كار برای كودكان را عمیق ببینیم

در نشست خبری حسین قرایی با عوامل برنامه «پاشوپاشو كوچولو» مطرح شد

كار برای كودكان را عمیق ببینیم

ساخت برنامه برای كودكان و خردسالان با وجود زحمات زیادی كه هنرمندان و فعالان این حوزه متحمل می‌شوند، هیچ‌گاه آنگونه كه باید و شاید دیده نمی‌شود. وجود یك شبكه تخصصی برای كودكان، لازمه صدا و سیما بوده و خوشبختانه این شبكه تخصصی به وجود آمده که با ساخت و پخش برنامه‌های مناسب توانسته ارتباط خوبی با خردسالان، كودكان و نوجوانان برقرار كند. تولید و پخش برنامه‌های عروسكی هرگاه به‌درستی و با امكانات مناسب انجام شده، توانسته رضایت مخاطبان را به همراه داشته و در برخی موارد مثل شهر موش‌ها هنوز هم برای كودكان آن دوران نوستالژی را به همراه دارد. برنامه‌سازی برای كودكان می‌تواند در آینده فرهنگی كشور تاثیرگذار باشد که رسانه ملی به نوعی طلایه‌دار این فرهنگ سازی در جامعه است. یكی از برنامه‌هایی كه طی سال‌های اخیر روی آنتن رفته و توانسته ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار كند، برنامه «پاشوپاشو كوچولو» محصول شبكه پویا بوده است. روز گذشته عوامل این برنامه در نشست خبری که در ساختمان روابط‌عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد، درباره روند تولید این برنامه و ارتباطی كه توانسته‌اند با مخاطبان كودك خود برقرار كنند، صحبت كردند. آنها در این نشست ضمن تاکید بر موفقیت برنامه، به این نكته اشاره داشتند كه باید از ساخت این نوع برنامه‌ها در رسانه ملی حمایت شود.

نشست خبری برنامه «پاشوپاشو كوچولو» روز گذشته باحضور حسین قرایی مدیركل روابط‌عمومی سازمان صدا و سیما، پریسا گرجی مدیر گروه خردسال شبكه پویا، محمدحسین الفت‌پور تهیه‌كننده برنامه، یوسف سرشار كارگردان، سارا روستاپور مجری بازیگر، امیرحسین انصافی بازیگر، تارا حیدری و سمانه محمدی‌نیا صداپیشگان این برنامه، در سالن جلسات اداره‌كل روابط‌عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
عوامل برنامه پاشوپاشو كوچولو قبل از این نشست خبری، در روابط‌عمومی سازمان پاسخگوی ارتباط‌های تلفنی مخاطبان بودند و با كودكان و خردسالانی كه مخاطب این برنامه بودند، گفت‌وگوی مستقیم داشتند. در بیش از ۱۵۰ تماس، كودكان و خردسالانی كه مخاطبان اصلی این برنامه بودند با شخصیت‌های این برنامه به گرمی گفت‌وگو كردند.
 حوزه كودك مهجور واقع شده است
حسین قرایی، مدیركل روابط‌عمومی رسانه ملی در این دیدار ضمن قدردانی از عوامل برنامه پاشوپاشو كوچولو گفت: «كار برای كودكان و خردسالان یك كار دلی است و ما كاملا به این موضوع واقفیم كه ساخت برنامه در حوزه كودكان و خردسالان نسبت به برنامه‌های دیگر كمتر دیده شده و این حوزه به نوعی مهجور واقع شده است.»
وی ادامه داد: «امیدوارم بتوانیم كار برای كودك را عمیق ببینیم و برای فعالان در این حوزه، ارزشگذاری بیشتر نسبت به قبل صورت پذیرد. خوشبختانه آمارها نشان‌دهنده استقبال مخاطبان از این برنامه بوده و امیدوارم كه از این دست برنامه‌ها در شبكه پویا بیشتر ساخته شود.»
 ارتباط خوب كودكان با «پاشوپاشو كوچولو»
پریسا گرجی، مدیر گروه خردسال شبكه پویا در این نشست خبری با تشریح دیدگاه این شبكه گفت: «پاشوپاشو كوچولو از آغاز نوروز سال ۱۴۰۰ تا پایان اسفند در ۵۳ قسمت در شبكه پویا مهمان خردسالان خواهد بود.»
