روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین ماند

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین ماند

روسیه در ماه مارس که پالایشگاه‌های چینی، محموله‌های نفت سوکول سرگردان را خریدند، بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین ماند. آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت از روسیه شامل واردات از طریق خطوط لوله و واردات از مسیر دریا در مارس بر مبنای سالانه، 12.5درصد رشد کرد و به 10.81میلیون تن معادل 2.55میلیون بشکه در روز رسید.

این حجم تقریبا نزدیک به رکورد واردات 2.56میلیون بشکه درروز درژوئن سال۲۰۲۳ بود.هفت نفتکش روسی تحت تحریم، سرانجام در مارس، محموله‌های نفت سوکول را در بنادر چین تخلیه کردند.بیش از۱۰میلیون بشکه نفت عرضه شده ازپروژه ساخالین۱روس‌نفت در پی مشکلات پرداخت و تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های کشتیرانی ونفتکش‌های حمل‌کننده نفت روسیه، در سه ماه گذشته، در دریا سرگردان بودند.ذخیره‌سازی نفت روسیه برای ذخایر استراتژیک متعلق به شرکت  CNOOC، واردات چین از روسیه را افزایش داد. طبق آمار شرکت کپلر، واردات نفت از روسیه به چین ازمسیر دریا به رکورد 1.82میلیون بشکه در روز رسید که شامل ۴۴۰هزار بشکه در روز نفت سوکول و۹۶۷هزار بشکه در روز نفت اسپو بود.روسیه در طول سال ۲۰۲۳، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بود و با وجود تحریم‌های غربی و سقف قیمت گروه هفت که به تلافی جنگ مسکو در اوکراین وضع شده‌، 2.14میلیون بشکه در روز نفت به پکن عرضه کرد. روسیه در هماهنگی با سایر اعضای اوپک‌پلاس، کاهش داوطلبانه تولید ۳۰۰هزار بشکه در روز نفت خام را در سه ماهه اول سال میلادی جاری به اجرا گذاشت. واردات نفت از عربستان سعودی که سابق بر این، بزرگ‌ترین تامین‌کننده چین بود، در مارس به 6.3میلیون تن معادل 1.48میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با مارس سال گذشته، 29.3درصد کاهش داشت.ریاض اعلام کرده است کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز تولید خود را تا پایان ژوئن تمدید خواهد کرد و تولیدش را حدود ۹میلیون بشکه در روز نگه می‌دارد.واردات نفت چین از مالزی که گفته می‌شود محل جابه‌جایی محموله‌های نفت تحریمی است، در مارس برمبنای سالانه، 39.2درصد رشد کرد و به 13.7میلیون تن معادل 23/3 میلیون بشکه در روز رسید.براساس گزارش رویترز،پس از واردات ۳۵۲هزارو۴۵۵تن نفت از ونزوئلا در فوریه که در بحبوحه تسهیل تحریم‌های آمریکا انجام شد، آمار رسمی چین، واردات ۳۷۵هزار و۲۹۶تن نفت از ونزوئلا را نشان داد.

اقتصاد جهانی در نقطه‌عطف قرار دارد
کریستین لاگارد معتقد است اقتصاد جهانی درنقطه‌عطف قرار گرفته است. کریستین لاگارد،رئیس بانک مرکزی اروپا(ECB) با بیان این‌که اقتصاد جهان در نقطه‌عطف قرار دارد وواقعیت‌های گذشته باعدم قطعیت‌های جدید جایگزین شده، افزود که برخی موارد با قاطعیت ثابت باقی خواهد ماند.لاگارد خاطرنشان کرد که ارائه ایده‌های جدید برای رشد اقتصاد در آینده بسیار مهم است؛ با این حال، برای این‌که این ایده‌ها کارایی داشته باشند، جامعه باید شرایطی را ایجاد کندکه درآن، این ایده‌ها دراقتصاد ما گسترش یابند و شکوفا شود.رئیس بانک مرکزی اروپا تاکید کرد: برای ایجاد این شرایط، اروپا باید گلوگاه‌های کلیدی درانتقال، انتشار و جاه‌طلبی را بشکند.وی افزود: این مورد کار آسانی نخواهد بود و اتحادیه اروپا نمی‌تواند وارد چنین مسابقه‌ای با آمریکا شود.