فناوری روز در مرکز تماس و مرکز تلفن  نسیم تلکام

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «نسیم ارتباط آینده» عرضه‌کننده محصولات راهکارهای مرکز تماس، مرکز تلفن و شبکه‌های آی‌ام‌اس هستند

فناوری روز در مرکز تماس و مرکز تلفن نسیم تلکام

باوجود نرم‌افزارها و زیرساخت‌های فراوان هنوز راحت‌‌ترین و پرکاربردترین ابزار ارتباطی جهان، تلفن است. زیرا در بسیاری از مواقع ممکن است اینترنت و زیرساخت‌های مربوط به آن در دسترس نباشد. یکی از فناوری‌های نوین ارتباطی در حوزه مخابرات ویپ است که در سال‌های اخیر کاربردهای وسیعی پیدا کرده است. کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «نسیم ارتباط آینده» تحت نام تجاری «نسیم تلکام» با ارائه راهکارها و محصولات حوزه ویپ، آی‌ام‌اس و سوئیچ‌های پرظرفیت مخابراتی توانسته‌اند علاوه بر حضور در بازار ایران، توانمندی ایران را در ارائه محصولات روزآمد باکیفیت در بازارهای بین‌المللی نیز به نمایش بگذارند.

سجاد صبری، مدیر شرکت نسیم‌ارتباط آینده که خود دانشجوی دکتری تجارت الکترونیک است، در مورد ایده شکل‌گیری این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «هنگامی که در مقطع کاردانی مشغول تحصیل بودم، برای انجام کار نرم‌افزاری در یک شرکت، بین من و دوست دیگری رقابتی شکل گرفت و در نهایت کارفرما به این‌دلیل که رقیب من شرکتی ثبت‌شده داشت، اجرای پروژه را به او واگذار کرد. این اتفاق موجب شد به فکر ثبت شرکت بیفتم و با نامه‌ای که از دانشگاه گرفتم موفق شدم به همراه دایی‌ام یک شرکت آی‌تی را در شهر مشهد تاسیس کنیم. با گذشت زمان، شرکت ساختار رسمی به خود گرفت و به حدی بزرگ شد که احساس نیاز کردیم در پایتخت دفتر داشته باشیم. سپس برای گرفتن گواهی دانش‌بنیان اقدام کردیم. تاییدیه نمونه تولید داخل را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تاییده‌های لازم امنیتی، ارزیابی محصول و گواهی حسن انجام کار را از سازمان‌های مختلف گرفتیم.»
وی ضمن اشاره به اینکه میانگین سنی افراد حاضر در شرکت ما اکنون، حدود 30 سال است و حتی افرادی با سن 18 سال هم در شرکت ما مشغول فعالیت هستند، در خصوص فعالیت شرکت فعلی تصریح می‌کند: «حوزه فعالیت ما در بخش ویپ (VoIP) یا تلکام است. ویپ یعنی صدا بر بستر اینترنت و به نوعی ارتباط در لحظه مانند واتس‌اپ یا اسکایپ برقرار شود. با این تفاوت که این اپلیکیشن‌ها از این نرم‌افزار برای ارتباط داخلی استفاده می‌کنند اما ما بیشتر به جنبه تجاری آن توجه داریم. یعنی تولید زیرساختی که کسب‌وکارها بتوانند از ابزار، سیستم ارتباطی و مخابراتی برای ارتباط با مخاطبانشان استفاده کنند. در سیستمی که ما راه‌اندازی می‌کنیم، لزوما نیاز به اینترنت نیست، زیرا در نهایت به شبکه مخابراتی کشور متصل است.»
 ویژگی‌‌های محصولات
مدیرعامل شرکت نسیم ارتباط آینده با بیان این‌که در بسیاری از موارد ممکن است اینترنت در دسترس نباشد و سهل‌الوصول‌ترین روش برای تماس، تماس تلفنی است، حتی با وجود تمام فناوری‌هایی که به وجود آمده است، ادامه می‌دهد: «یک قسمت از خدمات و سبد محصولات ما به کسب‌‌وکارها خدمات ارائه می‌دهد و یک قسمت هم در لایه اپراتورها خدمات می‌دهد. در دوران همه‌گیری کرونا سعی ما بر این بود که زیرساختی به کسب‌وکارها، شرکت‌ها و سازمان‌ها بدهیم که بتوانند حداقل بحث ارتباط فیزیکی و دور هم جمع‌شدن در یک نقطه به دلیل استفاده از تلفن را حذف کنیم. کارمند بتواند در خانه بنشیند اما از همان ابزارها و امکاناتی که پشت میزش در اداره دارد، استفاده کند. مراکز تماس مانند 118 و 110 و 115 و شماره‌های اضطراری چهار یا پنج رقمی که زیرساخت‌های قدرتمندی دارد و محصولات پیشرفته محسوب می‌شوند نیز از خدمات و محصولات ما
استفاده می‌کنند.
صبری تصریح می‌کند: «واقعیت این است که در برخی موارد در حوزه تلکام واقعا به پیشرفت
100 درصدی رسیده‌ایم اما در حوزه‌هایی هم 75 تا 80 درصد پیشرفت داشته‌ایم، آن مقدار هم زمانی حاصل می‌شود که مقداری ریسک را بپذیریم و از نقطه‌ای شروع کنیم. محصولاتی که ایرانی‌ها تولید کرده‌اند را داخل شبکه‌های مخابراتی بیاوریم و مطمئن باشیم جوابشان را پس‌ می‌دهند. ما به این نقطه رسیده‌ایم که اگر مشکلی باشد، به‌راحتی بتوانیم حل کنیم و به خارج وابستگی نداشته باشیم. به لطف پیشرفت فناوری، نقش نرم‌افزار پررنگ‌تر از سخت‌افزار شده و نمی‌توانند در حوزه نرم‌افزار ما را تحریم‌کنند، زیرا مبتنی بر دانش است. با اینکه امروزه اپراتورهای ثابت و همراه از محصولات ایرانی استفاده می‌کنند، هنوز قلب مخابراتی ایران با محصولات خارجی کار می‌کند. البته من نمی‌گویم دقیقا معادل محصول خارجی را تولید کرده‌ایم، ولی 80 درصد آن را داریم و برای رسیدن به نقطه 100درصد حدود شش ماه تا یک سال زمان نیاز است با هزینه‌ای که در برخی موارد حدود یک‌چهلم قیمت نمونه خارجی است.»
تنوع و تعدد محصولات
صبری با اشاره به این‌که شرکت نسیم ارتباط آینده تاکنون پنج محصول تولید کرده است که
سه نمونه آن از نگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصولات دانش‌بنیان محسوب می‌شود و دو نمونه دیگر نیز به نقطه تجاری‌سازی نزدیک شده است، به جام‌جم می‌گوید: «اولین محصول ما نرم‌افزار مرکز تلفن است که این محصول دانش‌بنیان است و کارکرد آن بیشتر برای مصرف در اداره‌ها و شرکت‌هاست. دومین محصول دانش‌بنیان نرم‌افزار کال‌سنتر (مرکز تماس) است که مربوط به سازمان‌هایی است که شما انتظار دارید در اسرع‌وقت به تماس شما پاسخ بدهند؛ مانند اورژانس، پلیس و مراکزی که رسالت‌شان پاسخگویی به مخاطب از طریق تلفن است. محصول یا راهکار سوم، راهکارهای مبتنی بر آی‌ام‌اس (IMS) است که اینها همان قلب یا هسته اپراتورهای تلفن همراه یا ثابت هستند. اپراتورهای تلفن همراه داخل کشور از آی‌ام‌اس ما استفاده نمی‌کنند اما اپراتورهای کوچک‌تر تلفن ثابت از این محصول استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید قبلا مخابرات فقط خط تلفن واگذار می‌کرد اما شما الان می‌توانید از اپراتورهای دیگر تلفن ثابت هم خط تلفن بگیرید.» وی در مورد دیگر محصولات این شرکت می‌افزاید: «راهکارهای جدید که محصولش به تجاری‌سازی نزدیک شده و مشغول مذاکره با اپراتورهای موبایل و ثابت هستیم، اصطلاحا مراکز تلفن ابری نام دارد. به عبارتی شما صاحب کسب‌وکاری هستید و نمی‌خواهید برای خرید سخت‌افزار هزینه کنید. می‌توانید به جای آن از خدمات نرم‌افزاری که روی ابر راه‌اندازی شده استفاده کنید و فقط هزینه اشتراک آن را بپردازید.»