گرجی با اشاره به ارتباط تلفنی كه با مخاطبان در واحد ۱۶۲ سازمان صدا و سیما داشتند، اظهار كرد: «امروز تماس‌ها فوق العاده بود و این نشان می‌دهد كه خردسالان توانسته‌اند ارتباط خوبی با این برنامه داشته باشند و به غیر از نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما، این برنامه توانست بالای ۶۰ درصد در روزهای اولیه مخاطب جذب كند.»
وی در پایان صحبت‌های خود عنوان كرد: «حضور بچه‌ها در این برنامه، یكی از نقاط قوت برنامه است و وقتی بچه‌ها هم‌سن و سال‌های خود را در برنامه می‌بینند، با همذات‌پنداری كه می‌كنند به برنامه علاقه‌مند می‌شوند.»
 برنامه‌ای با مخاطبان وفادار
حسین الفت‌پور، تهیه‌كننده برنامه پاشوپاشو كوچولو هم در این نشست خبری اظهار كرد: «فصل اول این برنامه از سال ۱۳۹۹ كلید خورد و همچنان یكسری از بخش‌های باقیمانده از شبكه پویا در حال پخش است. بازخورد امروز مخاطبان از این برنامه بی‌نظیر بود، این برنامه در زمان پخش در سال ۱۳۹۹ با ۶۳ درصد مخاطب و ۴۲ درصد مخاطب وفادار روبه‌رو شد و این اولین برنامه در حوزه كودك بود كه توانست ۴۲ درصد مخاطب وفادار برای خود جذب كند.»
الفت‌پور درباره میزان تعامل و حمایت مدیران شبكه پویا از برنامه پاشوپاشو كوچولو گفت: «قطعا این برنامه با حمایت مدیریت شبكه و بودجه متمركزی كه به آن اختصاص داده شد، در این حجم وسیع تولید و ساخته شده است. ساخت این مدل برنامه‌ها همیشه مورد توجه كودكان ایران‌زمین بوده است. اینگونه برنامه‌های پرهزینه كم ساخته شده و هر وقت هم ساخته شده، مورد اقبال كودكان قرار گرفته است. راز موفقیت این برنامه، تنوع و جذابیت است كه ذهن مخاطب را درگیر كرده است.»
یوسف سرشار، كارگردان برنامه پاشوپاشو كوچولو هم در ادامه با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت‌های شبكه كودك برای تولید این برنامه گفت: «ساخت برنامه پاشوپاشو كوچولو پس از گذشت چهار سال از تأسیس شبكه كودك به شكل رسمی تصویب و در سال ۱۳۹۹ روی آنتن شبكه پویا رفت. عوامل برنامه پاشوپاشو كوچولو تمام تلاش خود را به‌كار بستند تا از تمامی ظرفیت‌های موجود و بودجه ناچیز شبكه پویا استفاده كنند تا این برنامه ساخته شود و روی آنتن برود.»
وی ادامه داد: «كار كردن برای كودك خاص و متفاوت است، پاشوپاشو كوچولو تنها برنامه‌ای بود كه با بودجه یك ساله‌اش توانست ۸۵ قسمت را به تولید برساند. فصل اول این برنامه ۲۱۰ قسمت بود كه اگر حمایت سازمان از شبكه كودك نبود، به مرحله تولید نمی‌رسید.
سرشار خاطرنشان كرد: «كارگردان فصل اول پاشوپاشو كوچولو مهدی نیك‌روش بود كه بخش‌هایی از آن هم‌اكنون در حال پخش از شبكه پویاست و كارگردانی فصل دوم این برنامه به بنده محول شد. برای فصل آینده برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و گروه پیشنهادهای خوبی برای تحول و جذابیت بیشتر در فصل جدید را دارد.»
 اسپانسر به برنامه كودك ضربه می‌زند
سارا روستاپورT مجری بازیگر برنامه پاشوپاشو كوچولو ضمن ابراز رضایت از ارتباطی كه امروز با مخاطبان این برنامه داشته است، گفت: «سال‌ها بود كه از اجرا دور بودم اما وقتی حضور در پاشوپاشو كوچولو به من پیشنهاد شد، پذیرفتم. این برنامه با بالاترین استانداردها برای كودك ساخته شد و طرح اولیه آن دو ماه به طول انجامیده است.»
