نسخه Pdf

جای خالی رصد آسمان

جای خالی رصد آسمان


شاید تا چند سال پیش شبكه چهار برای دیده شدن در میان تعداد زیاد شبكه‌های تلویزیونی چندان تلاش و تقلای خاصی از خود نشان نمی‌داد و بر این باور بود كه این شبكه با توجه به نوع تولیداتی كه دارد مخاطب‌های خاصی را به سمت خود‌ می‌كشاند. این در حالی بود كه به نظر می‌رسید این اعتقاد مدیران شبكه نه به خاطر جذب مخاطب خاص كه به دلیل نبود انگیزه برای افزایش مخاطب بوده است.
چون در هر صورت در همان سال‌هایی كه شاید شبكه چهار تنها به عنوان یك شبكه كم‌مخاطب شناخته می‌شد و حتی از شوخی‌های طنازانه فضای مجازی نیز در امان نمانده بود یك برنامه توانست به شبكه چهار رونقی بدهد كه شاید تا قبل از آن چنین رونقی را تجربه نكرده بود كه بتواند برنامه‌ای در این شبكه بسیاری را مجاب كند در ساعتی مشخص كنترل تلویزیون را در دست بگیرند و شبكه چهار را برای دیدن یك برنامه انتخاب كنند.
علم نجوم شاید به نظر علمی با فهم سخت به نظر برسد كه بسیاری نتوانند با آن ارتباط برقرار كنند، اما برنامه «آسمان شب» نشان داد كه بسیاری از مخاطبان عادی دوست دارند ساعاتی از روز را به آسمان نگاه كنند و همچنان برایشان آنچه در آسمان وجود دارد جذاب است و آنقدرها هم برای فهم آن نیاز نیست تا تخصص و مهارت خاصی داشت كافی است بتوان با زبان عامیانه آنچه در آسمان می‌گذرد را روایت كرد.
آسمان شب، برنامه تلویزیونی بود كه شاید تصور بر این می‌رفت برای دیده شدن لازم است تا پخش آن به شبكه‌های دیگری به‌جز شبكه چهار محول شود. اما دیدیم كه برادران دوقلوی صفاریان پور توانستند موضوع نجوم را آنقدر جذاب و دیدنی به نمایش بگذارند كه ماندگاری این برنامه با برنامه تلویزیونی ۹۰ قابل رقابت باشد. به‌طوری كه آسمان شب از سال ۸۰ تا ۹۵ به طور مستمر پخش شد و هر فصل تازه آن با جذابیتی بیشتر از فصل قبل خودنمایی كرد.
برای همین هم با وجود آن‌كه مدیران جوان تازه بر سر كار آمده شبكه چهار تلاش‌شان بر این است تا با پخش برنامه‌های جذاب به میزان مخاطب‌های این شبكه اضافه كنند، اما در هر صورت خلأ نبود این برنامه در این شبكه بسیار به چشم می‌آید. به گونه‌ای كه شاید بتوان گفت تا‌كنون هیچ برنامه‌ای نتوانسته است به اندازه برنامه آسمان شب برادران صفاریان‌پور تماشاگر را پای برنامه‌های شبكه چهار بنشاند.