آخرین صعود

جزئیات مرگ 2 کوهنورد حرفه‌ای در علم‌کوه

آخرین صعود

حامد شاه‌حسینی و عباس‌کلهر دو کوهنورد عضو باشگاه توچال تهران، قرار بود روز سه‌شنبه هفته گذشته با هم به قله علم‌کوه در استان مازندران صعود کنند و بعد جشن بگیرند اما روح‌شان هم خبر نداشت این آخرین باری است که با کوه دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی‌که امدادگران تلاش می‌کردند هر دو را نجات دهند اما شدت سرما و تخلیه انرژی بدن، جان هر دو را گرفت. پس از بهترشدن شرایط جوی، پیکرهای هر دو کوهنورد قرار است توسط امدادگران به پایین انتقال داده شود. از چند روز پیش که خبر گرفتارشدن آنان در قله علم‌کوه و برف و کولاک شدید منتشر شد، امدادگران فدراسیون کوهنوردی و امدادگران هلال احمر برای نجاتشان به تکاپو افتادند. هم شاه‌حسینی و هم کلهر به نجات پیدا کردن امید زیادی داشتند و منتظر رسیدن کمک بودند اما تقدیر برای‌شان سرنوشت دیگری رقم زده بود.

 حمید مساعدیان، مدیر مسوول انجمن پزشکی کوهستان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم در مورد جزئیات حادثه رخ‌داده برای دو کوهنورد گفت: «هر دو عضو باشگاه توچال تهران بودند و روز سه‌شنبه در قالب یک برنامه دوستانه دو نفره به قله علم‌کوه از مسیر گرده آلمان صعود کردند اما متاسفانه به علت سرما و باد شدیدی که در منطقه وجود داشت، برنامه بازگشت به تعویق افتاد و باعث شد تا از امدادگران درخواست کمک کنند. روز چهارشنبه و با توجه به شرایط هوایی موجود، تصمیم گرفتیم تیم امداد را تشکیل دهیم و برای این کار لازم بود از کوهنوردان حرفه‌ای و باتجربه استفاده کنیم تا با حداقل مشکل به دو کوهنورد گرفتار دسترسی
پیدا کنند اما متاسفانه روز چهارشنبه هفته گذشته موفق نشدیم برای نجات آنها تیم اعزام کنیم. به ناچار روز پنجشنبه و با اولین پرواز از طریق جمعیت هلال احمر، تیمی تخصصی و حرفه‌ای به محل اعزام کردیم. » سرمای منفی 20 درجه در منطقه همراه با وزش باد شدید و بارش برف و کولاک، شرایط بسیار طاقت‌فرسایی برای دو کوهنورد ایجاد کرده بود و هر لحظه شرایط بدنی‌شان رو به تحلیل می‌رفت. یک تیم سه‌نفره از فدراسیون کوهنوردی به محل حادثه اعزام شدند. مساعدیان ادامه داد: «با جوانمردی خلبان هلال‌احمر، امدادگران در ارتفاع 4600 متری و در نزدیک‌ترین نقطه‌ای که امکان داشت به دو کوهنورد دسترسی داشته باشند، فرود آمدند. تیم سه‌نفره، صعود به قله علم‌کوه را آغاز کردند و زمانی به آنها رسیدند که متاسفانه یکی از کوهنوردان به دلیل خستگی و تخلیه انرژی، سرما و وزش بادی که در منطقه وجود داشت، فوت شده بود. در ادامه، گروه اقدام به نجات نفر دوم کرد اما او نیز دچار هایپوترمی و تخلیه انرژی شده بود که ظهر پنجشنبه 23 دی  متوجه شدیم نفر دوم نیز جان خود را از دست داده است. »
محمد حسین کبادی، مدیرکل پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر در تشریح عملیات هلال احمر برای نجات دو کوهنورد به جام‌جم گفت: «با توجه به شرایط ناپایدار جوی و وزش باد، امکان اعزام بالگرد به محل دقیق دو کوهنورد وجود نداشت و به همین علت، بلافاصله تیمی شش نفره از مربیان و دیواره‌نوردان فدراسیون کوهنوردی و امدادگران هلال احمر تشکیل شد تا برای کمک به دو کوهنورد اقدام کنند. در شرایطی که سرعت وزش باد 50 کیلومتر در ساعت بود، بالگرد در فرصتی طلایی موفق شد تیم و تجهیزات را در کنار پناهگاه خرسان تخلیه کند. بعد از ایجاد کارگاه‌های ثابت و با توجه سرمای شدید 20 تا 30 درجه زیر صفر، امدادگران متوجه شدند حامد شاه‌حسینی جانش را از دست داده و عباس کلهر نیز دچار سرمازدگی و عوارض ناشی از آن است. اقدامات حیاتی و حمایتی امدادگران چندان موثر واقع نشد و کلهر نیز به دوست همنوردش پیوست. با توجه به شرایط ناپایدار جوی و بارش‌هایی که از چند روز گذشته آغاز شده است، در حال حاضر تیم شش نفره قادر به برگشت نیستند اما به گفته کبادی، تمام امکانات، مواد غذایی و تجهیزات در اختیار گروه شش نفره است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و مردم نباید به برخی جوسازی‌ها در فضای مجازی توجه کنند. ضمن این‌که نیازی نیست هیچ گروه کوهنوردی برای کمک به امدادگران اعلام آمادگی کند. پیکر دو کوهنورد نیز ثابت‌سازی شده‌اند تا پس از پایدارشدن شرایط جوی و بهبود اوضاع به پایین منتقل شوند.