آرایشگر، گاومیش  و سوپرمارکت!

آرایشگر، گاومیش و سوپرمارکت!

   آخرین بار که درباره بی‌آبی و خشکسالی بحث کردیم در آرایشگاه بود. منتظر نشسته بودم که کار مشتری جلویی تمام شود و بنشینم روی صندلی اصلاح که برق رفت. آرایشگر شاکی شد که معلوم نیست این مسوولان چه کار می‌کنند که نمی‌توانند منابع برق‌مان را مدیریت کنند. چرا باید این وقت روز که آدم زیر آفتاب مغزپخت می‌شود این‌طور برق برود و هم از کارمان بمانیم و هم از گرما کلافه شویم؟ بعد هم که چند نفر دیگر با این بحث همراه شدند موضوع گفت‌وگو رفت سمت این که اصلا این حرف‌ها چیست؟ کمبود انرژی کدام است؟ این‌ها همه‌اش حرف است. به آرایشگر گفتم امسال که بارندگی نیست امکان خشکسالی وجود دارد و در خطر بی‌آبی هستیم. آرایشگر هم خیلی مطمئن رفت سراغ روشویی و شیر آب را باز کرد و همین‌طور که آب می‌رفت، گفت: بفرما! این هم آب! کی گفته که مشکل کم‌آبی داریم؟! هر وقت شیر را باز کنی آب می‌آید. حواست را جمع کن که با این حرف‌ها سرت را شیره نمالند و آبی که حق مسلم توست را قطع کنند! گفتم اگر یک‌روز واقعا آب وجود نداشته باشد چه می‌کنی؟ گفت خب می‌روم از سوپرمارکت آب‌معدنی می‌خرم! گفتم آقا! آب وجود نداشته باشد... گفت در یخچال سوپرمارکت‌ها همیشه آب‌معدنی هست! کجای کاری؟ در این دنیا همه چیز با پول قابل‌ خریدن است!
امروز که چشمم به عکس این گاومیش‌ها افتاد یاد حرف آرایشگر افتادم و به این فکر کردم که اگر گاومیش‌ها هم دست‌شان توی جیب‌شان می‌رفت می‌توانستند بروند سوپرمارکت و یک بسته آب‌معدنی بزرگ بخرند. آخر می‌دانید، توی یخچال سوپرمارکت‌ها همیشه آب‌معدنی هست!
ماجرای این مجموعه عکس که عکاس خبرگزاری ایرنا آن را ثبت‌کرده این است که دوربینش را برداشته که معضل کم‌آبی خوزستان را روایت کند. او می‌گوید در روستاهای  حمیدیه خوزستان شغل اکثر مردم دامپروری و پرورش گاومیش است و گاومیش هم نیاز به آبی حجیم دارد که مدام در آن شنا کند تا هم سالم بماند و هم تشنگی‌اش برطرف شود. امسال که بارندگی‌ها کم است و از طرفی فاضلاب روستاها هم به رود کرخه سرازیر می‌شود، هم عمق آب به‌شدت کم‌شده و هم آب کرخه پر از فاضلاب روستایی شده و این باعث‌شده که گاومیش‌ها امسال علاوه بر تشنگی، با معضلاتی مثل افتادگی پوست و سقط‌جنین و چند جور بیماری حاد دیگر مواجه شوند و صدای این زبان‌بسته‌ها درنیاید.
متاسفانه‌ خطر خشکسالی جدی است و از آن بدتر ما سرپرستی حیوانات بی‌زبانی را به عهده گرفته‌ایم که از روی حق و انصاف، تامین آب و غذایشان را به گردن داریم و نکته تاسف‌برانگیز دیگر این که گاومیش‌ها نمی‌توانند در مواقع خشکسالی از سوپرمارکت آب‌معدنی بخرند.