نسخه Pdf

خاورمیانه، بهترین جای دنیا  برای رونق کسب و کار

علیرضا یونچی در گفت‌و‌گو با قاب کوچک مطرح کرد

خاورمیانه، بهترین جای دنیا برای رونق کسب و کار

میدون ، برنامه‌ای تلویزیونی به منظور استعدادیابی و ارائه مشاوره به کسب‌وکارهای نوپا به تهیه‌کنندگی محمدحسین هاشمی گلپایگانی و کارگردانی مهران و مهرگان علوی است که دو فصل این برنامه از شبکه سه پخش شده‌است و فصل سوم آن نیز به زودی پخش خواهدشد. علاقه‌مندان شرکت در این برنامه، با ارسال رزومه به سایت میدون می‌توانند کسب و کار نوپای خود را معرفی کنند. در صورتی که فعالیت‌های آنها از استانداردهای لازم برخوردار باشد، برای حضور به برنامه میدون دعوت می‌شوند و با ارائه طرح خود در این برنامه با دو شرکت‌کننده دیگر به رقابت می‌پردازند و پس از داوری و رای مخاطبان به طرح برگزیده برای تبدیل شدن به کار صنعتی، وام اختصاص داده می‌شود. علیرضا یونچی، عضو مجمع واردات و فعال اقتصادی در حوزه واردات و صادرات است که از دوران کودکی راه‌اندازی کسب و کار را به واسطه شغل خانوادگی تجربه کرده‌است، در حال حاضر یکی از داوران برنامه میدون است. این داور برنامه میدون در گفت‌وگویی با «قاب کوچک» به توضیحاتی درباره این برنامه پرداخته‌است. در ادامه مشروح گفت‌وگو با او رامی‌خوانید.

انتخاب داوران در برنامه میدون بر اساس چه ملاک‌هایی صورت گرفت و چطور شد که شما به عنوان داور در برنامه میدون حضور پیدا کردید؟
نگاه و رویکرد سازندگان برنامه میدون بر این اساس بود داورانی انتخاب شوند که در واقع بین افراد بازاری و سنتی و افراد مدرن باشند؛ یعنی افرادی که نیمه مدرن باشند. از دیگر ملاک‌های انتخاب، سن افراد بود و سازندگان این برنامه اصرار داشتند داوران نه خیلی جوان و نه خیلی مسن باشند. یکی دیگر از ملاک‌ها هم این بود داوران افراد تک‌بعدی نباشند؛ یعنی علاوه بر فعالیت و کسب و کاری که دارند کارهای دیگر هم مهارت کافی داشته‌باشند، برای مثال اگر تولیدکننده فرش هستند در حوزه‌های دیگر هم مثل بازرگانی، صادرات و واردات کالا فعالیت داشته‌باشند و به مقرارت و قوانین مربوط به تجارت آشنا باشند. 
در نهایت بعد از گفت‌وگو با سازندگان این برنامه، از بین افرادی که برای داوری نامزد شدند، من به عنوان داور این برنامه انتخاب شدم.

 افراد مدرک‌گرا مثل فایل پی‌دی‌اف هستند
یکی از معیارهای دیگر انتخاب داوران برنامه میدون این بود که سیستماتیک صحبت نکنند؛ زیرا با حرف زدن نمی‌توان به جایی رسید. باید به حرف‌هایی که گفته می‌شود عمل کرد. در کشور ما هستند افرادی که تنها مدرک دارند و شاید دانا باشند اما توانایی انجام کار را ندارند. این افراد مانند یک کتاب هستند که روی طاقچه قرار دارد. شخصی که از دانایی خود استفاده نمی‌کند، با یک کتاب یا فایل پی‌دی‌اف فرقی ندارد. برای همین است که چرخ اقتصاد ما فلج شده‌است؛ زیرا مدرک‌گرایی رواج پیدا کرده‌است.

 انتقال تجربه به افرادی که قصد دارند کسب و کاری راه‌اندازی کنند، یکی از اهداف برنامه میدون بوده‌است. این برنامه چقدر توانسته‌است در این رابطه موفق باشد و کار گروهی را به مخاطبان انتقال دهد؟
من در خانواده‌ای کاسب بزرگ شدم و کار گروهی را در خانواده آموختم و از دوران کودکی وارد فضای کسب و کار شدم. کار گروهی ما در خانواده به این شکل بود که با هم مشورت داشتیم و در ارتباط با موضوعی سوال و جواب مطرح می‌کردیم بدون این‌که قصد استنطاق از هم را داشته‌باشیم. کار گروهی باعث شفاف شدن مسیر می‌شود و نقش مهمی در موفقیت افراد دارد. مساله‌ای که در کشور ما کمتر به آن توجه می‌شود این است که باید از دوران کودکی کار گروهی را آموخت. 
برخی افراد  به دلیل این‌که مغرور و بخیل هستند، علاقه‌ای به کار گروهی ندارند، در حالی که کار گروهی باعث می‌شود فکرها بزرگ شود و نقش مهمی در موفقیت افراد دارد.

