آیا آمریكا واقعا افغانستان را ترك كرده است؟

آیا آمریكا واقعا افغانستان را ترك كرده است؟


 گرچه جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریكا از خروج نیروهای وابسته به كشورش از افغانستان خبر داده و پایگاه بگرام نیز از سوی اشغالگران آمریكایی تخلیه شده است، اما سوال اصلی اینجاست كه آیا واشنگتن، پس از دو دهه بحران‌سازی در افغانستان از این كشور واقعا خارج شده است؟ پاسخ این سوال منفی می‌باشد!
بایدن اخیرا اعلام كرده كه پس از دو دهه، به حضور نظامی در افغانستان پایان می‌دهد. البته او خواسته تا افكار عمومی دنیا از مقایسه جنگ افغانستان با جنگ ویتنام بپرهیزند! رئیس‌جمهور آمریكا در حالی مدعی پیروزی در افغانستان شده كه خروجی اشغال 20 ساله این كشور از سوی آمریكا، كشتار غیرنظامیان و تشدید بحران امنیت در افغانستان است. طی ماه‌های اخیر نیز شاهد تشدید نبرد میان طالبان، ارتش و نیروهای دولتی افغانستان با یكدیگر هستیم. در هر حال، نباید فراموش كرد كه خروج اشغالگران آمریكایی از افغانستان، مترادف با شكست بسیار سنگینی است كه واشنگتن و ناتو پس از دو دهه جنایت در این كشور متحمل شده‌اند. اكنون، افغانستان مانند ویتنام، به یكی دیگر از نمادهای شكست نظامی آمریكا در تاریخ روابط بین‌الملل تبدیل شده است.
باید نسبت به این نكته مهم توجه داشت كه دموكرات‌ها و جمهوریخواهان آمریكا،
هر دو سعی دارند كماكان به تزریق بحران‌های امنیتی و سیاسی دائم در افغانستان و متعاقبا مداخله‌جویی در این كشور ادامه دهند. مسوولیت این بحران‌سازی‌ها كماكان برعهده آمریكاست و دولت بایدن و دیگر دولت‌های آمریكا نمی‌توانند از آن شانه خالی كنند.