همه وارهول با هم

آثار اندی وارهول برای نخستین‌بار مستقل از دیگر آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در تهران به نمایش درمی‌آید

همه وارهول با هم

 
اگر در دو دهه اخیر گذرتان به نمایشگاه‌هایی که چند سال یکبار از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برپا می‌شود افتاده باشد، لابد چند شاهکار اندی وارهول، هنرمند سرشناس پاپ‌آرت را از نزدیک دیده و انگشت حیرت به دندان گزیده‌اید. حالا خبر مهمی رسیده و آن هم این‌که این موزه می‌خواهد برای اولین‌بار در نیم‌قرن اخیر، همه آثار این هنرمند را یکجا و مستقل از سایر آثار گنجینه به نمایش بگذارد. نام نمایشگاه، «پرسونا» خواهد بود؛ «پرسونا» با مروری بر آثار اندی وارهول، هنرمند آمریکایی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، امروز سه‌شنبه ۲۵ خرداد افتتاح می‌شود.
آن‌طور که خبرگزاری ایسنا نوشته، نمایشگاه «پرسونا» با هفت اثر اندی وارهول از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که بعضی از آنها به صورت پورتفولیو و شامل چند اثر است، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.
امیر راد که کیوریتوری این نمایشگاه را بر عهده دارد، در این زمینه توضیح داده است: برای نمایش بخشی از گنجینه موزه تصمیم گرفتیم مجموعه‌ای از آثار اندی وارهول را بررسی کنیم. به عنوان کیوریتور پیشنهاد من این بود که وقتی قرار است آثار او به تنهایی به نمایش درآید بهتر است خوانش دیگری از این مجموعه آثار برای مخاطبان ایجاد کنیم.
او با اشاره به نام نمایشگاه گفت: مفهوم کلی پرسونا تصویری است که ما در موقعیت‌های گوناگون از خودمان ارائه می‌دهیم و به معرفی خود می‌پردازیم. مانند ماسک و نقابی که بر چهره داریم. ایده خوانش آثار وارهول نیز چنین است که این آثار تکثیر پرسوناهای مختلف وارهول هستند و با خوانش دیگری از این آثار می‌توانیم به حقیقت او پی ببریم. این خوانش کمک می‌کند لایه‌هایی را که به طور معمول از وارهول می‌شناسیم، کنار بگذاریم و به تصویری درست‌تر و شناختی بهتر از هنرمند و آثارش برسیم.
اندی وارهول (۱۹۸۷_ ۱۹۲۸) هنرمند آمریکایی به دلیل چاپ و نقاشی از اشیاء و اشخاص مشهور به شهرت جهانی رسید. او در اغلب آثار هنری خود رد پایی از چیزها و اشخاصی را که دوست داشت به جا می‌گذاشت. قوطی‌های سوپ، کوکاکولا، اسکناس‌های دلار یا ستارگان سینما از بخش‌های اصلی آثار او به حساب می‌آیند. آثاری که به باور بسیاری از کارشناسان هنری اغلب در نقد زندگی روزمره و پدیده شهرت خلق می‌شدند. وارهول علاوه بر فعالیت حرفه‌ای در عرصه‌های نقاشی، گرافیک و تبلیغات، به عنوان فیلمساز نیز شناخته می‌شد.
وارهول را به عنوان یکی از اصلی‌ترین بنیانگذاران سبک پاپ آرت (هنر مردمی) در جهان می‌شناسند. سبک منحصر به ‌فرد و عجیب او علاوه بر این‌که باعث شد دغدغه‌های مردمی به سالن‌های هنری برده شود، در جهان هنر نیز با طرفداران زیادی مواجه شد. یکی از مهمترین مجموعه آثار این هنرمند خلاق، تکرارهای تقریبا غیرمشابه او بود.