 برنامه میدون به مخاطبان شوک وارد می‌کند
 برنامه میدون هم سعی در نشان دادن کار گروهی داشت و این‌که با مشورت و تصمیم‌گیری کسب و کاری موفق را ایجاد کرد. برخی افراد هم به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند از سربازی آمده‌ایم و دنبال کاری هستیم. وقتی از آنها می‌پرسیم چه کاری می‌توانید انجام دهید، می‌گویند می‌توانیم نگهبان شویم اما ما به آنها می‌گویم این کارها اشباع شده‌است و چرا حرفه‌ای را آموزش نمی‌بینند تا وارد کسب و کاری جدید شوند و خودشان بتوانند کارآفرینی کنند. برخی افراد تنبل شده‌اند. به طور مثال مدرک رشته مهندسی مکانیک را دارند اما توانایی ساده‌ترین کار مربوط به رشته مکانیک را ندارند. هدف ما در برنامه میدون این است که این افراد را هوشیار کنیم و به آنها شوک وارد کنیم تا بتوانند کارآفرینی کنند.

 برنامه میدون چه بازتابی در بین مخاطبان تلویزیون داشت و آیا این برنامه توانسته‌است بر مخاطبان تاثیرگذار باشد؟
برخی از برنامه‌های تلویزیون از کارشناس‌هایی دعوت می‌کنند که در حوزه کاری خودشان موفق نیستند. برای مثال شخصی که اضافه وزن دارد نمی‌تواند درباره رژیم غذایی مخاطبان تاثیرگذار باشد یا شخصی که پوستی پر از جوش و کک و مک دارد نباید به عنوان کارشناس زیبایی در برنامه تلویزیون حضور پیدا کند. افراد مختلفی به برنامه میدون پیام می‌دهند و در مورد راه‌اندازی کسب وکارهای مختلف سوال می‌کنند و برنامه میدون سعی دارد به آنها کسب و کارهای موفق را آموزش دهد. برای ضبط یکی از برنامه‌ها با یک چرخ‌دستی به میدونی رفتم تا آموزش فروش چاغاله را به مخاطبان دهم و این‌که کار حلال خجالت ندارد.

 با کت و شلوار و عینک آفتابی نمی‌توان کاسبی کرد
برخی مخاطبان که از ما راهنمایی می‌خواهند حتی بلد نیستند به درستی خود را معرفی کنند و با حروف اختصاری خودشان را معرفی می‌کنند؛ در حالی که اولین قدم برای راه‌اندازی کسب و کار این است که شخص توانایی داشته‌باشد خودش را 
به درستی به دیگران معرفی کند. برخی افراد هم فکر می‌کنند با یک دست کت و شلوار، عینک آفتابی و کیف سامسونت می‌توانند کاسبی کنند و کسب و کار راه بیندازند که این یک اشتباه بزرگ است؛ زیرا تا در حرفه و کاری آدم‌ها شاگردی و کسب تجربه نکنند، نمی‌توانند موفق شوند.

 در سال‌های اخیر شاهد افزایش فرار مغزها از کشور بوده‌ایم و برخی برای کار به خارج کشور مهاجرت کرده‌اند. برنامه میدون چه نقشی در مقابله با فرار مغزها از کشور دارد؟
من به عنوان کسی که تا چند ماه قبل بیش از 40 سال کارت اقامت در اروپا داشته‌ام، باید بگویم بسیاری از افرادی که به کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند به عنوان گارسون یا پادو کار می‌کنند. این کشورها به عنوان یک کارمند، از شما استفاده مادام العمر می‌کنند در حالی که هیچ جای دنیا مثل خاورمیانه نمی‌توان پول درآورد و کسب و کار راه انداخت. برخی از افراد کاسه چه کنم در دست گرفته‌اند و مدام درباره این‌که کار نیست و قیمت‌ها بالاست مدام غر می‌زنند. در حالی که دولت فقط تسهیل‌کننده کارهاست و وظیفه ماست تنبلی را کنار بگذاریم و شغل ایجاد کنیم. برای نمونه شخصی که در رشته کشاورزی فارغ‌التحصیل شده می‌تواند به دنیال درآمدزایی در حوزه گیاهان‌دارویی باشد یا شخصی که در رشته زبان انگلیسی تحصیل کرده‌است کار ترجمه انجام ‌دهد. این روزها بسیاری از «گوگل ترنسلیت» استفاده می‌کنند و کارها راحت شده‌است.

میدون  ‌‌‌‌پر از ایده و انگیزه برای مخاطبان تلویزیون دارد
در یکی از برنامه‌های میدون ما شخصی را معرفی خواهیم کرد که بدون هیچ سوادی توانسته‌است از ضایعات میوه سیب بیش از 40 محصول تولید کنند و سرکه سیب را کیلویی 40 هزار تومان در بازار بفروشد. این شخص شاید سواد نداشته‌باشد اما توانایی این را دارد که با تلاش و کوشش، نهایت استفاده را در همه محصولات به کار بگیرد. برنامه میدون پر از ایده و انگیزه برای مخاطبان تلویزیون است و ما در برنامه‌های بعدی افرادی را که می‌گویند کار نیست و بیکار مانده‌اند، به چالش می‌کشیم و به آنها نشان می‌دهیم کار هست اما باید همت و اراده داشت تا بتوان موفقیت دست پیدا کرد.


معصومه شمسینی غیاثوند - خبرنگار