طرح مالیات بر خانه‌های خالی اقدام مثبت مجلس بود

طرح مالیات بر خانه‌های خالی اقدام مثبت مجلس بود

مالک شریعتی نماینده تهران

نقاط قوت مجلس یازدهم را باید در حوزه‌های نظارتی و تقنینی مورد بررسی قرار داد. در حوزه نظارتی در ابتدای مجلس‌یازدهم یک اقدام مهم صورت گرفت و آن هم مخالفت نمایندگان با بحث پیش‌فروش نفت و انتشار اوراق‌سلف‌نفتی بود.
دولت می‌خواست 200میلیون بشکه‌نفت را پیش‌فروش کند و با این کار چند سال دولت‌های آینده مقروض می‌شدند و حتی این بحث در جلسه سران نیز مطرح شد بعد از اطلاع مجلس و مخالفت نمایندگان با این‌کار، مساله منتفی شد.  طرح مالیات بر خانه‌های خالی ازدیگر اقدامات مثبتی بود که نمایندگان مجلس انجام دادند و با این کار تا حدودی زیادی از احتکار مسکن در بازار جلوگیری می‌شود.  تامین کالاهای اساسی برای طبقات آسیب‌دیده از مشکلات اقتصادی و کرونا را باید دیگر اقدام خوب مجلس شد و برای اجرایی کردن این‌کار 60میلیون نفر در نظر گرفته‌شد و مبالغی هم پیشبینی شد. البته دولت در ابتدا مخالف بود اما با تصمیم مجلس
مجبور به تمکین شد.  در حوزه فرهنگی و اجتماعی، طرح و قانون مهم خانواده و جوانان در حال رسیدگی برای رفع ایرادات شورای نگهبان است و اگر این موضوع اجرایی خانواده‌ها از تهدید نسلی رهایی پیدا می‌کنند. در حوزه‌سیاسی قانون انتخابات‌ریاست‌جمهوری و شوراها و همچنین نظارت بر انتخابات‌شوراها از سوی مجلس از دیگر موضوعات قابل دفاع در حوزه عملکرد مجلس یازدهم است.
در بحث سیاست‌خارجی شاید بزرگ‌ترین دستاورد، تصویب قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع مردم ایران بود که از نظر من اجرایی کردن آن تحول مهمی در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی ایجاد خواهدکرد. این قانون یک صحفه‌ای پرمتحوا باعث شد مسیر یکطرفه فشار به ایران و امتیاز گیری از ما روند معکوس طی کند و از این پس ایران تعیین می‌کند که مسیر کار چگونه خواهدبود. موضوع قانون بودجه 1400 به اذغان مجلس و بخشی از دولت زمینه را برای خدمات بسیار فراهم کرد و در همین زمینه 40مصوبه در حوزه ارتقای صنعت آب و برق کشور وجود دارد. در همین بخش موضوع شفافیت بودجه و انضباط بخشی به شرکت‌های دولت، جلوگیری از تبعیض حقوق و دستمزد، در نظرگرفتن پله‌های جدید مالیات، درنظرگرفتن سقف برای دریافتی‌ها و پاداش‌ها، جلوگیری از دستیابی برخی مدیران به حقوق‌های نجومی و وضع مالیات‌های جدیدی باعث شد شاخص عدالت ارتقا پیدا کند. درباره ضعف عملکرد مجلس یازدهم باید گفت عمده نقصانی که وجود دارد ناظر به سازوکار درونی مجلس است. در این بخش مجلس باید سریع‌تر عمل کرد. در ابتدای مجلس عمده فعالیت‌ها معطوف به اصلاح ایین نامه داخلی مجلس بود. در آیین نامه‌های قبلی مسؤولیت رئیس و هیات‌رئیسه بیشتر بود که باید این روند اصلاح شود. از سویی دیگر فرآیند بررسی طرح‌ها و لوایح نیز باید
مورد اصلاح قرار گیرد.
نکته دیگری که باید در این زمینه گفت در نظرگرفتن سازوکارهایی ناظر به فعالیت فراکسیون اکثریت مجلس است. فراکسیون باید قوی‌ترین از عمل می‌کرد و تاثیر می‌گذاشت و اگر روند به این صورت پیش برود در رای اعتماد به وزیران پیشنهادی در دولت آینده با مشکل مواجه خواهیم‌شد.
برخی حاشیه‌های هم برای مجلس یازدهم ایجاد شد که بیشتر به رفتار شخصی نمایندگان برمی‌گردد و البته در این زمینه به نظر می‌رسد فضای رسانه‌ای در حق مجلس اجحاف کرد. بخشی از این فضاسازی‌ها مربوط به بزرگنمایی در خصوص دریافت امکانات بود. در این زمینه باید گفت امکانات نمایندگان در مقایسه با امکانات مجالس گذشته کمتر است.
این نکته را هم باید متذکر شد برخی نمایندگان از مجلس حقوق و همچنین امکاناتی مثل خودرو و مسکن دریافت نمی‌کنند اما این موضوعات اصلا رسانه‌ای نمی‌شود. بالاخره سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و ایجاد دفاتر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه که حتی برخی از این حوزه شامل چند شهرستان می‌شود با مشکلاتی مواجه است و باید در این زمینه تدبیری اندیشه شود.