چشم‌انداز توسعه و صادرات
مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه در حال حاضر یک دفتر در مشهد و یک دفتر در تهران و یک نماینده فعال در افغانستان دارند، می‌گوید: اکنون محصولات ما در چند وزارتخانه در افغانستان در حال استفاده است. در حال مذاکره با یکی از اپراتورهای استرالیا هستیم، هرچند از ما
خواسته شده به علت مسائل تحریمی  اسمی از ایران در ارائه محصول نبریم. درکل ما تجربه صادرات و اینکه بازار بین‌المللی چه نیازهایی دارد را به دست آورده‌ایم و با کشورهای افغانستان، ترکیه، عراق و استرالیا همکاری داریم. به‌جز این در فضای بین‌المللی هم مشغول کار هستیم. درحال تحقیق بر بازار چین و استفاده از آن به عنوان ترمینال ورود به بازار دنیا هستیم. زیرا مسیرمان برای ورود
به بازار بین‌المللی خیلی کوتاه‌تر می‌شود.
وی در پایان به قوانین نانوشته آزاردهنده در فضای تولید نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «تصور کنید یک سال یا دو سال سرمایه‌گذاری و صرف وقت می‌شود، محصولی تولید می‌شود و هنگامی که زیر بار می‌رود یک دفعه اعلام می‌شود که بهره‌گیری از این محصول به این شکل ممنوع است. اگر قانون نوشته‌ شده‌ای باشد، می‌دانیم وارد چه حوزه‌ای شویم و وارد چه حوزه‌ای نشویم. اما قوانین نانوشته باعث دلسردی نخبگان و نیروهای متخصص می‌شود.»



مزایای رقابتی در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی
مدیرعامل شرکت نسیم ارتباط آینده تأکید می‌کند: «محصولی که ما تولید کرده‌ایم، محصولی است که استانداردهای دنیا را دارد. رقبای داخلی ما معمولا یا همه استانداردها را ندارند یا از امکانات و ظرفیت بالایی برخوردار نیستند. ما در طراز اول کشور در حال حرکت هستیم و خیلی از شرکت‌ها نماینده ما هستند و فقط اسم محصول را مجددا برندسازی کرده‌اند. قیمت محصولات ما هم متناسب با بازار، خدمات و کیفیتی است که ارائه می‌دهیم. البته محصولات ارزان‌تر از ما هم هستند. اما به عبارتی محصولات اپن‌سورس یا رایگان خارجی هستند که نهایتا فارسی‌سازی شده و تغییرات جزئی داشته‌اند، اما کیفیت خدمات و پشتیبانی محصول ایرانی را ندارند.
صبری یادآور می‌شود: «ما در حال حاضر به چند هزار کسب‌وکار در حال سرویس‌دهی هستیم که این چند هزار کسب‌وکار به چند میلیون نفر خدمات ارائه می‌کنند. برای مثال مرکز اتفاقات برق یا پلیس از خدمات شرکت ما استفاده می‌کنند.»