ابتکار در محصولات الکترونیک

ابتکار در محصولات الکترونیک

هر هفته در این ستون دو سه نمونه از تازه‌ترین محصولات فناورانه که خلاقیت در تولید آنها نقش محوری داشته است را معرفی می‌کنیم. رانندگی از راه دور

خودروسازان سال‌هاست برای دست یافتن به هوای پاک به تولید خودروهای برقی روی آورده‌اند. از طرفی کامیون‌‌های باری دیزلی تقریبا مسؤول انتشار 7درصد از انتشار کل کربن دنیا هستند. به همین دلیل شرکت حمل‌ونقل اینرید (Einride) در سوئد، نوع جدیدی از وسیله نقلیه تمام‌الکتریکی و خودران را تولید کرده‌است.  این کامیون می‌تواند باری معادل ۱۵هزار و ۹۰۰کیلوگرم حمل کند. این وسیله نقلیه‌برقی بیش از ۹۰درصد کربن کمتری نسبت به کامیون‌های باری بزرگ و معمولی به محیط‌‌زیست منتشر می‌کند. این کامیون باری برقی و خودران نه‌تنها صندلی راننده بلکه فرمان هم ندارد و به‌تنهایی و بدون کمک راننده حرکت می‌کند. البته یک سامانه نظارت از راه دور مبتنی بر ابر هم از دور این کامیون‌ را زیر نظر دارد و در صورت لزوم به اپراتورهای انسانی اجازه می‌دهد کنترل کامیون را از راه دور به دست بگیرند.  رابرت فلک، بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت حمل‌ونقل می‌گوید: «این کامیون‌ها نسل بعدی کامیون‌های حمل‌ونقل هستند که می‌توانند از آلودگی بیشتر هوا پیشگیری کنند.» گفتنی است این کامیون‌های سفید و شیک، پیش از این در جاده‌های سوئد آزمایش شده‌اند.
 دوربینی ساده با امکاناتی پیشرفته

اخیرا مبتکری، دوربینی بسیار ساده و با استفاده از کاغذ سنگ ساخته است که سازگار با محیط‌زیست و بسیار فریبنده است. کاغذ سنگ با نام کاغذ معدنی، مرمر و معدنی غنی‌شده هم شناخته می‌شود.  این دوربین کاغذی که با باتری کار می‌کند به نظر یک دوربین فیلمبرداری می‌رسد اما در اصل نوعی دوربین دیجیتال است که می‌تواند حدود ۳۲گیگابایت عکس را در یک کارت حافظه اس‌دی ذخیره کند که بسیار هوشمندانه در این دوربین کار گذاشته شده‌است. کاربران این دوربین بسیار ساده، می‌توانند بدنه الکترونیکی آن را با استفاده از جلدهای قابل تعویض که طرح‌های الهام گرفته از هنر پاپ دارند، مطابق میل خود تزیین کنند. در ضمن انواع متفاوتی از لنزها برای این دوربین در دسترس است که کاربران به دلخواه می‌توانند آنها را بخرند.  این دوربین با کمک چهار فیلتر متمایز (سپیداجی (قهوه‌ای مایل به سرخ)، سیاه و سفید، آبی و معمولی) می‌تواند عکس‌هایی با کیفیتی شبیه به فیلم اما ارزان‌قیمت و بدون تاثیر منفی بر محیط‌زیست بگیرد.
تشخیص بیماری‌ قلبی با سونوگرافی

با استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی قلب می‌توان بیماری‌هایی مانند بیماری رماتیسم قلبی را تشخیص داد که سالانه یک میلیون و 400هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد اما بسیاری از کشورهای فقیر دستگاه‌های فراصوت و تکنیسین‌های آموزش‌دیده برای استفاده از آنها را ندارند. 
به‌تازگی نرم‌افزار یادگیری ماشین کپشن اِی‌آی (Caption AI) تولید شده‌است که می‌تواند در تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی کمک کند. محققان نوعی ابزار سونوگرافی دستی تولید کرده‌اند که با استفاده از نرم‌افزار یادگیری ماشین کپشن اِی‌آی می‌توان تولید نسل جدیدی از دستگاه‌های سونوگرافی را متصور شد. این ابزار به پزشکان کمک می‌کند به‌سرعت و بی‌دردسر بیماری‌های قلبی را تشخیص دهند. / منبع: Time