فعالان صنایع‌دستی، زیر فشار مضاعف

فعالان صنایع‌دستی، زیر فشار مضاعف

دولت در اقدامی عجیب و بی‌سابقه حمایت حامل‌های انرژی‌( گاز) در حوزه صنایع‌دستی را در بودجه امسال(۱۴۰۱) حذف کرد، به این ترتیب صنعتگران و هنرمندان افزون بر مشکلات قیمت بالای موادخام اولیه، با افزایش قیمت گاز هم مواجه شده‌اند.  در نامه مجید چگینی، معاون وزیر نفت به پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی که نام وی را به‌جای خانم، آقا خطاب داده و کاملا مشخص است اصلا این دو نفر گفت‌وگویی در خصوص حامل‌های انرژی با هم نداشته‌اند و حتی یکدیگر را نمی‌شناسند، آمده‌است: بازگشت به نامه... تاریخ ۹ فروردین ۱۴۰۱ در خصوص تعرفه گاز طبیعی صنایع‌دستی با توجه به جزء ۲ بند (م) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تعرفه گاز طبیعی تاسیسات گردشگری، صنایع‌دستی، آب درمانی و هتل‌ها از ابتدای سال‌جاری مشابه تعرفه بخش تجاری (۱۴۹۵ ریال) بوده و از شمول تعرفه صنعتی خارج شده‌اند. در ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی و تبصره ۲ ماده ۲ قانون حمایت از آنها، بر این موضوع تاکید شده‌است: دارندگان مجوز فعالیت موضوع قانون مذکور در صورت درخواست خودشان از تمامی تعرفه‌های بخش صنعت در مورد حامل‌های انرژی ( آب، برق و گاز) و تسهیلات بانکی برخوردارند.
از سویی، تقریبا دو دهه است که براساس حمایت وزارت صمت از صنعتگران در حوزه حامل‌های انرژی که به تصویب دولت و مجلس رسیده‌بود، از هنرمندان صنایع‌دستی نیز همانند آن صنعتگران در آن وزارتخانه سپس در سازمان و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و ‌صنایع‌دستی حمایت می‌شد و وزارت‌های نفت و نیرو، حامل‌های انرژی( آب، برق، گاز) صنعتگران صنایع‌دستی را در جهت حمایت از صنایع‌دستی و هنرمندان همانند صنعتگران حساب می‌کردند، نه تجاری. همان‌طور که برای هنرمندان صنایع‌دستی در این خصوص همانند بیمه هر سال بودجه سنواتی دیده می‌شد. به گزارش جام‌جم، هرسال بودجه سال آینده تعیین می‌شود. به همین منظور، معمولا پاییز بودجه‌نویسی انجام و از سوی دولت به مجلس ارسال می‌شود‌. بعد در صحن علنی مجلس به شور و دفاع گذاشته می‌شود و در کمیسیون‌های تخصصی بودجه‌ها و اعتبارات تبدیل، تعدیل و تعیین می‌شود و به کمیسیون تلفیق می‌رود و‌ پس از تایید، مجلس تصویب می‌کند دولت براساس این ردیف اعتباری، اقداماتش برای انجام مورد تایید است.
به نظر می‌رسد معاونت صنایع دستی و وزارتخانه متبوعش امسال در این خصوص اقدام خاصی انجام نداده و‌ در کمیسیون تلفیق از آن دفاع نکرده‌اند که این‌چنین ردیف حامل‌های انرژی صنعتگران در حوزه گاز از بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده و همچون سنوات گذشته در بودجه دیده نشده‌است! حال با توجه به افزایش روزافزون قیمت مواد اولیه و با توجه به حذف سوبسید انرژی دست‌کم در حوزه گاز، عرصه بر صنعتگران تنگ‌تر شده و آنها با گرفتاری‌های جدی‌تری مواجه خواهندشد به‌ویژه آن دسته از هنرمندانی که به کوره نیاز دارند.