سرگذشت محکومین

پخش فصل دوم سریال محکومین با نام سرگذشت از شب گذشته آغاز شد

سرگذشت محکومین

یکی از گونه‌های سریال سازی تولید مجموعه‌های اپیزودیک است که داستان در قالب چند قسمت پخش می‌شود. گرچه به دلیل سختی‌هایی که این نوع کارها در تولید دارد، کمتر کارگردانی علاقه به ساخت کارهای اپیزودیک دارد. اما سید جمال سید حاتمی به همراه بهروز مفید مجموعه ای با نام «سرگذشت» را تهیه و تولید کرده‌اند که مجازات‌های جایگزین زندان، بحران خانواده و طلاق موضوعات اصلی این سریال را تشکیل می‌دهند که پخش آن از شب گذشته در شبکه یک آغاز شده است. این مجموعه به صورت اپیزودیک و در 35 قسمت به کارگردانی سید جمال سید حاتمی ساخته شده است. گرچه طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است 15 قسمت از سریال روی آنتن برود و پخش سایر قسمت‌های سریال به سال بعد موکول شده است. تهیه کنندگی سریال را بهروز مفید به عهده داشته و مجید اسماعیلی پارسا و امیرمحمد عبدی، کار نگارش فیلمنامه این مجموعه را به عهده داشته اند. علاوه بر نازنین فراهانی که به عنوان بازیگر اصلی در اغلب قسمت‌ها حضور دارد، بهاره رهنما، کوروش تهامی، مهران رجبی، مریم بوبانی علیرضا استادی، معصومه قاسمی پور، رابعه مدنی، بهنام تشکر، ارژنگ امیرفضلی، اسماعیل محرابی، کمند امیرسلیمانی، پریا مرادیان، سهند جاهدی، سحر غمخوار، بهراد خزازی، شهره لرستانی، مهدی صباغی، بیتا سحرخیز، مهری آلاآقا، محمود جعفری، نگار عابدی، بیژن بنفشه خواه، شیرین اسماعیلی، لاله صبوری، مجید واشقانی، مینا جعفرزاده، ایمان صفا و سپند امیرسلیمانی بازیگران این مجموعه هستند. از این رو در ادامه با تهیه کننده و تعدادی از بازیگران در این باره گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

هر اپیزود، یك داستان
بهروز مفید تهیه كننده سریال در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص نحوه پخش این سریال بیان كرد: همان‌طور كه می‌دانید این سریال در 35 قسمت تولید شده اما شبكه به دلیل معذوریتی كه در جدول پخش دارد، فقط 15 قسمت از سریال را می‌تواند پخش كند. به همین دلیل من كمی نگرانم كه مخاطب را با این شیوه پخش از دست بدهیم. به این خاطر كه مابقی سریال قرار است در زمان دیگری پخش شود كه به سال آینده موكول شده و همین فاصله‌ای كه می‌افتد، باعث می‌شود مخاطب را از دست بدهیم.
وی ادامه داد: البته من متوجه شرایط شبكه هستم اما فكر می‌كنم به كار از نظر مخاطب لطمه وارد می‌شود. چون مخاطب تا بخواهد با سریال ارتباط برقرار كند، سریال در 15قسمت به پایان می‌رسد.
مفید درباره ویژگی‌های فیلمنامه و سریال و پیش‌بینی‌اش از این‌كه تا چه حد مخاطب می‌تواند با داستان‌ها ارتباط برقرار كند هم توضیح داد: به نظرم باید اجازه بدهیم كه مخاطبان سریال را ببینند و خودشان نظر بدهند. اما من و همكارانم تلاش كردیم در این فصل صرفا به بحث محكومین نپردازیم و به اختلافات خانوادگی هم پرداخته‌ایم. البته به دلیل این‌كه بخشی از كار فقط روی آنتن می‌رود و مابقی به زمان دیگری موكول می‌شود، این 15 قسمت تركیبی از موضوعات مختلفی است كه گفتم. ضمن این‌كه بناست پس از پخش دقایقی را به بحث‌های روان‌شناسی اختصاص بدهیم كه خانم سیما فردوسی دراین‌باره صحبت خواهند كرد. این تهیه‌كننده درباره سختی‌های كار نیز گفت: به دلیل این‌كه سریال در 40 قسمت تولید شده و فشردگی زمان هم داشتیم، كار چندان راحتی نبود. از طرفی هر داستان در یك اپیزود برای مخاطب تعریف می‌شود و همین موضوع هم كار را سخت‌تر می‌كرد.
وی در پایان درباره فصل جدید سریال و ادامه‌دار شدن آن هم گفت: از آنجایی كه 20 قسمت آن در سال آینده پخش خواهد شد، فكر نمی‌كنم به تولید فصل بعدی سریال فكر كنیم و برنامه‌ای در این زمینه داشته باشیم. 




