برای عبور از بحران‌های معیشتی، کنار دولت و نظام هستیم

معاون توسعه اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام در گفت‌وگو با جام‌جم:

برای عبور از بحران‌های معیشتی، کنار دولت و نظام هستیم


سیدمصطفی سیدهاشمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گفت‌وگو با جام‌جم به بررسی و طرح نظرات خود در خصوص تشکیل قرارگاه معیشتی با حضور نهادهای غیردولتی ازجمله ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت.
 با توجه به مسأله معیشت و نگرانی‌هایی که در این زمینه ناظر به استمرار فضای موجود و کاهش منابع درآمدی دولت وجود دارد،‌ نظر شما برای تشکیل قرارگاه معیشتی با حضور نهادهای عمومی و غیردولتی در کنار دولت چیست؟
در حال حاضر نیز همین‌گونه است. ما هم‌اکنون در ستاد اجرایی فرمان امام بیش از 2000 مدرسه ساخته‌ایم و تحویل آموزش‌وپرورش داده و خودمان آنها را اداره نمی‌کنیم. از سوی دیگر بیش از ۴۰۰مرکز درمانگاه و ۱۲بیمارستان ساخته و تحویل وزارت بهداشت دادیم.‌ ما با استانداران سراسر کشور قرارداد می‌بندیم تا آنها مبلغ بیاورند و ما هم مبلغی ببریم و بتوانیم در زمینه اشتغال و توسعه اقداماتی را انجام دهیم.
 به‌عنوان‌مثال برای ۵۰۰ روستا قرارداد آبرسانی بستیم، یعنی ما پول را به آبفا که مربوط به سازمان آب و فاضلاب است،‌ دادیم و آنها به روستاها آبرسانی می‌کنند‌ یا در یک مورد دیگر ما تانکر آب خریداری کرده و آن را در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهیم تا در روستاهای موردنیاز توزیع شود، بنابراین همه اقدامات ستاد اجرایی به این صورت است که هزینه از ماست اما درنهایت این اقدامات برای کمک به دولت و نظام است.
ما در حال حاضر در سیستان و بلوچستان به دلیل کرونا بیمارستان سیار ایجاد کرده و به داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی ماسک داده‌ایم اما خودمان توزیع آن را انجام نمی‌دهیم بلکه به وزارت بهداشت می‌سپاریم و همه این اقدامات در راستای کمک به دولت است.
با توجه به جایگاه خوب اجتماعی ستاد اجرایی به‌ویژه پس از کرونا و جایگاه حاکمیتی این ستاد، ارزیابی شما از امکان تجمیع چنین ظرفیتی در قالب یک قرارگاه معیشتی به‌صورت هم گرایانه با دیگر نهادها چیست؟
در حال حاضر یک نهاد چابک هستیم که می‌توانیم در یک روز تصمیم بگیریم ۲۰میلیارد تومان کمک معیشتی و بهداشتی به سیستان و بلوچستان داشته باشیم اما اگر بخواهیم این اقدامات را در کنار بهزیستی یا هلال‌احمر انجام دهیم، نه‌تنها حرکت ما کند می‌شود بلکه چابکی ما را نیز کم خواهد کرد لذا باید مراقب باشیم فرآیند تصمیم‌گیری سخت نشود.
 این شاکله به‌صورت یک امر فرا قوه‌ای چقدر می‌تواند در دولت جدید کمک‌کار تأمین معیشت باشد؟
در حال حاضر همین‌گونه است،چراکه هرگاه وزارت بهداشت،‌ بهزیستی، آموزش‌وپرورش و وزارت علوم درخواست داشته باشند، ما آن را پیگیری کرده و انجام می‌دهیم کما این‌که هم‌اکنون در ۱۸نقطه کشور برای دانشجویان خوابگاه ساختیم.
 مسأله این است تا زمانی‌که درخواست نشود، شما ورود نمی‌کنید اما ایجاد قرارگاه به معنای پیش‌دستی قبل از ایجاد مشکل و بحران است.
دلیل این موضوع آن است که تشخیص ضرورت این موضوعات به عهده آنهاست اما در جریاناتی مانند سیل و زلزله وضعیت فرق می‌کند.
 در جنگ اقتصادی فعلی وزارت خزانه‌داری آمریکا در این کشور محوریت دارد اما به نظر می‌رسد در ایران جای چنین اتاق هماهنگی اقتصادی خالی است، چگونه می‌توان این خلأ را با نهادهای غیردولتی پر کرد؟
در وضعیت فعلی ما در کنار دولت و نظام هستیم و هدف ما هم قطعا حل مشکلات کشور است.