روایت‌های دست‌اول در «چاپ اول»

گفت‌و‌گو با سردبیر و مجریان فصل جدید برنامه صبحگاهی«چاپ اول» شبکه خبر

روایت‌های دست‌اول در «چاپ اول»

اگر از مخاطبان برنامه‌های شبکه خبر باشید، قطعا می‌دانید که در کنار بخش‌های مختلف خبری، این شبکه تولیدات دیگری هم دارد و با برنامه صبحگاهی این شبکه یعنی «چاپ اول» هم آشنا هستید. چاپ اول نخستین برنامه صبحگاهی شبکه خبر است که سری اول آن سال گذشته روی آنتن رفت و توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند و حال مدتی است سری جدید آن با یک تیم جوان و تازه‌نفس با سر‌و‌شکل تقریبا متفاوتی هر روز ساعت 8 صبح روی آنتن می‌رود؛ از جمله تغییراتی در دکور و مجری و محتوای برنامه. این برنامه شامل آیتم‌های مختلفی هم هست که هر کدام مخاطبان خاص خودش را دارد. به خصوص این‌که در یکی از بخش‌های برنامه نظرات و انتقادات مردم هم در برنامه منعکس می‌شود که طرفداران بسیاری دارد. این برنامه با اجرای المیرا شریفی‌مقدم، سوسن حسنی‌دخت و محمدحسین قاسمی پخش می‌شود و در کنار مجریان اصلی اجرای هر بخش نیز برعهده یکی از کارشناسان همان حوزه است. چاپ اول با یک تیم جوان به سردبیری امین سلیمی و میکائیل دیانی همراه است که جام‌جم با میکائیل دیانی و المیرا شریفی‌مقدم و سوسن حسنی‌دخت گفت‌و‌گو کرده که می‌خوانید:

حرکت در مرز واقعیت

میکائیل دیانی یکی از سردبیرهای برنامه درباره سری جدید «چاپ اول» به جام‌جم می‌گوید: ما از اواسط اسفند سال گذشته سری جدید را روی آنتن داریم و از همان ابتدا سعی کردیم چند مساله را مدنظر داشته باشیم. یکی از آن مسائل مربوط به تنوع محتوایی است وقتی می‌گوییم «چاپ اول» جنگ خبری است یعنی در همه حوزه‌های خبری به صورت تخصصی ورود می‌کنیم و حتی از مجریانی دعوت به همکاری کردیم که کارشناس باشند که بتوانیم در بحث‌ها بیشتر و بهتر مسلط باشیم. نکته بعدی که داشت این بود که ما در سری جدید تلاش کردیم به اقتضای زمان ساختار برنامه را تغییر بدهیم. یعنی بر اساس مناسبت‌ها ویژه‌برنامه‌هایی را طراحی می‌کردیم. از جمله در ایام انتخابات که از همان شروع فعالیت‌های انتخاباتی ساختار برنامه بر اساس مناظره‌ها پیش رفت و در آیتم‌های برنامه و گزارش‌ها هم نکاتی را لحاظ کردیم.
وی در ادامه درباره این بخش از برنامه هم توضیح می‌دهد: ما از همان ابتدا تصمیم‌مان بر این بود که تصویر مردم در «چاپ اول» ظهور و بروز بیشتری داشته باشد. به همین دلیل گزارش‌های مردمی بیشتری را مدنظر قرار دادیم. حتی در بخش دیگری از برنامه با عنوان «یکی از ما» را کاملا به مردم اختصاص دادیم و از افرادی دعوت کردیم که یک اتفاق را رقم زده‌اند یا فردی که در جامعه فعالیت موثری داشته اما کمتر دیده شده است. به عنوان مثال فرد پاکبانی که خیلی زحمت می‌کشد اما کمتر دیده می‌شود. یا حتی پرستاری که خیلی در کارش زحمت می‌کشد اما کمتر دیده می‌شود.
دیانی درباره انتخاب سوژه‌ها هم عنوان می‌کند: ما در سردبیری برنامه یک تیم سوژه‌یاب داریم که سعی می‌کنیم افراد خاص را پیدا کنیم. به عنوان مثال دو نفر از سربازان سازمان هوایی کشور را دعوت کردیم که سامانه کنترل جاده‌های هوایی منطقه غرب آسیا را طراحی کرده بودند. بنابراین سعی کردیم یک جامعیتی در این حوزه داشته باشیم. طبیعتا بکر بودن چهره‌ها و سوژه‌ها برایمان مهم است و این‌که این سوژه‌ها چقدر می‌تواند محتوای برنامه را جلو ببرد. ضمن این‌که ما تلاش کردیم در سری جدید بیشتر از قبل در مرز واقعیت حرکت کنیم. به هر حال کار رسانه بازنمایی و بازگویی دقیق واقعیت است. خب ما اتفاقات جدیدی در چند ماهه سری جدید برنامه داشتیم که سعی کردیم در همه این اتفاق‌ها در مرز واقعیت حرکت کنیم و آن چیزی که اتفاق افتاده را برای مخاطب نشان بدهیم. به عنوان مثال ماجرای تلف شدن گورخرها در باغ وحش یا ماجرای شکسته شدن دست یکی از خبرنگارها و... تلاشمان بر این بود که روایت‌های دست اولی از ماجراها داشته باشیم و در لحظه، خبر و تحلیل به مخاطب ارائه بدهیم.
با توجه به نشاط و انرژی که اغلب برنامه‌های صبحگاهی دارند، دیانی درباره تفاوت «چاپ اول» با سایر برنامه‌های صبحگاهی هم بیان می‌کند: ما تلاش کردیم در درجه اول یک برنامه خبری تحلیل قوی باشیم و در کنارش نشاط صبحگاهی برای مخاطبان به همراه بیاوریم. بازخوردهای مثبتی داشتیم از این‌که «چاپ اول» به واسطه این‌که فرآیند خبر را به سمت نرم خبر برده تاثیرگذار‌تر بوده و از طرفی نشاط صبحگاهی را هم برای مخاطب به همراه داشته است. فکر می‌کنم اگر هر برنامه‌ای زبان اختصاصی خودش را داشته باشد طبیعتا منحصر‌به فرد بودن نیک بودن خودش را می‌تواند حفظ کند. اگر قرار بود ما مثل باقی برنامه‌های صبحگاهی باشیم، یونیک بودن «چاپ اول» را نداشتیم.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد سعی می‌کنید در برنامه انتقادات و نظرات واکنش‌های منفی را هم منعکس کنید، می‌گوید: ما سعی کردیم همه نگاه‌ها و سلایق را در برنامه سهیم کنیم و گاها بخشی از این سلایق مورد نقد و از جنس انتقادی است. یعنی بعضا منتقد «چاپ اول» هستند. بنابراین ما تلاش کردیم همه نگاه‌ها را در کنار هم قرار بدهیم. به عنوان مثال در ایام انتخابات ما تا به امروز بیش از 20 مناظره انتخاباتی پخش کردیم و در همه آنها نگاه‌های متفاوتی وجود داشت و نظرات خودشان را بیان کردند.
دیانی در پایان هم متذکر می‌شود: خیلی وقت‌ها «چاپ اول» به واسطه این‌که خبر صبحگاهی هست، نکات و بخش‌هایی از آن در برنامه‌ها و شبکه‌های دیگر بازتاب داشته است. یا واکنش‌های مسؤولان دولتی را در پی داشته است. یکی از همین نمونه‌ها ممنوع‌المصاحبه شدن آقای حریرچی در اواسط فروردین ماه بود که مربوط به گفت‌و‌گوی ایشان در برنامه «چاپ اول» است که بعد از آن جنجال به پا شد و برای مدتی ایشان ممنوع‌المصاحبه شد. یعنی بازتاب برنامه به این شکل است.


