کنترل آسم در مادران شیرده و نوزادان

کنترل آسم در مادران شیرده و نوزادان


 آسم از جمله بیماری‌های اصلی دستگاه تنفسی بوده که ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی (ارثی) در ابتلا به این بیماری نقش اصلی را دارد. نوزادان شیرخوار بیشتر مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق شیر مادر تامین می‌کنند و در نتیجه تغذیه و سایر اقدامات مادران می‌تواند در ترکیب شیر و انتقال مواد به نوزاد تاثیر اصلی را داشته باشد. پس بحث تغذیه مادران شیرده اهمیت بسزایی داشته و می‌تواند تاثیرات شدیدی بر وضعیت نوزاد داشته باشد.
مادرانی که مواجهه با آلرژن‌ها داشته و میزان بالایی از مواد غذایی آلرژی‌زا را دریافت می‌کنند احتمال دارد ترکیباتی از این مواد را از طریق شیر به نوزاد منتقل کنند و در مواردی بدون بروز علائم در خود مادر، سبب بروز آلرژی و حساسیت در نوزاد شوند و خطر ابتلا به آسم در نوزاد را افزایش دهند که باید مورد توجه مادران شیرده قرار بگیرد و مشاوره‌های لازم را از متخصصان تغذیه و پزشکان و متخصصان مربوط دریافت کنند.
همچنین باید توجه داشته باشیم مادرانی که سیگار می‌کشند نیز خطر بروز آسم و آلرژی را در نوزادان خود به شدت بالا می‌برند که توصیه می‌شود این امر حتما کنترل شود و اقدامات لازم را برای حذف سیگار داشته باشند. همچنین مادرانی که خود درگیر بیماری آسم هستند از طریق مشورت با پزشک خود دستورات لازم را برای کنترل علائم و نشانه‌های بیماری دریافت کنند و تحت نظر پزشک مربوط نوزادان خود را مورد ارزیابی قرار‌دهند.‌