در آستانه موج پنجم کرونا

در آستانه موج پنجم کرونا


  صدای اوج‌گیری موج پنجم کووید - ۱۹ به گوش می‌رسد! متاسفانه برخلاف امواج قبلی که پس از فروکش‌کردن، فرصتی برای استراحت به کادر درمان می‌داد و تعداد مبتلایان و مرگ‌و‌میر، ولو موقت کاهش می‌یافت، موج چهارم کماکان در صحنه حضور دارد و موج پنجم به این موج متصل شده‌است. این امر به احتمال زیاد به افزایش بیشتر آمار مرگ‌ومیر منجر خواهد شد. این افزایش هم به‌‌دلیل
بالا رفتن تعداد بیماران و همچنین نیاز بیشتر به تخت‌های بیمارستانی و داروها خواهد بود. در کنار این، خستگی روزافزون و استهلاک سیستم درمانی نیز هر روز بیشتر از قبل رخ‌نمایی می‌کند.
ویروس دلتا که عامل موج پنجم است، به روال جهش‌های قبلی، سازگاری بیشتری با محیط پیرامون و در نتیجه ماندگاری طولانی‌تری خواهد داشت. همچنین این ویروس توانایی بسیار بیشتری برای بیماری‌زایی و سرایت‌پذیری
(تا 5/2 برابر فرم معمول ویروس) دارد. بنابراین وقوع پیامدهای فاجعه‌بار در این موج دور از ذهن نیست. به همین دلیل در روزهای اخیر تقریبا تمام مراجعه‌ها به درمانگاه‌ها به‌صورت خانوادگی بوده‌است. توانایی کمتر تست‌های تشخیص این ویروس، احتمال مقاومت بیشتر به داروهای ضد‌ویروسی و در نتیجه احتمال عوارض بیشتر بیماری، از دیگر نکاتی است که نگرانی‌ها را افزایش داده است.
علائم فرم دلتا تفاوت چندانی با فرم‌های قبلی کووید -  ۱۹ ندارد و باید به همه مردم آموزش لازم داده شود تا در صورت کوچک‌ترین تظاهرات این بیماری خود را قرنطینه و با پزشک برای اقدامات درمانی لازم مشورت کنند.