آژیر قرمز در كابل

طالبان برخی شهرهای جدید و اكثر گذرگاه‌های مرزی افغانستان را به تصرف خود در آوردند

آژیر قرمز در كابل

با تصرف برخی شهرهای دیگر در افغانستان توسط طالبان و متعاقبا، تصرف نقاط مرزی افغانستان با دو كشور ایران و تاجیكستان توسط این گروه، شاهد ایجاد گره‌های كورتر و پیچیده‌تری برای حل و فصل سیاسی بحران در كشور همسایه خود هستیم. در این میان، چشم مردم افغانستان به تلاش‌ها و اقداماتی دوخته شده است كه در راستای ایجاد صلح و ثبات واقعی و دائمی در كشورشان صورت می‌گیرد.

مقام‌های افغانستان اعلام كردند كه جنگجویان طالبان چهارشنبه ٧ جولای ۲۰۲۱، وارد شهر «قلعه‌ نو» مركز ولایت بادغیس در غرب این كشور شدند كه جنگ شدید میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان در آن ادامه دارد.
حسام‌الدین شمس، والی بادغیس با اشاره به حمله طالبان به قلعه نو و ورود آنان به این شهر گفت نیروهای امنیتی افغان آماده دفاع هستند و در برخی نقاط این ولایت به طالبان تلفات وارد شده است. او آمار دقیقی از تلفات احتمالی را اعلام نكرد.
امرا... صالح، معاون‌اول رئیس‌جمهور  افغانستان در صفحه فیسبوك خود نوشت: «با همكاران و همسنگرانم در قلعه نو، مركز ولایت بادغیس هر یك محراب خان رئیس امنیت ملی، حسیب‌ا...‌خان قوماندان لوای اردوی ملی كه نمادی از شجاعت و خونسردی است و مقام ولایت آقای حسام‌الدین شمس در تماس استم. شجاعت و پایمردی‌شان را با الفاظ نمی‌شود بیان كرد. لطفا سخنگوی دشمن نشوید.»
 در بادغیس چه می‌گذرد؟
از سوی دیگر، تصاویری در شبكه‌های اجتماعی نشر شد كه نشان می‌دهد افراد طالبان، كنترل زندان مركزی ولایت بادغیس را در دست گرفته و زندانیان را رها كرده‌اند. ولایت بادغیس در غرب افغانستان یكی از ولایت‌های ناامن این كشور است كه طالبان در بیشتر نقاط آن فعالیت گسترده دارند. ولایت بادغیس با كشور تركمنستان مرز مشترك دارد. به‌رغم این اظهارات، برخی منابع خبری گزارش داده‌اند كه تمام بخش‌های ولایت بادغیس به تصرف طالبان درآمده و گروه طالبان نیز مدعی است كه طی دو ماه گذشته ۱۵۰ ولسوالی افغانستان را در كنترل گرفته است. پس از اعلام خروج نیروهای آمریكایی و ناتو از افغانستان در اول ماه می ۲۰۲۱، حملات و پیشروی‌های طالبان در نقاط مخلف این كشور شدت گرفته است و شهر قلعه نو، مركز ولایت بادغیس اولین شهری است كه طالبان برای تصرف آن حمله كرده‌اند.
 تصرف گذرگاه‌های مرزی  توسط طالبان
طالبان كنترل گذرگاه مهم مرزی اسلام قلعه، در مرز ایران و افغانستان را به دست گرفته است. یك مقام دولتی در هرات به آسوشیتدپرس گفت كه این گذرگاه سقوط كرده و دو مقام ارشد امنیتی به رویترز گفتند كه با سقوط این گذرگاه، نیروهای امنیتی و گمركی افغان به آن‌سوی مرز پناه برده‌اند. نام هیچ‌یك از این مقام‌ها فاش نشد. شبكه العالم نیز گزارش داد كه سربازان افغان از طریق این مرز وارد خاك ایران شده‌اند.  بعد از گرفتن گذرگاه‌هایی در مرز تاجیكستان و ازبكستان، این سومین گذرگاه مرزی افغانستان است كه طالبان در یك هفته اخیر تصرف می‌كند. از چند روز پیش گزارش‌هایی مبنی بر حمله طالبان به بازار قدوس‌آباد در اسلام قلعه، مرز این كشور با ایران منتشر شده بود. این گروه شورشی به‌تازگی گفته كه چند بخش هرات را تصرف كرده‌اند.
 آیا 85 درصد افغانستان در كنترل طالبان است؟
شهاب‌الدین دیلاوار، سخنگوی هیأت طالبان كه در مسكو به‌سر می‌برد، در یك كنفرانس خبری مدعی تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاك افغانستان شد و گفت كه فقط كابل و مناطق اطراف آن در اختیار طالبان نیست. به نوشته روسیا الیوم، او گفت كه تمامی نهادها و ادارات در مناطق تحت كنترل طالبان به امور طبیعی خود ادامه می‌دهند و هدف از سفر به روسیه، ارائه اطلاعات مربوط به خود به مقامات مسكو است.
دیلاوار افزود: «مردم ما در سایه امارت اسلامی در شرایط بهتری خواهند بود و در مقابل هرگونه اشغالگری خارجی خواهند ایستاد. مبارزه و مقاومت تا زمانی كه ایالات متحده و دیگر كشورها حق ما برای تعیین سرنوشت خودمان را به رسمیت بشناسند، ادامه خواهد داشت. در طول ۲۰ سال در معرض اشغالگری وحشیانه بودیم و تمامی گروه‌های خارجی باید از افغانستان بیرون روند.»
او مدعی شد كه در حكومت «امارت اسلامی» تمامی گروه‌ها و نژادها و مذاهب مشاركت خواهند كرد و طالبان با تمامی همسایگان افغانستان از جمله چین، ایران، تركمنستان و تاجیكستان روابط و شراكت دارد و علاقه‌مند است تا با این كشورها همكاری كند. سخنگوی هیأت طالبان تأكید كرد كه اجازه نخواهد داد از خاك افغانستان علیه منافع كشور دیگری اقدام شود و همزمان از تمامی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد تا به اقدامات و وظایف خود در افغانستان به شكل طبیعی ادامه دهند. شهاب‌الدین دیلاوار درخصوص حضور تروریست‌های داعش در افغانستان نیز گفت كه طالبان در حال جنگ با داعش است و توانسته شمال افغانستان و قندهار را از اشغال آنها پاكسازی كند و 2000 نفر از تروریست‌های داعش را به اسارت بگیرد.
دیروز همچنین اخبار ضدونقیضی درباره تسلط طالبان بر قندهار منتشر شد اما فرماندار ولایت قندهار اعلام کردنیروهای امنیتی افغانستان، هجوم طالبان را ناکام گذاشته‌اند و اوضاع در منطقه قندهار باثبات است.
بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریكا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریكایی و متحدان این كشور از افغانستان شروع شد. هم‌اكنون، تحلیلگران مسائل افغانستان معتقدند كه با وجود تصرف نقاط مرزی و بسیاری از شهرهای این كشور توسط طالبان، راهی جز برگزاری هرچه سریع تر مذاكرات بین دو گروه درگیر (طالبان و دولت) وجود نخواهد داشت. طالبان اعلام كرده بود كه اگر مذاكرات با دولت افغانستان به نتیجه برسد، اقدام به تصرف نظامی كابل نخواهد كرد. به هر حال، اكنون آژیر قرمز در كابل به صدا درآمده است .