به دغدغه‌های مردم می‌پردازیم

المیرا شریفی‌مقدم را بیشتر به عنوان گوینده خبر می‌شناسیم. او هم اکنون یکی از مجریان اصلی برنامه صبحگاهی «چاپ اول» است که درباره اجرای این برنامه نکاتی را برای جام‌جم بیان کرد:
 از نظر شما ویژگی اجرای برنامه صبحگاهی چیست و مردم چه توقعی از مجری و یک برنامه صبحگاهی دارند؟
قاعدتا ویژگی برنامه صبحگاهی نشاط صبحگاهی است. مردم دوست دارند در ساعات اولیه صبح وقتی تلویزیون را روشن می‌کنند، حس خستگی و ناراحتی به آنها منتقل نشود. بنابراین نشاط صبحگاهی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که یک مجری در برنامه‌های صبحگاهی باید رعایت کند. علاوه بر این‌که سعی کند خبرهای کوتاه روزانه و آنچه که می‌داند در آن لحظه برای مخاطب مهم است را در جملات کوتاه اما کاربردی بیان کند.
 در این برنامه چقدر سعی می‌کنید خودتان را به جای مردم بگذارید و خواسته‌ها و حرف‌هایشان را از طریق این برنامه به گوش مسؤولان برسانید؟
از روز اولی که این برنامه آغاز شد شعارش پرداختن به دغدغه‌ها، مطالبات و درخواست‌های مردم بود که یا با سامانه پیامکی برنامه در میان می‌گذارند یا سوژه‌هایی است که ما در سطح شهر با آنها برخورد می‌کنیم. ضمن این‌که مجری‌ها با سردبیر و تهیه‌کننده در تعامل هستند. بنابراین سوژه‌ها را به همدیگر منتقل می‌کنیم و ارزیابی‌هایی صورت می‌گیرد که سوژه‌ها دغدغه چه تعداد از مردم جامعه است و بعد به آنها می‌پردازیم و رسیدگی می‌کنیم.
 شما در هر دو سری برنامه حضور داشتید. از تفاوت و ویژگی‌های اجرای خودتان در سری جدید بگویید.
من تفاوت خیلی خاصی احساس نمی‌کنم. شاید به نسبت سری قبل کمی سنجیده‌تر برنامه را جلو می‌بریم. یعنی سوژه‌ها با تامل بیشتری انتخاب شده و به دغدغه‌های کلان‌تری پرداخته می‌شود. بیشتر به موضوعات اصلی می‌پردازیم. خیلی سراغ موضوعات کوچکتر نرفته‌ایم. اما به شخصه سعی کرده‌ام در برنامه صبحگاهی بهترین اجرایم را ارائه کنم. چون مخاطب منت سر ما می‌گذارد که بیننده برنامه می‌شود.
 با تهیه‌کننده و سردبیر درباره سوژه‌ها در تعامل هستید یا صرفا ترجیح می‌دهید فقط کار اجرای برنامه را برعهده داشته باشید و هیچ گونه پیشنهاد و ایده‌ای ارائه نکنید؟
وظیفه خودم می‌دانم برای این‌که تمرکز بیشتری روی برنامه داشته باشم، طبق عادت همیشگی سوژه‌یابی کنم و به موضوعاتی که خیلی بین کاربران در فضای مجازی دست به دست شده و دغدغه مشترک مردم است بپردازم و از این رو با سردبیر در تعامل هستم.


