نسخه Pdf

برنامه‌های  موفق کــارآفــرینی در  دنیا

برنامه‌های موفق کــارآفــرینی در دنیا

«میدون» یک رقابت تلویزیونی استعدادیابی شغلی است که با هدف مشاوره و حمایت از کسب‌‌وکارهای برتر نوپا، طراحی شده و با حضور چهار داور متخصص و فعال در حوزه کسب‌وکار نوین پخش خود را آغاز کرد. در این برنامه سه شرکت‌کننده راه‌یافته به هر قسمت طرح خود را ارائه می‌کنند و کارآفرین برتر انتخاب می‌شود. در پایان هفته (در فصل اول) و ماه (در فصل دوم) با رأی مخاطبان، «کارآفرین‌برگزیده» از میان نفرات برتر برنامه‌ها انتخاب شده و برای تبدیل طرح منتخب به کار صنعتی به برگزیده وام اختصاص داده می‌شود. مینا مهرنوش، حمیدرضا موثقی‌نیا، علیرضا یونچی، حجت‌ا... عبدالملکی و امیر شکوهی‌نیا داوران فصل جدید این برنامه هستند. به بهانه پخش این برنامه از شبکه سه سیما، نگاهی اجمالی به برنامه‌ها، سریال‌ها و محصولات رسانه‌ای خارجی شاخص داشته‌ایم که به نحوی با موضوع کارآفرینی مرتبط بوده‌اند.

دره سیلیکون 
 Silicon Valley  (دره سیلیکون) ساخته‌شده توسط مایک جاج، یک کمدی موفق بوده که منتقدان بسیاری را به تحسین واداشته‌است. سیلیکون‌ولی، رقابت گروهی جوان از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را دنبال می‌کند که در تلاش برای موفقیت در سیلیکون‌ولی هستند. سیلیکون‌ولی، در اصل نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در ۷۰ کیلومتری جنوب‌شرقی سانفرانسیسکو در حومه سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکاست. شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه ‌است.  برنامه تلویزیونی سیلیکون‌ولی با حضور یک گروه بازیگر بزرگ متشکل از توماس میدلتیچ، تی‌جی میلر، کمیل نانجیانی و مارتین استار، برداشتی کمیک از اکوسیستم استارت‌آپی است. این برنامه نشان می‌دهد که علی‌رغم داشتن محصولی که مدعی برتری است و حرفی برای گفتن دارد، تأثیرگذاری در محیط رقابتی سیلیکون‌ولی برای کارآفرینان جدید به چه میزان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. سیلیکون‌ولی دارای 6 فصل با 53قسمت است. فصل ششم که آخرین فصل سریال بود اکتبر 2019 و آخرین قسمت 8 دسامبر 2019 پخش شد. این برنامه از طریق شبکه HBO در ایالات متحده و بریتانیا و شبکه Hot Star هند پخش شد و براساس رتبه‌بندی بیش از 144هزار کاربر، امتیاز 8/5 از 10 را از وبسایت IMDB دریافت کرد. 

کنام اژدهایان
سال 2001 در ژاپن ساخته شد. نسخه‌های محلی این نمایش در بیش از 30 کشور تولید شده اما نسخه بریتانیایی نمایش به‌نام Dragons’ Den است که محبوب‌ترین سریال محسوب می‌شود و سریالی است که الهام‌بخش مارک برنت برای تولید 
Shark Tank بوده است. 
پیش‌فرض نمایش نیز شبیه به Shark Tank است؛ کارآفرینان نوپا ایده‌های خود را به پنج سرمایه‌گذار، معروف به «اژدها» ارائه می‌کنند. سپس کارآفرینان تصمیم می‌گیرند که آیا روی محصول یا خدمتی که به‌تازگی ارائه شده سرمایه‌گذاری کنند یا خیر. هیات سرمایه‌گذاران معمولا شامل کارآفرینان موفقی مانند دبورا میدن، پیتر جونز، دانکن بناتین و تئو پافیتیس است.
این برنامه از طریق شبکه ای.‌بی.اس و نتفلیکس به نمایش درآمد و براساس رتبه‌بندی وبسایت IMDB، امتیاز 7/7 را از بیش از 9500 کاربر دریافت کرد.

استخر کوسه
یک برنامه رئالیتی‌شوی تلویزیونی مرتبط با کسب‌وکار است که در آن کارآفرینان به‌دنبال سرمایه‌گذاری برای پنلی متشکل از پنج سرمایه‌گذار با نام استعاری «کوسه» ارائه‌های تجاری انجام می‌دهند و سپس تصمیم می‌گیرند که آیا در شرکت خود به‌عنوان شرکای تجاری سرمایه‌گذاری کنند یا خیر. این نمایش اولین‌بار 9 آگوست 2009 به‌عنوان فرانچایز آمریکایی در قالب بین‌المللی Dragons' Den به نمایش درآمد.   این برنامه از طریق شبکه ای.‌بی.اس و نتفلیکس به نمایش درآمد و براساس رتبه‌بندی وبسایت IMDB، امتیاز 7/7 را از بیش از 9500 کاربر دریافت کرد.
اعضای باسابقه پنل این نمایش تلویزیونی شامل سرمایه‌گذاران تجاری مانند مارک کوبان، باربارا کورکوران، کوین اولری، دیموند جان، و لوری گرینر هستند. درحالی‌که ریچارد برانسون، اشتون کوچر، ماریا شاراپوا و کریس ساکا همگی به‌عنوان کوسه‌های (سرمایه‌گذاران مهمان) ظاهر شده‌اند.

