یک تابستان به تماشای یک ایران

معاونت استان‌ها برنامه‌های بسیاری را برای تابستان تهیه کرده است

یک تابستان به تماشای یک ایران

هزاران ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی، موسیقی و محتوای اختصاصی فضای مجازی، توسط مراکز استانی صدا و سیما برای تابستان 1400 تدارک دیده شده است.
معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما و 33 مرکز استانی، اهداف، راهبردها و اقدامات گسترده‌ای را برای فصل تابستان و بهینه‌سازی استفاده از اوقات فراغت، برای اقشار مختلف به‌ویژه دانش‌آموزان و گروه سنی نوجوان و جوان اندیشیده و با طراحی برنامه‌های گوناگون، نقش موثری در این حوزه دارند.
معاونت امور استان‌ها با راهبری 81 شبکه رادیویی و تلویزیونی و با هدف ایجاد فضایی آموزنده، شاد، سرگرم‌کننده و امیدبخش، تدارک خوبی برای تابستان 1400 دیده است، این برنامه‌ها در چند محور اصلی ایده‌پردازی و تولید شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به مساله «مهارت‌آموزی» اشاره کرد، همچنین طنز و سرگرمی، استفاده از ظرفیت موسیقی بومی و محلی، توجه به ورزش همگانی و فرهنگسازی در مورد تفریحات سالم در شرایط شیوع کرونا، از مهم‌ترین محورها و راهبردهای معاونت استان‌ها در این زمینه بوده‌اند.
در حوزه تولید، تامین و پخش سیما، شبکه‌های استانی با برنامه‌های ویژه نوجوان، 23 عنوان برنامه جوان با محوریت افزایش نشاط، خودباوری و امیدآفرینی، 90 عنوان فیلم سینمایی، 15 مجموعه تلویزیونی، 50 مجموعه پویانمایی و عروسکی، 50 مجموعه مستند به مدت 20 هزار دقیقه و همچنین برنامه‌های معارفی با موضوع مهدویت و انتظار و معرفی کتاب و سایت‌های متنوع در زمینه مهدویت و انتظار، به استقبال فصل تابستان رفته‌اند.
همچنین 10 هزار دقیقه فیلم سینمایی برای پخش از شبکه‌های استانی تامین شده و دیگر برنامه‌ها نیز شامل 2500 دقیقه انیمیشن، 3600دقیقه سریال و 4600 دقیقه مستند، 11 عنوان تله‌فیلم با مدت زمان 950دقیقه (بچه‌های آهن، 27 برج، هدیه و...)، دو عنوان سریال جدید (یول از ونو و مهربانو) در 39قسمت و 1667 دقیقه، سه عنوان برنامه عروسکی در 104 دقیقه و با مدت زمان 5200دقیقه، 52 عنوان مستند در 136 قسمت و با مدت زمان 5440 دقیقه و 70 عنوان ویژه‌برنامه در 1913 قسمت و با مدت زمان 66 هزار و 985دقیقه، خواهد بود.
بر این اساس ویژه‌برنامه‌های تابستانی سال جاری نسبت به سال گذشته، با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو بوده به طوری که در تابستان 1400، 2250 ساعت برنامه روی آنتن می‌رود، ولی این رقم در سال گذشته 1955 ساعت بوده است.
 رادیوهای استانی هم در این بین برنامه‌های گوناگونی تدارک دیده‌اند که با محورهای مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. یکی از بخش‌های مهم در حوزه صدای استان‌ها، شبکه رادیویی زیارت است که برنامه‌هایش با استقبال گسترده در سراسر کشور روبه‌رو است. برنامه‌های رادیو زیارت بر مساله آموزش خانواده‌ها در راستای پربارتر شدن اوقات فراغت فرزندان، تمرکز ویژه‌ای داشته و بر همین اساس برنامه «صحن زندگی» با شعار خانواده امام‌محور در ایام تابستان روی آنتن این شبکه می‌رود.
از دیگر بخش‌های مهم فعالیت مراکز استانی صدا و سیما، باید به فضای مجازی و صبحات اختصاصی مراکز در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی اشاره کرد.
مراکز استان‌ها برای فصل تابستان و با محوریت تولیدات فضای مجازی، 600 اثر مستقل و مکملی براساس مناسبت‌های فصل تابستان تدارک دیده‌اند، همچنین 60قطعه با بهره‌گیری از برندهای اختصاصی مراکز در فضای مجازی و در قالب‌های انیمیشن، عروسکی، استندآپ و... تولید شده است.
تولید 90 برنامه با محتوای آموزشی برای خانواده‌ها و کودکان در قالب اینفوگرافیک، پوستر و عکس‌نوشت، 60 برنامه با موضوع راه‌های درست گذران اوقات فراغت، 30قطعه با محوریت سواد رسانه‌ای و سواد بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان و نوجوانان، 90 اینفوگرافیک با رویکرد زندگی سالم در شرایط کرونا (سلامت جسم و روان)، تولید و تامین 300 برنامه از نقاط دیدنی و گردشگری استان‌ها در قالب تایم‌لپس، تولید 20 قطعه با محتوای جذاب علمی برای دانش‌آموزان و تولید و تامین 500 قطعه کوتاه با استفاده از ظرفیت فرهنگ عامه (موسیقی، سبک زندگی و آداب و رسوم محلی)، از دیگر اقدامات مراکز استانی رسانه ملی در فضای مجازی هستند.
همچنین 14 قطعه موسیقی جدید برای پخش در تابستان 1400، توسط مراکز تولید شده است.