انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

11خرداد84
در بین هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری، هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی و محسن رضایی طی روزهای گذشته دیدگاه‌های خود را مفصل در فصول مشخص منتشر كرده بودند. هاشمی رفسنجانی برنامه پیشنهادی خود را میثاق با مردم نام نهاد. كتاب برنامه محسن رضایی هم عنوان دولت «كارا» داشت و لاریجانی هم وعده انتشار مجموعه‌ای بانام پیمان با مردم را داده بود. سایر نامزدها هم به تحلیل پیرامون آینده انتخابات پرداختند. احمدی‌نژاد گفته بود در انتخابات نفع شخصی برای او مهم نیست بلكه اصولگرایی محور است و این انتخابات بسیار پیچیده است. محسن رضایی هم پیش‌بینی كرده بود با حضور 50درصد مردم انتخابات به دور دوم كشیده خواهد شد. محسن مهرعلیزاده هم هفت رقیب انتخاباتی را دوست خود دانست. مهدی كروبی، دیگر نامزد انتخاباتی هم می‌گفت ستاد انتخاباتی او از بی‌پولی گریه می‌کند.
11 خرداد 88
مناظره كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یک‌بار در دوره 76 تجربه شد و در انتخابات این دوره هم به‌صورت جدی‌تری دنبال شد. به اعتقاد بسیاری از كارشناسان، مناظره‌ها داغ‌ترین بخش تبلیغات ریاست جمهوری بود و با توجه به این‌كه هنوز عده زیادی از مردم در حال بررسی قابلیت كاندیداها برای رسیدن به فرد اصلح بودند، این برنامه انتخاباتی می‌توانست نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در رأی نهایی مردم داشته باشد.در همین زمینه محمود احمدی‌نژاد در جمع هوادارانش در ساوجبلاغ اعلام كرد قصد دارد در مناظره تلویزیونی با نامزدهای انتخاباتی درصورتی‌که صلاح باشد، اسامی برخی مفسدان اقتصادی را برای مردم افشا كند.
در ادامه حمایت گروه‌ها، جبهه متحد اصولگرایان در بیانیه‌ای به مناسبت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام كرد احمدی‌نژاد به‌اندازه كافی شجاعت، اخلاص و كفایت برای ارائه تصویر كارآمد از نظام اجرایی كشور را دارد و نسبت به نامزدهای مطرح در این مورد یك رجل سیاسی و مذهبی كارآزموده است.
11 خرداد 92
اولین مناظره تلویزیونی میان هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری در شبكه یک سیما برگزار شد و عنوان طولانی‌ترین برنامه گفت‌وگومحور رسانه ملی را پیدا كرد. این اتفاق باعث موجی بزرگ در تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی شد و فضای رسانه‌های غیررسمی را متأثر از اظهارنظرهای كاربران در خصوص این مناظره كرد. از حاشیه‌های قابل‌ذکر این مناظره، اظهارنظرهای غیرمنتظره غرضی، گرفتگی صدای حدادعادل، آرایش موهای سعیدجلیلی، دلخوری عارف از پرسش‌های مجری و پاسخ نظری ندارم به این پرسش‌ها، تبلت آوردن قالیباف به مكان مناظره‌ و... بود. هشت نامزد انتخاباتی در این مناظره به سؤالاتی با محوریت چگونگی برطرف‌كردن مشكل اقتصادی، نحوه تعامل با دیگر قوا، برنامه نامزدها برای تأمین و كاهش قیمت مسكن، راه‌حل كاهش درآمدهای نفتی، نحوه اجرای عدالت اجتماعی، گام‌های عملی برای تولید ملی و راه‌حل مهار گرانی پاسخ دادند.