مرور و عبور

مرور و عبور

قیمت سمند، خیلی هم مناسب است!
لابه‌لای خبرهای اقتصادی هم می‌شود خبرهای جالبی دید. جذابیت این خبرها شاید در زمان خودش به چشم نیاید اما با گذشت دو دهه این خبرها از صفحه بیرون می‌زند. به‌عنوان مثال نقل‌قولی از مدیرمرکز تحقیقات ایران‌خودرو در آن سال وجود دارد که می‌گوید: «قیمت خودروی سمند که حدود 12میلیون است خیلی مناسب است!» قصه کیفیت و قیمت خودروهای وطنی محدود به این سالها نیست و سر دراز دارد.


پایان تصویربرداری «شب ‌دهم»
گزارش اصلی صفحه رسانه مربوط به خبر پایان تصویربرداری مجموعه «شب‌دهم» است. آن روزها کسی نمی‌دانست این سریال به یکی از پربیننده‌ترین و موفق‌ترین سریال‌های تلویزونی تبدیل خواهد شد اما شد و حالا شب‌دهم به یک خاطره تصویری جمعی
دو نسل از جامعه ایرانی تبدیل شده است؛ سریالی که اغراق نیست اگر بگوییم در همه این سال‌ها مشابهش نیامده است.


مانور آمریکا برای تهاجم به عراق
20سال پیش در چنین روزی هم حرف، حرف جنگ بوده است. تیتر یک روزنامه جام‌جم 8اسفند1380 به نقل از گزارش الاوسط خبر داده که آمریکا به همراه 14کشور دیگر، هفته آینده رزمایش مشترک نظامی برگزار خواهد کرد. سرنوشت این رزمایش‌ها و جوسازی‌ها حالا پس از دو دهه عیان و آشکار است.


پسری بالای پل
رسم منسوخ شده‌ای در روزنامه‌های آن سالها وجود داشت که امروز کمی عجیب به نظر می‌رسد. نمونه‌اش را می‌شود در صفحه فرهنگی روزنامه جام‌جم 8اسفند‌1380 دید. در این صفحه داستان کوتاهی به نام «پسری روی پل» نوشته مهدی خلیلی به چاپ رسیده است؛ سنتی که معمولا مناسب مجلات و ماهنامه‌ها بوده اما در روزنامه‌های آن سالها هنوز رایج بوده است.



لورکوزن برای تلافی می‌آید
اغراق نیست اگر بگوییم فوتبال یکی از آن دسته مواردی است که با گذشت زمان اصلا از جذابیتش کاسته نشده است. صفحه ورزش روزنامه 20سال پیش نوید یک بازی جذاب را در سری مسابقات لیگ قهرمانان اروپا می‌دهد که قرار بوده آن شب یوونتوس و لورکوزن به مصاف هم بروند؛ البته با این پیشفرض که یوونتوس هنوز بازیکنان جذابی مثل دل‌پیه‌رو را در ترکیب دارد.



هنرمندی که خندید و خنداند
به گواه روزنامه آن سالها حالا 20سال از مرگ غلامحسین بهمنیار، بازیگر و صداپیشه و طنزپرداز می‌گذرد. مطلب اصلی صفحه فرهنگی آن سالها مروری است بر زندگی او که در بیش از 140فیلم، تئاتر و نمایشنامه رادیویی ایفای نقش کرده بود.