سناریوی آمریکا برای ناامن کردن ایران را به‌تصویر کشیدیم

احمد معظمی:

سناریوی آمریکا برای ناامن کردن ایران را به‌تصویر کشیدیم


احمد معظمی، کارگردان سریال امنیتی پربیننده تلویزیون به جام‌جم گفت: خط اصلی قصه‌ «خانه امن» سناریوی آمریکا برای ناامنی خانه امن ما، ایران است.
معظمی که این شب‌ها سریالش روی آنتن شبکه آی‌فیلم است، افزود: موضوع اصلی این سریال واکاوی تروریست علیه ایران است؛ تروریست‌هایی که علیه ایران با ایدئو‌لوژی‌های مختلف سازماندهی می‌شوند اما سرمنشأ آنها مشترک است.
کارگردان سه‌گانه «سارق روح»، «خانه امن» و «ترور خاموش» با بیان این‌که در سریال سارق روح به فرقه‌ها و حواشی آن پرداختم و در ترور خاموش به مساله مواد مخدر و مافیای آن، ادامه داد: در خانه امن بر موضوع داعش و شست‌و‌شوی مغزی و درگیری نیروهای امنیتی با آنها متمرکز شدیم. همه این قصه‌ها حول محور مشترک امنیت می‌چرخد و دغدغه امنیت را که یک دغدغه ملی است، در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار داده است. بر این اساس، این سه سریال را سه‌گانه‌ای درباره امنیت می‌دانم.
معظمی افزود: یادم می‌آید زمانی که سارق روح تصویربرداری می‌شد، خانه امن مطرح بود و رفته‌رفته با پررنگ‌شدن بحث تروریسم در منطقه و اتفاقات مختلف، داستان این سریال، دستخوش مسائل دیگری هم شد. طرح خانه امن آن زمان شکل گرفت و توسط حسین تراب‌نژاد به مرحله نگارش درآمد.
او با اشاره به این‌که ژانر جاسوسی - امنیتی اصولا برای مردم جذاب است؛ خصوصا که صحنه‌های اکشن داشته باشد، گفت: در خانه امن نه صرفا با یک فیلمنامه به معنای متعارف و دراماتیک ماجرا، که با یک پژوهش هم مواجهیم. مرتضی اصفهانی روی طرح اولیه فیلمنامه دو تا 5/2سال تحقیق و پژوهش کرد. در این سریال اطلاعات به‌روز و دقیق است. تقریبا ۸۰درصد کلیت قصه‌ها بر اساس پرونده‌های واقعی و جزئیاتش تخیلات نویسنده بوده است.
کارگردان خانه امن اظهار کرد: موضوع اصلی این سریال واکاوی تروریست علیه ایران است، تروریست‌هایی که علیه ایران با ایدئو‌لوژی‌های مختلف سازماندهی می‌شوند؛ اما سر منشا آنها مشترک است که در خانه امن این سرمنشأ را فردی به نام کامران قرار دادیم.
معظمی افزود: در این سریال از یک اجماع نامبارک علیه مردم ایران مطلع می‌شوید. به عبارت دیگر، این سریال به تهدیدات داعش و حمایت کشورهای غربی و کمک‌های مالی منطقه‌ای به این گروه تروریستی می‌پردازد. خانه امن امنیتی و جاسوسی است و خط اصلی قصه‌اش سناریوی آمریکا برای ناامنی خانه امن ما، ایران است. همان طرح آمریکایی‌ - عربی که در حقیقت برای ناامن‌کردن ایران در دستورکارشان قرار داده شده و جزو اهداف شوم‌شان بود.
او با بیان این‌که خانه امن سریالی پربازیگر و پرلوکیشن است و به‌شدت میزانسن‌های سختی دارد، ابراز کرد: با قصه‌ای پر از برخورد و اکشن و اتفاق مواجهیم، نه یک سریال آپارتمانی و در فضای بسته. سریالی که برای ساخت سکانس‌های آن نیازمند مشورت و همکاری نزدیک با نویسنده و طراح صحنه بودیم.
کارگردان خانه امن تصریح کرد: به ‌جرات می‌گویم ساخت این سریال خیلی سخت‌تر از دو سریال قبلی بود. روزانه صدها بازیگر جلوی دوربینش می‌رفتند و کار آپارتمانی نبود که ۱۰ بازیگر اصلی و چند بازیگر فرعی داشته باشد. لوکیشن‌ها به‌شدت زیاد بودند و مخاطب موقعیت‌های فراوانی می‌بیند. در روز چندین‌بار لوکیشن‌هایمان را تغییر می‌دادیم و این، کار را به‌مراتب سخت‌تر می‌کرد که لطف خدا، حضور بازیگران و تیم فنی حرفه‌ای به پیشبرد کار و هموار شدن این دشواری‌ها کمک کرد.