بهتره با سال تماس بگیری
اگر Breaking Bad را تماشا کرده باشید، ممکن است قبلا با Saul Goodman آشنا شده باشید. Better Call Saul پیش‌درآمدی برای Breaking Bad است و روی شخصیت جیمی مک‌گیل با نام مستعار سائول گودمن تمرکز دارد.  این نمایش شش سال قبل از رویدادهای سریال Breaking Bad اتفاق می‌افتد و تبدیل جیمی مک‌گیل، یک کلاهبردار سابق و وکیلی بی‌اهمیت، به سائول گودمن، وکیلی را نشان می‌دهد که اغلب وکالت جنایتکاران را برعهده می‌گیرد؛ درحالی‌که خودش درگیر دنیای جنایی شهر می‌شود.  باب اودنکرک در نقش اصلی و بازیگران مکمل، متشکل از رئا سیهورن، جاناتان بنکس و جیانکارلو اسپوزیتو، فوق‌العاده عمل کرده است تا این بازی را تبدیل به یک اسپین‌آف شایسته برای Breaking Bad کند.

کسب‌و‌کارهای نوپا
Startup یک مجموعه درام تحت وب است که ظهور GenCoin، یک استارتاپ درخشان و درعین‌حال بحث‌برانگیز ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کند. این مجموعه دارای گروه بازیگری بسیار خوبی است که آدام برودی، ادی گاتگی، اوتمارا ماررو، مارتین فریمن، ران پرلمن، ادیسون تیملین و میرا سوروینو در آن حضور دارند. درحالی‌که فصل اول سریال با واکنش‌های متفاوتی از سوی منتقدان مواجه شد (میزان تایید 33درصدی در Rotten Tomatoes) در طول سال‌ها به آرامی طرفداران وفادار پیدا کرد.

مردان خشمگین
این سریال درام بسیار محبوب، یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های تاریخ تلویزیون را به نمایش گذاشت؛ دان دریپر که توسط جان هام به‌خوبی به تصویر کشیده شد. این نمایش حول آژانس تبلیغاتی تخیلی استرلینگ کوپر در نیویورک در دهه 1960 و زندگی شخصی و حرفه‌ای افرادی که در آنجا کار می‌کنند، می‌چرخد. 
این سریال پس از هفت فصل، سال 2015 به پایان رسید و کل برنامه از طریق نتفلیکس قابل تماشاست. 

امپراتوری
Empire که توسط لی دنیلز و دنی استرانگ ساخته شده، یک سریال درام است که داستان Empire Entertainment، یک شرکت تخیلی موسیقی و سرگرمی هیپ‌هاپ و درامی را روایت می‌کند که در میان اعضای خانواده بنیانگذاران درحالی‌که برای کنترل آن مبارزه می‌کنند می‌گذرد. این سریال شش فصل دارد. فصل ششم و آخرین، 24 سپتامبر 2019 برای اولین بار پخش شد.

میلیاردها
Billions با بازی پل جیاماتی و دامیان لوئیس یک سریال درام درباره سیاست قدرت در دنیای امور مالی نیویورک است. طرح اصلی حول دعواهای حقوقی بین دو شخصیت قدرتمند نیویورک دادستان آمریکایی چاک رودس (جیاماتی) و بابی آکس آکسلرود (لوئیس) پادشاه صندوق سرمایه‌گذاری است. جدا از این‌که این نمایش تلویزیونی، فوق‌العاده سرگرم‌کننده و پرخاصیت بوده، مملو از نقل‌قول‌های روشنگر در مورد تجارت، استارت‌آپ‌ها و رهبری است. یک برنامه تلویزیونی که کارآفرینان باید تماشا کنند.

کابوس‌های آشپزخانه
گوردون رمزی، سرآشپز مشهور، چندین برنامه در تلویزیون داشته اما یکی از این برنامه‌ها،   کابوس‌های بسیار سرگرم‌کننده آشپزخانه است. رمزی در هر قسمت یک هفته را در یک رستوران شکست‌خورده می‌گذراند تا بتواند تجارت خود را احیا کند. نکته حرفه‌ای: قسمت Amy’s Baking Company را ازدست‌ندهید که می‌توانید در اینجا در YouTube تماشا کنید.
 
توپچی‌ها
Ballers یک سریال کمدی ــ درام با بازی دواین راک جانسون است که نقش اسپنسر استراسمور، بازیکن بازنشسته NFL را بازی می‌کند که باید شغل جدید خود را به‌عنوان مدیر مالی سایر بازیکنان NFL دنبال کند. این نمایش مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و نسخه NFL نمایش Entourage نامیده شد. عملکرد دواین جانسون، به‌ویژه، توسط منتقدان و طرفداران تحسین شده است. این سریال، دارای پنج فصل با مجموع 47قسمت است. فصل پنجم و آخرین سریال در 25 آگوست 2019 به نمایش درآمد.

پول کثیف
سریال تلویزیونی پول کثیف، داستان‌های کلاهبرداری و فساد شرکتی را مستند می‌کند. این مجموعه دارای شش قسمت یک‌ساعته است که هر قسمت روی یک نمونه از فساد شرکت‌ها تمرکز دارد.  هر فصل این سریال، دارای شش قسمت است و آخرین فصل، فصل دوم سریال، 11 مارس 2020 پخش شد.

مری، ملکه فروشگاه
 Mary Queen of Shops یک نمایش تجاری مرتبط با خرده‌فروشی توسط مری پورتاس، مشاور خرده‌فروشی بریتانیایی بسیار موفق است. در هر قسمت، پورتاس مسیر خود را در سراسر بریتانیا عیب‌یابی می‌کند تا به چرخیدن در فروشگاه‌های خرده‌فروشی و بوتیک‌هایی که در حال مبارزه و تلاش برای رسیدن به موفقیت هستند، کمک کند. 

مهدیه قاسمی - خبرنگار