مردی با مشكلات روانی
كوروش تهامی یكی از بازیگران این مجموعه پربازیگر است كه درباره نقشی كه در این سریال ایفا كرده به جام‌جم گفت: با توجه به این‌كه زمان زیادی از حضور من در این سریال گذشته نام اپیزود آن قسمت را به خاطر ندارم اما می‌توانم بگویم كه من فقط در یك اپیزود از سریال بازی
كردم.
گرچه چندان تمایلی به بازی در كارهای اپیزودیك ندارم و نمی‌خواستم كه در این سریال بازی كنم.
اما وقتی فیلمنامه را خواندم و متوجه شدم آقای سید حاتمی كارگردان سریال است، پذیرفتم، چون من فیلم «لاك قرمز» ساخته ایشان را دیده بودم و با صحبت‌هایی كه با یكدیگر داشتیم به این نتیجه رسیدیم كه نقش متفاوتی است و مردی است كه مشكلات روحی و روانی دارد و همین موضوع باعث شد تا حضور در این كار را بپذیرم.
وی ادامه داد: من سال‌ها بود چنین نقشی را بازی نكرده بودم و می‌توانم بگویم كمتر نقشی از این دست را بازی كرده‌ام.
به همین دلیل مشتاق شدم بازی در این كار را بپذیرم. نكته بعدی حضور خود كارگردان بود و این‌كه با توجه به فیلمی كه از ایشان دیده بودم، احساس كردم كارگردان خوبی است.
تهامی در پایان نیز درباره تازه بودن سوژه‌های این مجموعه گفت: واقعیت این است كه من خیلی فرصت دیدن سریال‌های دیگر را ندارم تا ببینم این كار متفاوت بوده یا نه.
اما اصولا جذابیت كار برای من كارگردان و نقشی كه بود كه به من پیشنهاد شد. چون نقش برای من چالشی داشت كه جذبم كرد و نقش آسانی هم نبود.
امیدوارم مخاطبان هنگام پخش این اپیزود با من هم نظر باشند.


كار در سرما
لاله صبوری از آن دست بازیگرانی است كه به نسبت سال‌های قبل در تلویزیون كم‌كارتر شده. ضمن این‌كه در زمینه نویسندگی هم فعالیت دارد.
وی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص حضورش در این سریال و نقشی كه ایفا كرده بیان كرد: من در یك اپیزود از این سریال بازی كردم. قطعا می‌دانید كه این سریال اپیزودیك است و هر اپیزود یك داستان دارد. البته مدت زیادی از بازی من در این سریال گذشته و فقط خاطرم هست كه نقش مادر یك خانواده را بازی كردم.
وی افزود: فكر می‌كنم «خانواده آقای رنجبر» نام اپیزودی بود كه بازی كردم. مهران رجبی و سینا رازانی هم بازیگران این اپیزود بودند. اما می‌توانم درباره كارگردانی كار بگویم كه همكاری با آقای سید حاتمی فوق العاده بود. خیلی دقیق و درست سر صحنه كار می‌كرد و به نظرم یكی از بهترین كارگردان‌هایی بود كه تا به امروز همكاری كردم. در كل تیم خوبی بودند و من از حضور در این كار راضی بودم.
صبوری درباره سابقه همكاری‌اش با این كارگردان هم توضیح داد: سال‌ها پیش در سریال «این زمینی‌ها» ایشان دستیار كارگردان بود كه من در آن سریال بازی كرده بودم و یك سال با هم در آن سریال كار كردیم. البته شرایط خیلی سخت بود و سرما كار را سخت‌تر می‌كرد. با این حال فكر می‌كنم نتیجه خوبی حاصل شد. چون كارگردان كار خیلی دقت و حساسیت در كار داشت.