وی اظهار كرد: «كارشناسان در شبكه كودك نظارت دارند و این جزو نكات مهم در راه تولید این برنامه است. این برنامه با وسواس خاصی از طرف عوامل سازنده طراحی و ساخته شده و به همین دلیل به دل مخاطب نشسته و كودكان با این برنامه ارتباط برقرار كرده‌اند. خیلی از شبكه‌ها همسو هستند، اما شبكه كودك و خردسال باید از یكدیگر تفكیك شوند.
روستاپور ادامه داد: «این‌كه یك برنامه ۷۰ درصد بیننده داشته باشد، باید از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای سازمان صدا و سیما برخوردار باشد. بایستی برای برنامه‌های كودك و خردسال بودجه كافی تببین شود تا از آمدن اسپانسرهایی كه هیچ سودی برای بچه‌ها نداشته و صرفا به فكر منفعت اقتصادی هستند، در حوزه برنامه‌سازی كودك در تلویزیون جلوگیری شود. آمدن این نوع اسپانسرها برای تولید برنامه كودك قطعا به آینده كودكان ضربه خواهد زد. باید در حوزه كودك و خردسال كار فرهنگی انجام دهیم و بایستی با دقت بیشتری درباره محتوایی كه در این برنامه‌ها تولید می‌شود، نظارت شود.»
روستاپور ادامه داد: «اگر تبلیغی هم در برنامه‌های كودك وجود دارد، باید جنس از محصولات نوشت‌افزار و فرهنگی باشد، نه این‌كه مواد خوراكی كه در بسیاری موارد برای كودكان مناسب نیستند را در برنامه‌های‌مان تبلیغ كنیم. شبكه پویا یكی از شبكه‌هایی است كه با ورورد هر اسپانسری در تولید برنامه‌ها مقابله كرده است.»
وی افزود: «اگر بودجه كافی از طرف مدیران برای تولید برنامه‌هایی همچون پاشوپاشو كوچولو اختصاص یابد، قطعا شاهد خواهیم بود كه برنامه‌های باكیفیتی در حوزه كودكان و خردسالان روی آنتن برود. به‌واقع اگر هزینه یكی از سریال‌های تلویزیونی به كار برای كودك اختصاص یابد، شاهد تحولی شگرف در برنامه‌سازی در این حوزه در تلویزیون خواهیم بود. بودجه اختصاص‌یافته به ساخت برنامه درباره كودك بسیار ناچیز است و باید در این دوره به كودك و خردسالان نگاه ویژه داشت.»
امیرحسین انصافی یكی از بازیگران مجموعه پاشوپاشو كوچولو اظهار كرد: «خیلی خوشحالم كه امروز فرصتی دست داد تا با مخاطبان برنامه كه كودكان هستند، ارتباط مستقیم تلفنی داشته باشیم. تاكنون درباره كودكان در تلویزیون برنامه‌های زیادی ساخته شده اما پاشوپاشو كوچولو به صورت تخصصی در زمینه نمایش كودكان برنامه تولید كرده است.»
وی ادامه داد: «این برنامه به نوعی تئاتر عروسكی روی صحنه است. در این برنامه آیتم‌های نمایشی داشتیم كه تئاتر بود و این ویژگی برای خود من هم جذاب بود. ما آموزش شعر و ترانه و موسیقی داشتیم كه تاكنون در تلویزیون كمتر به آن پرداخته
 شده است.»
انصافی اظهار كرد: «در تماس‌هایی كه امروز داشتیم هم مخاطبان به بخش ترانه و موسیقی در این برنامه اشاره داشتند و باعث خوشحالی و مسرت من بود كه این بخش مورد استقبال كودكان قرار گرفته است.»
تارا حیدری، صداپیشه برنامه پاشوپاشو كوچولو نیز در ادمه این نشست گفت: «از صحبت با بچه‌ها هیجانزده شدم و این‌كه یك شخصیت عروسكی توانسته با صدای خود تا این حد با آنها ارتباط برقرار كند، برایم جذاب بود. ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار شد و این برای من بسیار باعث انگیزه بود.»
سمانه محمدی‌نیا یكی دیگر از صداپیشه‌های پاشوپاشو كوچولو در پایان این نشست خبری اظهار كرد: «خوشحالم كه امروز با بچه‌ها به طور مستقیم ارتباط زنده تلفنی داشتیم. امروز در ارتباطی كه با بچه‌ها برقرار شد، فهمیدم كه مخاطبان ما با تمام شخصیت‌های این برنامه ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و همكاران من توانسته‌اند تاثیر خوبی روی این بچه‌ها بگذارند.»