آینده‌ای  بدون عقاب دم سفید!

آینده‌ای بدون عقاب دم سفید!


فرزاد علیزاده
 عضو ستاد مردمی نجات آشوراده
از میان پرندگان شكاری جزیره آشوراده می‌توان به سُنقر تالابی، سارگَپه معمولی، سارگپه پابلند، لَیل، دلیجه، شاهین، قِرقی، پیقوُ، تُرُمتای، بَحری، سُنقر سفید و خاكستری، طَرلان، عقاب خالدار بزرگ، عقاب اِستپی، عقاب اِمپریال و عقاب دریایی دم سفید اشاره كرد كه اكثر آنها خصوصا عقاب دریایی دم سفید در فهرست گونه‌های حمایت شده ملی و بین‌المللی است.
زیستگاه اصلی این پرندگان بیشه زارها و مراتع جزیره آشوراده است، اما رابطه مستقیمی با پرندگان آبزی و كنار آبزی دارند، چون بیشتر از آنها تغذیه می‌كنند كه در صورت اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده و البته به دلیل رفت و آمد در بیشه‌زارها، پراكندگی زباله در فضای باز و ورزش‌های آبی، زیستگاه آنها با كاهش كیفیت مواجه خواهد شد.
از سویی استرس‌های ناشی از فعالیت‌های فاز بهره‌برداری، امكان مهاجرت دائمی پرندگان موجود را در پی خواهد داشت. عقاب دریایی دم سفید، پرجثه‌ترین عقاب ایران است و پسر عموی نزدیك عقاب سر سفید آمریكای، با این تفاوت كه از عقاب سر سفید آمریكایی بسیار بزرگ‌تر است. پرنده بالغ منقار زردرنگ و دم سفیدی دارد و با وجود جثه بزرگ، بسیار باشكوه پرواز می‌كند. مانور بسیار بالایی دارد و به‌سادگی می‌تواند پرندگان و پستانداران كوچك را هم شكار كند. و نكته مهم و البته نگران‌كننده این است كه تنها نقطه ایران كه شما می‌توانید گونه‌های متفاوتی از عقاب دم سفید را مشاهده كنید جزیره آشوراده است. حضور پرندگان شكاری در یك منطقه نشانه پویایی و اكوسیستم پیچیده و غنی یك زیستگاه است  و هر گونه دست اندازی در چنین اكوسیستمی مساوی با نابودی
حیات وحش منطقه خواهد بود.