آتش  به‌جان  پالایشگاه

دود ناشی از آتش‌سوزی مخازن گازوئیل، آسمان تهران را سیاه کرد

آتش به‌جان پالایشگاه

 مخازن گازوئیل در پالایشگاه تهران  عصر دیروز آتش گرفت و  دو د ناشی از آن آسمان جنوب تهران را سیاه کرد. آتش‌نشانان
از چند جهت عملیات مهار آتش را آغاز کردند. براساس گزارش‌های ارسالی از محل حادثه آتش به 18 مخزن سرایت کرده  که عملیات اطفای حریق را با مشکل روبه‌رو کرد‌.
ساعت 19 و 30 دقیقه چهارشنبه‌، هوای جنوب تهران زودتر از روزهای قبل و به طورناگهانی تاریک و سیاه شد. دود سیاهی که از پالایشگاه تهران بلند شده و هر لحظه بر‌شدت آن افزوده می شد ، آسمان محله های جنوبی تهران به‌خصوص باقرشهر را سیاه کرده بود . حجم دود به اندازه ای بود که از شمالی ترین نقطه تهران هم این دود دیده می شد. بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی از ایستگاه های مختلف تهران راهی محل آتش سوزی شده و با کمک آتش نشانان باقرشهر  و پالایشگاه تهران عملیات مهار آتش را آغاز کردند.
در حالی که فرماندار ویژه شهرستان ری علت  این دود را آتش‌سوزی در مخزن ال پی جی پالایشگاه تهران اعلام کرده بود، خفایی، مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران ساعت 21و 20 دقیقه چهارشنبه بااعلام اینکه حادثه آتش‌سوزی در مخزن گازوئیل پالایشگاه رخ داده است گفت: آتش‌سوزی مهار شده است.
وی افزود: ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر چهارشنبه آتش سوزی در مخزن گازوئیل این پالایشگاه رخ داد و ۲۰ هزار بشکه گازوئیل دچار حریق شده است.
مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران با بیان اینکه این آتش‌سوزی خوشبختانه هیچ تلفاتی نداشته است، گفت: به دلیل اینکه در این حریق فرآورده‌هایی مثل گازوئیل دچار آتش‌سوزی شده است نمی‌توان آتش را خاموش کرد و باید تنها آتش را مهار کرد تا تمام فراورده بسوزد.
خفایی هرگونه احتمال خرابکاری در حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران را تکذیب کرد.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ساعتی بعد از شروع آتش سوزی در گفت و گو با جام جم ، از اعزام شش ایستگاه آتش‌نشانی به محل وقوع حریق پالایشگاه تهران خبر داد.
سیدجلال ملکی در این‌باره اظهار کرد: ساعت
 19 و 18 دقیقه عصر چهارشنبه یک مورد آتش‌سوزی در محوطه پالایشگاه ری اعلام شد که بلافاصله ماموران آتش‌نشانی در کمترین زمان ممکن به محل حادثه رسیدند.شش ایستگاه آتش‌نشانی همراه چندین دستگاه خودروی فوماتیک و تانکر آب و خودروی حامل کف شیمیایی به محل اعزام شدند.
وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که به ما داده شده یکی از مخازن دچار حریق شده و حجم زیادی از آتش به آسمان متصاعد می‌شود. آتش‌نشانان از چند طرف با استفاده از سیستم‌های موجود در پالایشگاه و امکانات آتش‌نشانی تهران عملیات خنک‌کردن مخازن کناری و اطفای قسمت شعله‌ور را به صورت همزمان انجام می‌دهند.  مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس  هم در این‌باره گفت:   پس از وقوع حریق در پالایشگاهی در جنوب تهران و شعله ور شدن مخازن این پالایشگاه، تعداد ده دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شد‌.
18 مخزن آتش گرفت
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان که در محل آتش‌سوزی حضور داشت نیز شامگاه دیروز از آتش گرفتن 18مخزن سوخت در پالایشگاه تهران خبر داد.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران تهران این آتش‌سوزی تا ساعت 22 چهارشنبه تلفات جانی نداشته و آتش‌نشانان در حال لکه‌گیری هستند.  وی خاطرنشان کرد به‌دلیل ضریب ایمنی بالای پالایشگاه مشکل خاصی نخواهیم داشت.