پیش‌نویسی در حوزه توافق هسته‌ای وجود ندارد

نوش‌آبادی به جام‌جم خبر داد

پیش‌نویسی در حوزه توافق هسته‌ای وجود ندارد

حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به انتشار برخی اظهارات مبنی بر دسترسی برخی نمایندگان به متن 27 صفحه‌ای پیش‌نویس مذاکرات هسته‌ای در وین به خبرنگار جام‌جم گفت: تا زمانی که سند مورد توافق هسته‌ای به صورت رسمی به امضای طرفین برجام نرسد و محتوای آن در دسترس عموم قرار نگیرد هرگونه پیشداوری و قضاوت‌های شتابزده در مورد محتوای مذاکرات و موضوعات مورد توافق هیچ اعتباری ندارد.
وی با بیان این‌که مذاکرات هسته‌ای هنوز به نقطه پایان نرسیده و همچنان بحث بررسی برخی از موضوعات ادامه دارد خاطرنشان کرد: مساله اصلی متنی است که به‌واسطه توافق نهایی طرفین گفت‌وگو در این بین حاصل خواهد شد. به عبارت دیگر هنوز نهایی شدن گفت‌وگوهای وین اعلام نشده تا در پی آن متنی به‌عنوان پیش‌نویس تهیه شود و پیرامون بندهای آن توافقی حاصل شود.
نماینده ورامین در مجلس یازدهم با اشاره به برخی اظهارنظرها و قضاوت‌هایی که از سوی برخی پیرامون نتیجه مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌شود، تصریح کرد: این ادعاها، کاملا مبتنی بر پیشداوری است و چون براساس مدعای این افراد بحث بر سر رعایت نشدن خطوط قرمز نظام و عدول از محورهای اصلی مطابق با نظر رهبری است. در حالی که هنوز مذاکرات در جریان است چگونه می‌توان قضاوت کرد که آیا خطوط قرمزی رعایت نشده یا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در جریان گفت‌وگوها پا را فراتر از محورهای اصلی مورد توافق ارکان نظام گذاشته و از آن عدول کرده است.
نوش‌آبادی تاکید کرد: باید منتظر بود و دید که در نهایت مذاکرات هسته‌ای چه سرنوشتی را پیدا می‌کند و متن اصلی چه زمانی منتشر می‌شود و بعد از انتشار توافق اصلی می‌توان بررسی کرد که آیا مفاد مورد توافق اعضای برجام خطوط قرمز نظام را نادیده گرفته یا خیر؟ بنابراین در شرایط فعلی و با توجه به روند مذاکرات شایسته‌ای نیست درباره محتوایی که هنوز منتشر نشده قضاوت و داوری صورت گیرد.وی در عین حال خاطرنشان کرد که تاکید روی اصول و چارچوب‌های اساسی نظام پیرامون مساله هسته‌ای و عدول نکردن از آن محورها به‌عنوان یادآوری و تذکر اقدامی ارزنده است اما اصرار بر انتشار محتوایی که اساسا وجود خارجی ندارد مقرون به صواب و درستی نیست.
نوش‌آبادی اضافه کرد: هیچ پیش‌نویسی به عنوان توافق هسته‌ای تاکنون در اختیار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار نگرفته است و ما به عنوان اعضای کمیسیون گاهی تعجب می‌کنیم که اطلاعات و محتوای مورد ادعای دوستان از کجا به دست آنها رسیده است. چون اولین جایی که باید بحث به صورت تخصصی پیرامونی موضوعات هسته‌ای مطرح شود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است. چطور می‌شود که اعضای غیر کمیسیون ادعا می‌کنند که به اسنادی پیرامونی مذاکرات هسته‌ای دسترسی پیدا کرده‌اند. به‌طور قطع می‌توان گفت که بعید است اعضای تیم مذاکره‌کننده این اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهند و حتی اگر فرضا این محتوای مورد ادعا در اختیارشان قرار گیرد باید گفت که این مساله تضعیف جایگاه مجلس محسوب می‌شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که مجلس همچنان روی چارچوب‌ها و مقرراتی که پیش از این وضع شده بود اصرار دارد گفت: ما حدودی را برای تیم مذاکراه‌کننده جمهوری اسلامی ایران در وین مشخص کردیم و آنها در مسیر گفت‌و‌گو ملزم به رعایت قواعد قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها هستند. البته دولت سیزدهم مورد اعتماد است و تیم مذاکره‌کننده هم مورد وثوق رهبری و مجلس است و بنابراین امید داریم نتیجه مذاکرات هسته‌ای به نفع جامعه و کشور ایران باشد و توافق به سمتی پیش برود که منافع ملت حفظ شود.
وی با اشاره به این‌که ماهیت مذاکرات در عرصه بین‌المللی گفت‌و‌گو و چانه‌زنی برای رسیدن به منافع حداکثری و احساس برد است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات به سمتی پیش رود که یک طرف احساس برد و یک طرف احساس باخت کند. تدوام گفت‌و‌گوهای هسته‌ای به این معناست که مسیر مذاکرات به نتیجه‌ای منتهی شود که هر کدام از طرفین احساس کسب منفعت کنند.