شلیك ۳۰ گلوله (بیشتر به صورت هوایی و در راستای ارعاب شركت‌كنندگان در مراسم) را شنیده است. در جریان این تیراندازی‌ها یك نفر زخمی شده است. اعضای خانواده جورج فلوید، مرد سیاه‌پوستی كه به دست درك شووین، مامور سفیدپوست پلیس مینیاپولیس كشته شد، در این راهپیمایی حضور داشتند. درك شووین ماه گذشته به دلیل قتل جورج فلوید از سوی هیات منصفه دادگاه مجرم شناخته شد. حكم دادگاه علیه درك شووین كه اكنون در زندان به‌سر می‌برد روز ۲۵ژوئن (چهارم تیر) مشخص خواهد شد.
ال شارپتون، فعال سرشناس حقوق مدنی در جمع شركت‌كنندگان راهپیمایی مینیاپولیس، از كشته شدن جورج فلوید به عنوان «یكی از بزرگ‌ترین ننگ‌های تاریخ ایالات متحده» یاد كرد. وی گفت: «آنچه بر سر جورج فلوید و بسیاری از افراد دیگر آمد، باعث ایجاد تغییر در آمریكا و جهان شد.»



سیاهپوستان در آمریكا هنوز نمی‌توانند نفس بكشند
به گزارش رادیو فرانسه و بر اساس آنچه در كتاب «آمریكا در آتش» اثر الیزابت هینتون، تاریخ‌نگار آمریكایی نگاشته شده، چند هفته پس كشته شدن جورج فلوید بیش از 8000 تجمع اعتراضی علیه نژادپرستی در آمریكا به راه افتاد و حدود ۲۶ میلیون نفر برای دادخواهی و دفاع از حقوق رنگین‌پوستان گرد هم آمدند. با وجود این‌كه معترضان آمریكایی برای ماه‌های متوالی به خیابان‌ها آمدند و علیه نابرابری نژادی و خشونت پلیس دست به تجمعات اعتراضی گسترده زدند، اما این مساله منجر به توقف رفتارهای نژادپرستانه پلیس آمریكا علیه رنگین‌پوستان نشده است.
 از سوی دیگر، رسانه‌های وابسته به دو حزب دموكرات و جمهوریخواه، هر دو درصدد لاپوشانی اقدامات جنایتكارانه پلیس فدرال در قبال رنگین‌پوستان هستند. به عبارت بهتر، در طول یك سال اخیر، رسانه‌های آمریكایی اكثرا به جای مطالبه‌گری درخصوص مواجهه با نژادپرستی سیستماتیك، به عادی‌سازی روابط شهروندان آمریكایی و پلیس روی آورده‌اند! براساس تازه‌ترین نظرسنجی شركت «ایپسوس» كه در ماه مارس سال جاری (۲۰۲۱) در روزنامه «یواس‌ای تودی» منتشر شد، اكنون ۵۸ درصد از مردم با شعار «بودجه پلیس را قطع كنید» مخالف هستند.



لاپوشانی نژادپرستی پلیس، توسط رسانه‌های آمریكایی
چندین جنبش اجتماعی از جمله جنبش «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» از شعار «بودجه پلیس را قطع كنید» برای درخواست كاهش بودجه پلیس آمریكا استفاده می‌كنند. فعالان این جنبش‌ها كه پلیس ایالات متحده را به نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان متهم می‌كنند، خواستار واگذاری برخی از اختیارات پلیس به سایر سازمان‌ها هستند. حتی در جریان برگزاری دادگاه درك شووین، افسر نژادپرستی كه جرج فلوید را به قتل رساند، بسیاری از رسانه‌های آمریكایی ترجیح دادند به جای حمایت از حق، از پلیس قاتل آمریكایی حمایت كنند. با این‌كه درك شووین در ۱۹ ماه آوریل ۲۰۲۱ از سوی هیات منصفه دادگاه مینیاپولیس گناهكار شناخته شد، اما بنابر آخرین نظر‌سنجی ایپسوس تنها ۳۶ درصد از مردم آمریكا مرگ جورج فلوید را قتل می‌دانند! همین نظرسنجی به‌وضوح نشان می‌دهد كه رسانه‌ها و نهادهای رسمی در آمریكا، چگونه درصدد ایجاد مصونیتی نامرئی برای نژادپرستان هستند. درك شووین به قتل غیرعمد از طریق یك فعل مجرمانه (قتل درجه دوم)، قتل عمد از طریق ارتكاب یك اقدام خطرناك (قتل درجه سوم) و آدم‌كشی غیرعمد درجه دوم متهم بود. دادگاه مینیاپولیس در هر سه مورد این پلیس ۴۵ ساله را گناهكار شناخت. یك سال پس از قتل جورج فلوید، نتایج نظرسنجی ایپسوس نشان می‌دهد كه ۴۰ درصد از مردم آمریكا بر این باورند كه نابرابری نژادی در این كشور شدیدتر شده و مبارزه علیه این نابرابری هنوز راه دشواری در پیش دارد. ایپسوس در بیانیه‌ای كه روز دوشنبه (۲۴مه) در وب سایت رسمی خود منتشر كرد، می‌نویسد كه مسائل نژادی و عدالت اجتماعی، همچنان دو دغدغه مهم در آمریكا محسوب می‌شود.