اعتماد مردم‌ به من بیشتر شده است

سوسن حسنی‌دخت پیش از این هم تجربه اجرا در برنامه صبحگاهی را داشته است. وی یکی از مجریان اصلی این برنامه است که درباره اجرای «چاپ اول» و ویژگی‌های آن به جام‌جم می‌گوید.
 شما پیش از «چاپ اول» هم تجربه اجرای برنامه صبحگاهی داشته‌اید. از ویژگی‌های اجرای این برنامه بگویید؟
بله تجربه داشتم اما مثل «چاپ اول» نبود که استودیوی مجزایی خارج از سازمان داشته باشد و با عوامل بسیاری همکاری کند. خودمان اجرا می‌کردیم و با کشورها و مراکز مختلف ارتباط می‌گرفتیم و روزنامه‌ها را می‌خواندیم. یعنی در سبک و سیاق دیگری در همان شبکه خبر کار می‌کردیم. بنابراین تجربه اجرای چنین برنامه‌ای را نداشتم.
 به نظر شما مخاطب چه توقعی از مجری یک برنامه صبحگاهی دارد؟
به هر حال این برنامه با سایر برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های دیگر متفاوت است. به این دلیل که از شبکه خبر پخش می‌شود و رویکرد برنامه متفاوت است. اما اصولا فرمت برنامه‌های صبحگاهی به این گونه است که مردم هم می‌خواهند چکیده‌ای از اخبار مهم را بشنوند و در جریان اخبار قرار بگیرند و هم این‌که می‌خواهند روزشان را خوب و با نشاط و شاداب شروع کنند. بنابراین از چنین برنامه‌هایی توقعاتی دارند که شاید در «چاپ اول» این امکان میسر نشود.
 چه خواسته‌هایی؟
البته بازخوردها خوشبختانه مثبت بوده، اما به عنوان مثال دوست دارند روزشان را شاد و با نشاط آغاز کنند و موسیقی شاد در برنامه به‌خصوص در مناسبت‌های مختلف بشنوند یا ‌برنامه بخش‌های طنز و اجرای زنده موسیقی داشته باشد که به هر حال در شبکه خبر یک سری چیزها امکان‌پذیر نیست.
 چقدر خانم حسنی‌دخت را که به عنوان گوینده خبر می‌شناختند، حالا به عنوان مجری یک برنامه صبحگاهی می‌پذیرند؟
چون از قالب خشک و رسمی خبر در‌آمده‌ام، مردم دوست دارند و می‌گویند احساس می‌کنیم شما حسنی‌دخت خشک و رسمی نیستی که حتی جرات نمی‌کردیم با شما حرف بزنیم(می‌خندد). می‌گویند الان راحت‌تر با شما حرف می‌زنیم، درد‌دل می‌کنیم. حتی به من پیام می‌دهند. گرچه مردم همیشه به ما لطف دارند و فقط خوبی‌های ما را می‌گویند اما به هر حال انتقادها هم سازنده است و می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. دقیقا از زمانی که مجری این برنامه شدم حس صمیمانه‌تری با من پیدا کرده‌اند و خواسته‌هایشان و دغدغه‌هایشان را مطرح می‌کنند و من هم با سردبیرها در میان می‌گذارم و در صورت امکان هم به آن سوژه‌ها می‌پردازند.