کول‌تگ در خطوط تولید محصولات‌غذایی

کول‌تگ در خطوط تولید محصولات‌غذایی

شرایط حمل برخی محصولات غذایی مایع مانند شیر خام به‌شدت به کنترل دما نیاز دارد. شیر خام از مستعدترین محیط‌ها برای رشد باکتری‌ها به شمار می‌رود و در فرآیند انتقال از دامداری به کارخانه تولید لبنیات، حتی در صورتی که شرایط انتقال رعایت شود تعداد باکتری‌های موجود در آن 10هزار برابر افزایش می‌یابد. در این حالت اگر اختلالی در فرآیند انتقال وجود داشته‌باشد، میزان باکتری‌ها به مراتب بیشتر شده و امکان فساد شیر وجود خواهدداشت. گروه محصولات کول‌تگ انواع دیگری مانند کول‌تگ توپی (Cool Tag Ball) نیز دارد که به‌شکل یک توپ کوچک تولید می‌شود و با غوطه‌ورماندن در مایعات، به‌طور اختصاصی برای پایش شرایط دمایی آنها به‌کار می‌رود.
در کنار این محصولات، شرکت دانش‌بنیان فراپایش امین به تولید محصولی برای پایش فرآیندهای حرارتی در خط تولید محصولاتی که نیاز به پروتکل‌های خاص کنترل دما هستند نیز اقدام کرده‌است. کول‌تگ پراسس
 (Cool Tag Process) نوعی ثبت‌کننده داده دمایی در شرایط سخت محیطی است که با ابعاد کوچک و جنس بدنه استیل، تحمل بالایی در برابر شرایط سخت محیطی دارد.
این محصول امکان کاربری در گستره وسیعی از دماهای محیطی از منفی40 تا مثبت 125 درجه سانتی‌گراد را دارد و حافظه 32هزار نقطه‌ای برای ثبت داده‌های محیط را خواهدداشت؛ به همین دلیل کارایی گسترده‌ای در کنترل فرآیندهای حرارتی مانند پاستوریزاسیون در خط تولید محصولات دارد.
از آنجا که کول‌تگ پراسس ابعادی بسیار کوچک دارد، به‌راحتی در خط تولید همراه محصولات وارد فرآیند‌های حرارتی خواهدشد و برخلاف محصولاتی که پیش از این برای پایش فرآیندهای حرارتی خط تولید استفاده می‌شدند که به‌دلیل ابعاد بزرگ نیاز به توقف خط تولید و سوارشدن
بر ریل خط تولید را داشتند، کاربری بسیار ساده‌تری دارد و حتی می‌تواند در داخل بسته‌بندی محصول مانند قوطی یا بطری قرار بگیرد تا داده‌های دقیق‌تری از شرایط دمایی محصول داخل بسته‌بندی را جمع‌آوری کند. محصول مشابهی که در حال‌حاضر در شرکت‌های تولیدی در حال استفاده است، محصولی قدیمی از شرکتی آلمانی است که قیمت کنونی آن چند ده هزار یوروست؛ این در حالی است که کول‌تگ پراسس با قیمتی معادل 650 یورو با پیشرفته‌ترین فناوری ثبت‌کننده داده‌های خط تولید فروخته می‌شود.